دنیای اقتصاد، تبریز، رعنا نیک‌رفتار: به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در شرکت پالایش نفت تبریز، سیستم تخلیه آب مخازن نفتی به شیوه نوین و برای اولین بار در کشور در این شرکت به صورت آزمایشی نصب و راه‌اندازی شد.

محمدرضا مجیدپور گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور و با حمایت مدیریت شرکت پالایش نفت تبریز اجرا می‌شود و دارای نتایج اقتصادی و زیست محیطی مثبتی است.پیمانکار این طرح دانش‌بنیان با اشاره به ضرورت اجرای این طرح افزود: مخازن ذخیره مواد نفتی حاوی ناخالصی‌هایی هست که با عنوان آب ترش در ته مخازن انباشته می‌شود و باید در عملیات صنعتی از مخزن تخلیه شود.وی اظهار کرد: زمینه‌های تحقیقاتی برای تخلیه آبهای مخازن نفتی به صورت بومی و پیشرفته در کشور از ۱۰ سال پیش در این شرکت آغاز شده و با حمایت پالایشگاه تبریز توانستیم آن را در یکی از مخازن نصب کنیم.

مجیدپور خاطرنشان کرد: اکنون تخلیه اتوماتیک آب مخازن صورت می‌گیرد و علاوه‌بر تخلیه اتوماتیک امکان تصفیه آب خارج شده نیز فراهم است که نگرانی‌های زیست محیطی در این زمینه را نیز از بین می‌برد. وی با اشاره به اینکه از نقاط قوت این طرح به نسبت نمونه‌های آمریکایی و اروپایی آن قیمت پایین و نیز جلوگیری از اتلاف وقت است، افزود: در مدل‌های خارجی باید مخزن تخلیه شده و نیز فرآیند عملیات متوقف شود و این در حالی است که در نمونه ساخته شده داخلی نیازی به توقف فرآیند و تخلیه مخزن نیست.

وی ادامه داد: در این دستگاه هیچ تماسی بین حسگرها و مواد نفتی وجود ندارد و امکان آلوده و خراب شدن حسگرها نیز خیلی پایین است، این در حالی است که نمونه خارجی حسگر در داخل مواد نفتی غوطه‌ور است. حسین سرداری، مسوول مخازن شرکت پالایش نفت تبریز نیز گفت: نفت خام وارد شده به مخازن نفتی در این شرکت دارای مقداری آب ترش در حدود ۱۵/ ۰ درصد است که باید از نفت خام جدا شود تا در فرآیند تقطیر مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: با نصب سیستم تخلیه آب مخازن نفتی ضمن کاهش هزینه‌ها و الکترونیک شدن آن از اتلاف وقت ماموران و کارکنان نیز جلوگیری می‌شود. سرداری اظهار کرد: با اجرای این روش می‌توان آب ترش حاصل شده را تصفیه و از آن به صورت مجدد استفاده کرد که موجب کاهش آلایندگی محیط زیست نیز می‌شود. وی یادآور شد: با اجرای این روش در هر ۴۸ ساعت حدود ۵۰ مترمکعب از مخزن نفت تخلیه می‌شود.