مدیریت سرعت در راه‌های خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان گفت: باتوجه به اهمیت ارتقای سطح ایمنی راه‌های استان، در سال جاری ۵۰۰ کیلومتر از شبکه راه‌های خوزستان به سامانه مدیریت سرعت مجهز می‌شوند.

مسعود مصدقی به نصب و راه‌اندازی سامانه‌های مدیریت سرعت در جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه طی دو سال گذشته ۱۲ سامانه نصب و راه‌اندازی شده و در سال جاری نیز نصب ۳۵ سامانه دیگر با اعتباری معادل ۷۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.وی افزود: این سامانه‌ها در جاده اصلی پل‌زال از سمت لرستان به سمت اهواز و به سمت خروجی استان از شهر دهدز نصب خواهند شد که علاوه‌بر کنترل سرعت خودروهای سواری و سنگین، تخلفات نبستن کمربند را نیز ثبت کرده و تصاویر مربوطه را به راهنمایی و رانندگی استان ارسال کنند.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان گفت: همچنین این سامانه‌ها قابلیت ثبت سرعت لحظه‌ای خودروها را داشته و می‌توانند تا یک کیلومتر سرعت متوسط خودروها را به ثبت رسانده و از بسیاری از تخلفات پیشگیری کنند. مصدقی تصریح کرد: اگر بتوانیم از سرریز اعتباری استان‌هایی که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته‌اند اعتباری جذب کنیم در نیمه دوم سال جاری بر تعداد سامانه‌ها در جاده‌های استان خواهیم افزود.وی افزود: همچنین در زمینه مجتمع خدمات رفاهی نیز خوزستان همواره پیشتاز بوده و اکنون ۳۶ مجتمع خدمات‌رسانی در استان با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال راه‌اندازی شده که باعث شده خوزستان در زمینه احداث مجتمع خدماتی رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص دهد.

وی اعلام کرد: یکی از نیازهای این بخش ورود بخش خصوصی است که در این زمینه نیز امتیازات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است و اگر بخش خصوصی در این زمینه ورود کند، مبلغ سه میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای احداث دراختیار آنها قرار داده می‌شود. مصدقی همچنین درباره جابه‌جایی کالا و مسافر از طریق پایانه‌های مسافری استان گفت: در بخش مسافر در چهار ماه نخست سال ناوگان عمومی در استان ۳۰۰ هزار سفر داشته است و دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را جابه‌جا کرده است.

وی افزود: همچنین در بخش سفر به‌رغم اینکه با ظرفیت خالی ۵۰ درصدی ناوگان مینی‌بوس و اتوبوس مواجه هستیم، با کاهش ۱۷ درصدی مسافر مواجه بودیم. مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان گفت: یکی از مزیت‌های استان خودروهای اروندی است چراکه ضریب ایمنی این خودروها بالاتر است اما از طرفی نیز وجود این خودروها باعث کاهش حمل‌ونقل شهروندان با ناوگان عمومی شده است.وی ادامه داد: تردد با وسایط شخصی اکنون به صرفه نیست و اگر مردم به سمت ناوگان عمومی روی بیاورند این ناوگان نیز توجیه اقتصادی پیدا کرده و در زمینه اشتغال جوانان نیز موثر خواهد بود.

مصدقی با بیان اینکه ۲۰ درصد ترافیک کشور در خوزستان است، گفت: سال گذشته حدود یکصد میلیون تردد در شبکه راه‌های استان به ثبت رسید که کنترل این شبکه را برای متولیان راه‌های استان دشوار کرده است. وی تصریح کرد: خوزستان با داشتن هفت بندرتجاری از مزیت‌های بالایی برخوردار است چراکه تنها از بندر امام خمینی(ره) حدود ۴۰ درصد واردات و ۱۷ درصد صادرات کشور صورت می‌گیرد که همین موضوع باعث ایجاد اشتغال و گردش پول در استان شده است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان گفت: همچنین در بخش کالا در چهارماه نخست سال جاری ۷۱۳ هزار سفر به ثبت رسیده است که ۵/ ۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.وی افزود: در این مدت بیش از ۱۲ میلیون تن جابه‌جایی کالا داشته‌ایم که دو درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.مصدقی اظهار کرد: این ارقام نشان‌دهنده افزایش حجم تولید و گردش محصولات است.

وی همچنین به پایانه‌های مرزی استان اشاره کرد و گفت: پایانه‌های مرزی چزابه و شلمچه جایگاه خاصی را از نظر معنوی و صادرات به خوزستان بخشیده‌اند چراکه این پایانه‌ها سالانه محل عبور زائران اربعین حسینی بوده و همین موضوع بر اهمیت این دو پایانه می‌افزاید.مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان گفت: در زمینه صادرات نیز با توجه به بازارهدفی که در عراق پیش‌بینی شده است سعی می‌شود که به ایجاد اشتغال و معیشت مردم استان کمک شود. وی افزود: سال گذشته حدود پنج میلیون تن صادرات از دومرز چزابه و شلمچه داشتیم که سهم چزابه ۵/ ۱ میلیون تن و سهم شلمچه ۵/ ۳ میلیون تن بوده است.

مصدقی گفت: همسایگی خوزستان با عراق یک فرصت برای رونق اقتصادی استان است و باید با توسعه زیرساخت‌ها این فرصت را غنیمت بشماریم چراکه اگر دیرعمل کنیم سایر کشورهای منطقه بازار عراق را در دست خواهند گرفت.وی یادآور شد: تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد ریال در دو پایانه مرزی چزابه و شلمچه از اعتبارات ملی هزینه شده است اما شهرداری بستان در پایانه چزابه تاکنون عملکرد خوبی در زمینه تجارت نداشته و منطقه آزاد اروند نیز درپایانه مرزی شلمچه است که با تخلیه مضاعفی که در این پایانه صورت می‌گیرد مشکلاتی برای تردد ایجاد شده است.

مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های خوزستان گفت: پایانه مرزی چزابه دو سالن مجزای تجارت و مسافربری دارد و پایانه شلمچه نیز دارای یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های مسافربری در کل کشور است که در مساحت هفت هزار متر مربع احداث شده است. وی افزود: همچنین از اعتبارات سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور برای بهسازی محور سوسنگرد به چزابه حدود یکصد میلیارد تومان هزینه شده است.

مصدقی همچنین به سامانه ۱۴۱ سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: شهروندان به کمک این سامانه می‌توانند تمام اطلاعات مربوط به مسیرهای موردنظر خود، مکان مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی و شرایط آب و هوایی آن منطقه را دریافت کنند.وی تصریح کرد: سالانه بین یک هزار تا ۱۲۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی به راه و شهرسازی استان به‌منظور امور راهداری پرداخت می‌شود و اگرچه راهداری جزو وظایف سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان است اما این مسوولیت هنوز عملیاتی نشده است.