آرشیو الکترونیک پرونده‌های املاک در آذربایجان غربی به اجرا درآمد

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی گفت: طرح آرشیو الکترونیک پرونده‌های املاک در استان به اجرا در آمده است و این قدم بسیار مهمی در تسهیل خدمات‌رسانی و اصلاح فرآیند خدمات ثبتی در استان است. امیر جوان‌کیا افزود: حدود ۷ هزار دفتر املاک در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۲۰۰ مورد مربوط به ارومیه است.

وی گفت: با صدور هر سند نیاز به دفتر املاک جدید و مکانی برای نگهداری این دفاتر است که با الکترونیکی شدن همه فرآیندهای ثبت اسناد و املاک این مشکل برطرف شده است. به این طریق صدور اسناد مالکیت از بازه زمانی ۳ تا ۴ روز به یک روز کاهش پیدا کرده است.وی تصریح کرد: این فرآیند باعث افزایش دقت و سرعت در کار و پیشگیری از تضییع حقوق و ارتکاب جرایم تخلفات می‌شود. وی در ادامه به اقدام دیگر سازمان در تهیه اسناد مالکیت تک برگی اشاره کرد و گفت: در بسیاری از دفاتر اسناد مالکیت دفترچه‌ای، ‏مشخصات مالک وجود ندارد و فاقد کد ملی است که به همین دلیل اسناد دفترچه‌ای باید تک برگی می‌شد.وی گفت: الکترونیک شدن امضا در دفاتر اسناد رسمی باعث افزایش لایه‌های امنیتی و ضریب صحت تنظیم سند شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان غربی افزود: در گذشته اگر درخواستی در مورد پرونده‌ای صورت می‌گرفت باید به قسمت بایگانی مراجعه می‌شد که این کار مشکلی همچون مفقود شدن پرونده را به همراه داشت، به‌منظور رفع این مشکل فاز اول این طرح در ارومیه با ۳۰۰ هزار پرونده آغاز شده که از این تعداد ۱۵۰ هزار پرونده بازسازی و اسکن آنها به پایان رسیده و اطلاعات تبدیل به بانک شده است و در طول سه ماه آرشیو الکترونیک ارومیه به اتمام می‌رسد.