دنیای اقتصاد، بندرعباس: همزمان با اعتدال تابستانی، ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی به شکل لوگوی سازمان بنادر که در بندر شهید حقانی بندرعباس رونمایی شده، در اطلس بین‌المللی ساعت‌های آفتابی، ثبت جهانی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، محمد محسنی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر ضمن اعلام این خبر گفت: این ساعت به سفارش اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در رصدخانه دانشگاه کاشان با صرف ۳۰۰ میلیون ریال هزینه ساخته شده است. وی افزود: این ساعت همزمان با طولانی‌ترین روز سال با درخواست انجمن نجوم خلیج‌فارس در اطلس جهانی ساعت‌های آفتابی در کشور ایتالیا با شماره IR۰۹ ثبت شد.

محسنی خاطرنشان کرد: ساعت آفتابی استوایی و حلقه اعتدالی بندر شهید حقانی با الهام از لوگوی سازمان بنادر که شامل سکان کشتی و لنگر است، طراحی و ساخته شده است. به گفته وی این سازه نجومی با ارتفاع نزدیک به چهار متر از نوع استوایی با قابلیت نمایش ساعت رسمی ایران و تعیین نیم‌روز یا همان لحظه اذان ظهر به افق بندرعباس طراحی شده است. محسنی قابلیت نمایش تقویم را از دیگر ویژگی‌های این ساعت آفتابی دانست و گفت: نمایش تقویم در ساعت‌های آفتابی استوایی معمول نبوده و این قابلیت را می‌توان منحصربه‌فرد دانست. مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین قابلیت‌های این سازه نجومی کاربرد حلقه اعتدالی برای تعیین اعتدالین و انقلابین یعنی روزهای نخست هر فصل است. وی اضافه کرد: مشخص کردن روز جهانی دریانوردی «نهم مهر» برابر با ۳۰ سپتامبر در گاه‌شماری میلادی از دیگر قابلیت‌های تقویم در این ساعت آفتابی است.