دنیای اقتصاد، رشت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه آزاد انزلی بر ضرورت تسهیل روند صادرات و تلاش برای حضور موفق در بازار کشورهای حاشیه خزر و قفقاز تاکید کرد. محمود واعظی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: به اعتقاد دولت اگر قرار است اقتصاد کشور شکوفا شود و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی صورت گیرد، باید با کاهش تصدیگری بخش دولتی، زمینه‌های واگذاری امور به بخش خصوصی فراهم شود.

به گفته وی، بخش خصوصی نیز باید حرفه‌ای شود و با کمک دولت بتواند در یک بازه زمانی، روی پای خود بایستد و به عنوان بازوی اقتصادی دولت عمل کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه گیلان استانی توانا، مستعد و بهره‌مند از نیروی انسانی تحصیلکرده است، افزود: باید با عزم جدی از ظرفیت‌های این سرزمین استفاده و زمینه افزایش ارزش افزوده کالاهای صادراتی را فراهم کنیم. موقعیت جغرافیایی انزلی و گیلان مزیت است زیرا در کنار بازار کشورهای حاشیه خزر قرار گرفته که بازار بسیار مناسبی است، از سوی دیگر با توجه به شرایط جدید و قطع ارتباط کشور روسیه و ترکیه، بازار روسیه ظرفیت مناسبی برای حضور کالاهای ایران همچون صیفی، میوه، آبزیان و لبنیات است.

واعظی پیشنهاد کرد: برای نفوذ در بازار روسیه، یک هلدینگ با نشان مشخص مخصوص صادرات در استان راه‌اندازی شود و صادرکنندگان و تولیدکنندگان فعال در آن مشارکت داشته باشند و دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی حمایت لازم را انجام دهند. با دولت روسیه در یک سال گذشته، مذاکرات مناسبی برای کاهش تعرفه‌های کالاهای صادراتی ایرانی داشته‌ایم که در بسیاری موارد منجر به کاهش مالیات و عوارض بر کالاهای ایرانی شد و این مذاکرات همچنان استمرار دارد. وی با بیان اینکه توافق‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های بانکی و حل مشکلات فی مابین در این حوزه داشته‌ایم، ادامه داد: درباره تسهیلات روادید برای بازرگانان در آینده نزدیک فضای جدیدی به وجود خواهد آمد، همچنین برای حمایت از توسعه همکاری در زمینه‌هایی همچون پرورش ماهی در قفس و بسته‌بندی فرآورده‌های کشاورزی در گیلان آمادگی لازم را داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: درباره عوارض ورود و خروج کالا پس از مذاکرات روسای جمهوری دو کشور ایران و روسیه، کارگروهی تشکیل شد تا عوارض کاهش پیدا کند. رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز اعلام کرد: باید حجم مبادلات تجاری با روسیه به ۱۰میلیارد دلار افزایش یابد، احداث ریل به بندرکاسپین دارای اهمیت است و منطقه آزاد انزلی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی ایران با کشورهای حاشیه خزر آمادگی دارد.

وی تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات، رفع موانع تعرفه‌ای و تولید کالاهای منطبق با استانداردهای کشورهای حاشیه خزر را از عوامل موثر بر توسعه مبادلات تجاری و افزایش صادرات به این کشورها اعلام کرد و افزود: سهم ایران از بازار روسیه بسیار ناچیز و حدود ۱۲/ ۰ درصد واردات این کشور است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات خوبی که در سال‌های اخیر در حوزه خزر در حال انجام است، اعلام کرد: باید با رفع مشکلات زمینه نفوذ بیشتر کالاهای ایرانی در این بازار را فراهم کنیم که این موضوع نیازمند رفع مشکلات تعرفه‌ای و تولید کالاهای مطابق استانداردهای کشورهای حاشیه دریای خزر است، از سوی دیگر باید با تاسیس شرکت‌های مدیریت صادرات قوی حجم مبادلات تجاری با روسیه را از یک میلیارد دلار تا ۱۰میلیارد دلار افزایش دهیم.

مسرور با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد انزلی درحال ساخت مجتمع بندری کاسپین با هدف صادرات به روسیه و کسب درآمد ارزی است، گفت: از سوی دیگر علاوه‌بر چهار پست اسکله با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی، سایر زیرساخت‌های مورد نیاز مثل سردخانه و انبار همزمان درحال تکمیل و احداث است. وی اتصال ریل سراسری به مجتمع بندری کاسپین را برای ایفای نقش این بندر و توسعه مبادلات تجاری ایران دارای اهمیت دانست و گفت: این سازمان اقدامات اولیه را برای اتصال دو کیلومتر از مسیر ریلی به بندر کاسپین در داخل محدوده منطقه آزاد انجام داده و ۱۲ کیلومتر از آن باقی‌مانده است.