دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی خوزستان گفت: سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن ۹۵، از ۳ تا ۲۴ مهر با مراجعه سرپرست یا یکی از اعضای مطلع خانوار به سامانه اینترنتی سرشماری عمومی به آدرس www.sarshomari۹۵.ir و تکمیل فرم خانوار اجرا می‏شود.

امید حاجتی اظهار کرد: همچنین ‏خانوارها برای ویرایش اطلاعات خود می‏توانند از ۲۲ تا ۲۴ مهر به سامانه سرشماری اینترنتی مراجعه و اطلاعات خود را ویرایش کنند. وی افزود: هدف کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، جمع‏آوری داده‏ها و اطلاعات پایه‏ای درباره تعداد، ساختار و ویژگی‏های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور برای برنامه‏ریزان، سیاست‌گذاران، دولتمردان، پژوهشگران و سایر کاربران است.

حاجتی تصریح کرد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، داده‏ها و اطلاعات پایه‏ای درباره تعداد ساختار و ویژگی‏های عمده افراد جامعه و واحدهای مسکونی کل کشور جمع‏آوری می‏شود؛ از این‌رو نتایج حاصل از آن می‏تواند تصویری از وضع موجود جمعیت، نیازمندی‏ها و توانایی‏های آن و همچنین تصویری از وضع موجود واحدهای مسکونی کشور برای برنامه‏ریزان، تصمیم‏گیران، سیاست‌گذاران، پژوهشگران و سایر کاربران ترسیم کند.

وی اظهار کرد: بر اساس این نتایج، برنامه‏ریزان، تصمیم‏گیران و سیاست‌گذاران می‏توانند با تدوین برنامه‏های توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، کشور را به سمت وضعیت مطلوب سوق دهند و پژوهشگران و کارشناسان حوزه‏های جمعیت‏شناسی، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی قادر خواهند بود روند گذشته جمعیت را شناسایی کرده و مسیر تحولات آن را در آینده تا حدودی پیش‏بینی کنند.

حاجتی گفت: به‌منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخسین‌بار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشورمان به دو شیوه مدرن و الکترونیک (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‏شود که شامل روش خودتکمیلی و ثبت اطلاعات از سوی خانوار با استفاده از اینترنت در سامانه سرشماری اینترنتی و روش مصاحبه حضوری و مراجعه مستقیم ماموران سرشماری به مکان‏های سکونت خانوارها می‏شود.

وی در زمینه مصاحبه حضوری مامور سرشماری با استفاده از تبلت گفت: در این روش ماموران سرشماری از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان ۹۵ به محل زندگی خانوارها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه با یکی از اعضای خانوار، اطلاعات موردنظر را جمع‏آوری و در تبلت همراه خود ذخیره می‏کنند. افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده‏اند، مجددا از سوی مامور سرشماری نمی‏شوند، بلکه مامور سرشماری تنها «کد آماری» که از طریق سیستم کامپیوتری یا پیامک به آنها داده شده است را دریافت و در تبلت خود وارد می‏کند.

حاجتی اظهار کرد: در سرشماری ۹۵ برای نخستین‌بار در تاریخ سرشماری‏های ایران به‌جای پرسشنامه‏ها و فرم‏های کاغذی امکان مشارکت هموطنان در سرشماری از طریق اینترنت و جمع‏آوری اطلاعات با ابزار الکترونیک تبلت فراهم شده است. پاسخگویان می‏توانند از طریق اینترنت پرسشنامه‏های سرشماری را تکمیل و ارسال کنند؛ در این‌صورت دیگر نیاز به مصاحبه مامور آمارگیر با خانوار نخواهد بود.

وی درباره تکمیل اطلاعات از سوی خانوار در سامانه سرشماری اینترنتی ادامه داد: در این روش سرپرست با مطلع‏ترین عضو خانوار از ۳ تا ۲۴ مهر سال جاری می‏تواند با مراجعه به سامانه اینترنتی موردنظر و با وارد کردن شماره ملی سرپرست خانوار به عنوان رمز ورود، به پرسشنامه سرشماری دسترسی یافته و اطلاعات خانوار خود را در آن وارد کند. حاجتی اظهار کرد: پس از تکمیل پرسشنامه و تایید نهایی آن، عددی تحت‌عنوان «کد آماری» از طریق کامپیوتر شخصی یا پیامک در اختیار پاسخگو قرار خواهد گرفت. حفظ و نگهداری «کدآماری» بسیار مهم است، چراکه اطلاعات پاسخگویان در اینترنت براساس «کد آماری» بازشناسی خواهد شد.

وی افزود: خانوارهایی که در زمان مراجعه مامور سرشماری، در منزل حضور ندارند، اصطلاحا «خانوار غایب» نامیده می‏شوند. در صورتی که مامور سرشماری به خانواری مراجعه کند که در محل سکونت خود حاضر نباشد، اطلاعیه‏ای تحت عنوان «کارت‌اطلاعیه خانوار غایب» را در محلی که برای خانوار قابل‌رویت باشد، قرار می‏دهد.