دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک رفتار: در مراسمی با حضور رییس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان بلوار ۱۰ کیلومتری دوکمال در تبریز کلنگ‌زنی شد. رییس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در این مراسم از این دو کشور تحت نام دو کشور هم‌پیوند و برادر در اعماق تاریخ یاد کرد.

دکتر شبستری اظهار کرد: تاجیکستان امروز، بخشی از ایران قدیم به شمار می‌رود و همین قرابت و پیوند دیرین فرهنگی، دینی و تاریخی میان ملت‌های این دو کشور، بستر مناسبی برای توسعه و تعمیق روابط دو جانبه فرهنگی و گردشگری است.

شبستری هدف از سفر هیات دوستی تاجیکستان به ایران و تبریز را تلاش برای تعمیق و تحکیم روابط دوجانبه میان مسوولان و مردم دو کشور اعلام و خاطرنشان کرد: این هیات در سفر اخیر خود به ایران از شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز دیدن کرده و از نزدیک با فرهنگ و آداب و رسوم ایران آشنا شده‌اند.

وی در عین حال از تبریز به عنوان مناسب‌ترین و مهم‌ترین شهر ایران برای توسعه روابط دوجانبه یاد و خاطرنشان کرد: روابط دیرین تاریخی، وجود آرامگاه کمال خجندی در تبریز و معروفیت و شهرت تبریز در کشور تاجیکستان از جمله دلایل و الزامات توسعه روابط دو جانبه است که خوشبختانه این هدف با برقراری روابط خواهرخواندگی و نیز برپایی هفته فرهنگی تبریز در خجند و دوشنبه تاجیکستان محقق شده است.

بلوار دو کمال نماد تحکیم روابط تبریز و تاجیکستان

شهردار تبریز نیز در این مراسم ساخت بلوار ۱۰ کیلومتری دو کمال در تبریز را نماد تعمیق و توسعه روابط این شهر با شهرهای خجند و دوشنبه تاجیکستان دانست.

مهندس علیرضا نوین افزود: پیوند دوستی تبریز و خجند تاجیکستان از قرن هفتم هجری و با کوچ کمال‌الدین مسعود خجندی به این شهر و سکنی گزیدن این شاعر و عارف نامی تاجیکستانی در تبریز آغاز شده است.

شهردار تبریز از کمال خجندی به عنوان یادگار هم‌زبانان تاجیکی در ایران و تبریز یاد و خاطرنشان کرد: اگرچه به لحاظ جغرافیایی، فاصله‌ای میان دو کشور ایران و تاجیکستان وجود دارد با این حال پیوندهای فرهنگی، دینی و تاریخی، این دو کشور و شهرهای آنها را به هم پیوند داده و نوعی قرابت فرهنگی و تاریخی بین دو طرف وجود دارد.

وی با اشاره به برپایی هفته فرهنگی تبریز در خجند تاجیکستان، این رویداد بزرگ را زمینه‌ساز توسعه روابط دوجانبه طی سال‌های اخیر ارزیابی و خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز به منظور تداوم این همکاری‌ها به دنبال برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در تبریز است و این هدف به طور جدی دنبال می‌شود.

نوین در ادامه به مشخصات طرح ۱۰ کیلومتری بلوار درون‌شهری دو کمال اشاره و خاطرنشان کرد: این بلوار به طول ۱۰ کیلومتر، عرض ۶۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد ریال در مدت سه سال به مرحله اجرا درخواهد آمد و هدف از اجرای آن توزیع مناسب و متوازن بار ترافیکی، رفع گره‌های ترافیکی، ساماندهی حاشیه‌نشینی و بهسازی محیط شهری است.

شهردار تبریز ابراز امیدواری کرد که این طرح زمینه‌ساز عمران و توسعه شهری و تسریع روند آبادانی تبریز در افق ایران ۱۴۰۴ باشد.

دیدار هیات دوستی ایران و تاجیکستان با شهردار تبریز

بر اساس این گزارش با هدف توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دوجانبه هیات عالی رتبه دوستی و فرهنگی تاجیکستانی با مهندس نوین شهردار تبریز دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار دکتر سعد خیرالله‌اف عضو پارلمان عالی تاجیکستان و رییس انجمن دوستی این کشور با دیگر کشورهای جهان، پروفسور میرزا ملا احمد اف رییس انجمن دوستی تاجیکستان با ایران و معاون آکادمی علوم این کشور و نیز دکتر شبستری رییس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان ضمن دیدار با شهردار تبریز بر لزوم تقویت و توسعه روابط دوجانبه میان شهرهای دوشنبه و خجند تاجیکستان با تبریز در قالب قرارداد خواهرخواندگی این دو شهر تاکید کردند.

شهردار تبریز نیز در این دیدار افزود: برپایی هفته فرهنگی تبریز در تاجیکستان فرصتی مناسب برای معرفی و شناساندن جایگاه تاریخی و هویت فرهنگی تبریز و آذربایجان به مردم خجند و دوشنبه در کشور تاجیکستان بود که این برنامه با اقبال عمومی شهروندان تاجیکی مواجه شد.

وی در عین حال تصریح کرد: بر اساس توافق و برنامه‌ریزی‌های انجام یافته تلاش می‌کنیم هفته فرهنگی تاجیکستان در تبریز را نیز در سال آینده برگزار کنیم.

مهندس نوین در ادامه خطاب به رییس انجمن دوستی تاجیکستان با کشورهای جهان خواستار تلاش‌های دوجانبه برای برقراری خط هوایی میان تبریز و شهر خجند تاجیکستان، تبادل گروه‌های فرهنگی و هنری، تورهای گردشگری و نیز سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه به منظور نزدیکی هرچه بیشتر دو شهر و شهروندان تبریزی و تاجیکستانی شد.

در این دیدار سعد خیرالله‌اف نیز طی سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از حضور در تبریز، از عزم جدی و مسوولانه خود برای پیگیری پیش‌نیازهای تحکیم روابط و همکاری‌های دوجانبه در آینده نزدیک خبر داد.

کاشت درخت دوستی تبریزو تاجیکستان

همچنین با حضور اعضای هیات دوستی ایران و تاجیکستان و مقامات بلند پایه تبریزی و تاجیکی، درخت دوستی تبریز و تاجیکستان در جوار بوستان باغمیشه کاشته شد.

بر اساس این خبر دو اصله درخت به عنوان نمادهای دوستی شهرهای تبریز و خجند و دوشنبه توسط مقامات دو طرف کاشته شد.