تله‌کابین کاغذی در ارومیه!

دنیای اقتصاد، ارومیه، امیررضا علیار: عملیات اجرایی بزرگ‌ترین تله‌کابین خاورمیانه در ارومیه با گذشت ۱۶ سال هنوز درگیر کاغذ بازی‏های اداری بوده و به سرانجام نرسیده است. بر اساس آخرین وعده‏های مسوولان استان مقرر بود خط اول تله‌کابین ارومیه شهریور سال گذشته راه‌اندازی شود اما نه‌تنها این وعده محقق نشد بلکه بوروکراسی پرپیچ و خم، سرنوشت این طرح را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

کلنگ احداث طولانی‏ترین تله‌کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه طی سال ۷۹ به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز طرح تله‌کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴۱۲۵ متر احداث می‏شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است و وعده‌ها برای اتمام این طرح ادامه دارد.

فاز اول این طرح در مسیری به طول ۵/ ۸کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۵/ ۱۵ کیلومتر احداث می‏شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو از سوی بخش خصوصی احداث شود. چهارمین جلسه مرکز خدمات سرمایه‏گذاری آذربایجان‏غربی با حضور استاندار، مدیران دستگاه‏های اجرایی و جمعی از سرمایه‏گذاران استان در استانداری برگزار شد که یکی از محورهای آن بحث درباره مشکلات پیش‌روی تله‌کابین ارومیه است. در این جلسه موانع سرمایه‏گذاران مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها مشکلات دامنه‌دار طرح تله‌کابین ارومیه است که اکنون در واگذاری اراضی ملی و تامین آب مورد نیاز دچار مشکلات متعدد شده است.

مشکل تامین آب حل نشده است

مدیرعامل شرکت گردشگری هزاره غرب ارومیه با اعلام مشکلات پیش‏روی تله‌کابین ارومیه اظهار کرد: با گذشت سال‌ها از آغاز اجرای این طرح مشکلات تامین آب و واگذاری اراضی آن حل نشده است. سیدعلی مرادی گفت: تخصیص و تملک اراضی این طرح در دو بخش اراضی داخل محدوده و اراضی خارج محدوده پیگیری می‏‏شود که در دهمین جلسه خدمات سرمایه‏گذاری در سال ۹۴ با تخصیص ۵/ ۲۲ هکتار اعلام و ابلاغ و به جهادکشاورزی استان واگذار شد و اکنون منتظر اعلام نتیجه هستیم.

وی با بیان اینکه بعد از وارد کردن دکل‏های تله‌کابین ارومیه، تجهیزات مکانیکی مربوط به ایستگاه پرتاب و برگشت نیز به گمرک ارومیه رسیده است، اظهار امیدواری کرد: در زمان تعیین شده طرح تله‌کابین ارومیه بهره‏برداری شود چون تاکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار یورو که شامل ۷۰ درصد مبلغ قرارداد است، از سوی شرکت سرمایه‏گذار خارجی فاتح پرداخت شده است. مرادی با اشاره به اینکه سیستم مکانیکی تله‌کابین ارومیه در ترکیه ساخته شده است و در انبار شرکت پلمب شده است خواستار توجه مسوولان درباره رفع این مشکل شد.

برای اتمام طرح اهتمام جدی شکل گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز درباره مشکلات پیش‌روی این طرح گفت: باید برای رفع موانع موجود بر سر راه احداث تله‏کابین در ارومیه تلاش شود. جلیل جباری گفت: برای معرفی این طرح به صندوق توسعه ملی به‌منظور استفاده از تسهیلات مالی اقدام شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اقدام این شرکت و عوامل آن برای تامین تجهیزات و ماشین‏آلات مورد نیاز در این زمینه، اضافه کرد: باید برای پیشبرد سریع طرح اهتمام جدی شکل گیرد.

اراضی مورد نیاز در اختیار مجریان طرح

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز گفت: براساس تقاضای مجریان طرح بررسی‏های موردنیاز در سازمان و با همراهی نمایندگان دستگاه‏های اجرایی مختلف صورت گرفت تا اینکه نسبت به واگذاری اراضی اقدام شود. رحمان وهاب‏زاده با اشاره به اینکه اراضی موردنیاز به مساحت ۲۲ هکتار در محیط مناسبی برای اجرای این طرح در اختیار مجریان آن و شرکت سرمایه‏گذاری هزاره غرب قرار گرفته است، ادامه داد: مراحل قانونی در این زمینه خاتمه یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اعلام اینکه استان از هر نظر منطقه‏ای مستعد سرمایه‏گذاری و فعالیت اقتصادی است، گفت: از این‌رو باید ضمن شناخت ظرفیت‏ها و قابلیت‏های موجود برای رشد و توسعه آن کوشش کنیم. اسماعیل کریم‏زاده، رئیس جهاد سازمان کشاورزی آذربایجان‏غربی نیز درباره تله‌کابین ارومیه گفت: تامین آب از ضرورت‏های واگذاری اراضی به طرح‌های سرمایه‏گذاری است و تاکنون مصوبه‏ای مبنی بر تخصیص آب به این طرح به جهاد کشاورزی استان اعلام نشده است.

کیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب‏منطقه‏ای آذربایجان‏غربی نیز گفت: برای اجرای تله‌کابین ارومیه، تامین آب مشکل جدی محسوب نمی‏شود و مطرح کردن نبود آب در این طرح توجیه‏پذیر نیست. وی افزود: ۲۳۷ هزار مترمکعب آب برای طرح تله‌کابین ارومیه مصوب و به مرکز نیز اعلام شده و این طرح از نظر تامین آب هیچ مشکلی ندارد بلکه مشکل آن تحویل زمین است که نباید آن را به آب ارتباط داد.

ضرورت تسریع اجرای طرح

استاندار آذربایجان‏غربی نیز در این جلسه گفت: میراث فرهنگی در رفع مشکل طرح تله‌کابین مسوول است و باید پیگیر موضوع باشد. قربانعلی سعادت گفت: قبل از هر اقدامی باید طرح تله‌کابین به اتمام برسد و بعد اقدامات ساخت و ساز تجاری در آن محدوده انجام گیرد. استاندار آذربایجان‏غربی با بیان اینکه امکان تامین کابین‏ها از سوی شرکت ترکیه‏ای امکان‏پذیر نیست، افزود: ۳ سال است که شاهد مشکلات این طرح هستم و اکنون نیز با مشکل واگذاری زمین مواجه شده ‏و با این اوصاف افق و آینده تله‌کابین ارومیه چندان روشن نیست. سعادت، زمین را از زیرساخت‏های مهم در این طرح دانست و خاطرنشان کرد: باید کابین‏ها و زمین موردنیاز تحویل گرفته شود و در این موضوع نیز میراث فرهنگی باید به‌طور جدی پیگیر باشد.