ایجاد 15 هزار فرصت شغلی جدید

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه از هدف‌گذاری ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی در استان طی سال جاری در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد.نعمت‌الله حقیقی در نشستی خبری که به مناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد، اظهار کرد: از این میزان ۴ هزار شغل مستقیم در بخش صنعت، ۳۰۰ شغل در بخش معدن و حدود ۱۰ هزار شغل در حوزه اصناف و فرش است.به گفته وی، ایجاد این تعداد فرصت شغلی نسبت به سال گذشته رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه ایجاد این تعداد فرصت شغلی را منوط به همکاری دستگاه‌های مختلف، تامین سرمایه و تسهیلات از سوی بانک‌ها، کمک بخش خصوصی و کمک فنی و اعتباری برای جبران بخشی از بهره‌های بانکی دانست. حقیقی یادآوری کرد: در بخش صنعت برنامه داریم ۱۰۰ واحد جدید را به بهره‌برداری برسانیم و ۵۰ واحد راکد یا نیمه فعال را دوباره فعال کنیم که این اقدامات ایجاد ۴ هزار فرصت شغلی را در پی دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در ادامه از بهره‌برداری از ۱۵ معدن جدید در استان تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با احتساب این ۱۵ معدن، تعداد معادن کرمانشاه به ۲۷۵ مورد خواهد رسید.

به گفته وی ایجاد این تعداد واحد معدنی برای بیش از ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند و البته هر شغل مستقیم در بخش معدن پنج شغل غیرمستقیم را نیز در پی دارد.حقیقی خاطرنشان کرد: برنامه داریم امسال بیش از ۶ هزار پروانه صنفی در استان صادر شود و حدود ۵ هزار نفر را نیز در حوزه فرش آموزش دهیم.وی یادآوری کرد: در این دو بخش نیز درمجموع ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه همچنین از وجود ۹۷۴ واحد صنعتی دارای پروانه با حدود ۳۰ هزار نفر اشتغال‌زایی در استان خبر داد.

حقیقی در ادامه به برش برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استان اشاره کرد و افزود: از ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتباری که در کل کشور برای فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل متوسط و کوچک در نظر گرفته شده سهم کرمانشاه ۴۲۲ میلیارد تومان است. حقیقی اعلام کرد: قرار است ۲۳۸ واحد صنعتی کوچک و ۲۶ واحد صنعتی متوسط در کرمانشاه در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فعال‌سازی شود یا به ظرفیت تولید برسد. وی اظهار کرد: در بخش اجرای طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت بالا نیز ۵۳ طرح برای کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه با اشاره به برگزاری مستمر جلسات ستاد تسهیل اظهار کرد: هیچ واحدی نداریم که مشکل آن در ستاد تسهیل مطرح نشده باشد.به گفته این مسوول مشکل ۲۴۰ واحد راکد استان در این ستاد مطرح شده که از این تعداد بیش از ۱۹۰ واحد از سال ۹۲ به قبل دچار مشکل شده بودند و مشکلات آنها مزمن بوده است.وی با بیان اینکه از مهر سال گذشته تاکنون ۱۷ واحد راکد فعال‌سازی شده است، اظهار کرد: به علاوه در این مدت هیچ واحدی به واحدهای تعطیل استان اضافه نشده است.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه گفت: با اقداماتی که در کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی در حال انجام است و همچنین اقداماتی که در استان شروع شده، چهار سال آینده می‌تواند سکوی پرش کرمانشاه باشد.

کیوان کاشفی با اشاره به هدف‌گذاری ایجاد ۱۵هزار فرصت شغلی در استان، اظهار کرد: اگر حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار شغل از این رقم محقق شود می‌توانیم نرخ بیکاری استان را ۲ درصد کاهش دهیم، زیرا به ازای ایجاد هر ۶ هزار فرصت شغلی نرخ بیکاری یک درصد کم می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: با کاهش چند درصدی نرخ بیکاری، رتبه کرمانشاه در این زمینه به ۲۰ یا ۲۲ خواهد رسید و بخشی از دغدغه مسوولان که کاهش نرخ بیکاری استان است کم می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه اتاق ایران هم پیشنهادهای خود را تحت عنوان «۱۰فرمان» به دولت ارائه کرده، گفت: یکی از مهم‌ترین این پیشنهادها کاهش نرخ ارز است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران کم کردن بیشتر سود سپرده‌های بانکی را نیز از دیگر خواسته‌ها دانست و گفت: در بانکداری نوین سود سپرده جایگاهی ندارد و حتی باید به زیر ۵ درصد هم برسد، زیرا این رقم در بسیاری از کشورها صفر است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی، تامین اجتماعی و قوانین کار ما نیز باید اصلاح شود، زیرا این قوانین مربوط به زمانی است که ۵۰۰ هزار نفر بیکار در کشور داشتیم نه اکنون که جمعیت بیکار ما به هفت، هشت میلیون نفر می‌رسد. عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در ادامه خواستار واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام دولت به بخش خصوصی شد.

کاشفی از وجود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور خبر داد که در حالت مستهلک شدن است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه نیز گفت: شهرک مرزی قصرشیرین به مرحله بهره‌برداری رسیده و آماده حضور سرمایه‌گذاران است. بیژن کردستانی گفت: این شهرک اکنون آماده سرمایه‌گذاری است و دو واحد صنعتی نیز در آن مستقر هستند. وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعالیت واحدها در این منطقه فراهم شده، تصریح کرد: محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه نداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه به شهرک صنعتی فناوری کرمانشاه نیز اشاره کرد که در مجاورت شهرک صنعتی بیستون در حال احداث است و از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است. به گفته این مسوول، اقدامات اجرایی احداث این شهرک آغاز شده و بهره‌برداری از آن مزایای خوبی همچون معافیت‌های گمرکی و مالیاتی را برای واحدهای فناوری که در آن مستقر شود به همراه دارد. کردستانی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۹۶۰ واحد صنعتی دارای پروانه در استان اعلام کرد: از این تعداد ۳۴۷ واحد در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که ۹۹ درصد آنها صنایع کوچک و یک درصد صنایع متوسط است. وی از وجود ۲۱ ناحیه و شهرک صنعتی در کرمانشاه نیز خبر داد که ۱۹ مورد آنها در حال بهره‌برداری است.

کردستانی با بیان اینکه برخی از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان درگیر رکود هستند، اظهار کرد: با برنامه‌ای که به‌منظور تحقق اقتصاد مقاومتی برای فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه فعال در نظر گرفته شده قرار است ۳۱۷ طرح و واحد در استان کرمانشاه با ۴۲۲ میلیارد تومان اعتبار حمایت شود.