رقابت کفش تبریز با برندهای اروپایی

دنیای اقتصاد- تبریز -رعنا نیک‌رفتار: رئیس اتحادیه کفاشان تبریز، ابداع‌کننده پویش «با افتخار کالای ایرانی می‌فروشیم» گفت: با ارتقای کیفیت تولیدات داخلی می‌توانیم مدعی شویم کیفیت کفش تبریز با تولیدات اروپایی رقابت می‌کند. علیرضا جباریان‌فام درباره نصب این تابلو افزود: این طرح را از یک‌سال قبل آغاز کردیم و در جلسات مدیران و اعضا، تابلویی با مضمون «این فروشگاه با افتخار فقط کالای ایرانی می‌فروشد.» طراحی شد. وی ادامه داد: اکنون که یک ماه از اجرای این پویش می‌گذرد، بیش از ۴۰۰واحد صنفی با نصب این تابلو، فقط اجناس ایرانی می‌فروشند و این در حالی است که به گفته خود فروشندگان نصب این تابلو بر میزان فروش آنها اثر مثبت گذاشته است تا جایی که بسیاری از اصناف نیز خواستار ملحق شدن به این کمپین هستند.

این فعال صنعت کفش تبریز به اثرات این کمپین اشاره کرد و گفت: برعکس بسیاری از کمپین‌هایی که در کشور به راه افتاد و بی نتیجه ماند، این کمپین با استقبال خوب عمومی مواجه شد و شاهد آن هستیم که بسیاری از مشتریان به محض ورود به فروشگاه خواستار خرید کفش تبریز هستند؛ البته در میان این استقبال متأسفانه برخی از فروشندگان متخلف کالای چینی یا ترک را به نام کفش تبریز به فروش می‌رسانند که به محض اطلاع به آنها تذکر داده می‌شود. جباریان‌فام اضافه کرد: مخالف اجناس خارجی نیستیم چون در آن صورت رقابت از بین خواهد رفت، جنس خارجی در کنار جنس ایرانی باعث رقابت سالم خواهد بود و حق انتخاب را به مردم می‌دهد ولی در صورتی که سهم دولتی و مالیات این کالای خارجی از سوی وارد کننده پرداخت شود و به نرخ واقعی به فروش برسد.

رقابت با برند‌های اروپایی

بر اساس این گزارش، رئیس اتحادیه تولید کفش دست‌دوز تبریز گفت: کیفیت بالا مختص تبریز است اما در زمینه طراحی، این صنف تاکنون با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده است.جباریان‌فام در این‌باره چنین توضیح می‌دهد: کفش دست‌دوز تبریز باکیفیت بالا را مختص تبریز می‌دانیم اما در زمینه تنوع طراحی مشکلات عدیده داشتیم که در یک‌سال گذشته برای حل این مشکل به دنبال استادان ایتالیایی رفته و برای اولین‌بار آموزش طراحی مدرن را به تبریز آوردیم، در واقع اگر اکنون گذری به بازار کفش تبریز بیندازید تنوع را مشاهده خواهید کرد. وی ادامه داد: نمی‌گوییم فقط کفش ایرانی بخرید؛ بلکه می‌گوییم کفش مد روز ایرانی را با کیفیت بالا بخرید.رئیس اتحادیه کفاشان تبریز با اشاره به شعار «کیفیت برتر و به‌روز جهانی» به دنبال موضوع اثرگذاری این شعار از اقدامات انجام شده، چنین گفت: اکنون با اعلام این شعار کمیته‌هایی در قالب کنسرسیوم صادرات معکوس و اعزام این کمیته‌ها به چین، کنیا، کرواسی به‌منظور عقد قرار داد و صادرات کفش دست‌دوز تبریز، با توجه به ظرفیتی که داریم را آغاز کردیم.

سهم صادرات کفش از تبریز پایین است

رئیس اتحادیه کفاشان تبریز گفت: آمارهای رسمی ثبت شده، سهم صادرات گمرک شهر تبریز را بسیار پایین نشان می‌دهد و این در حالی است که استان‌های دیگر از تبریز کفش را خریداری و در شهر خود آنها را پلمب و به مقاصد افغانستان و عراق و آذربایجان صادر می‌کنند و به‌دلیل خروج بار از گمرک این شهرها آمارها سهم صادرات در شهرهای مرزی را نسبت به شهر تبریز بالاتر نشان می‌دهند که ما سعی داریم با حل این مشکل کفش دست‌دوز با کیفیت را در خروجی صادرات شهر خود قرار دهیم.

نصب تابلو، فروش را بالا می‌برد

رئیس اتحادیه کفاشان اظهار کرد: نصب این تابلو در مغازه با استقبال عمومی روبه‌رو شده و فروش مغازه را بالا می‌برد. ما با دقت و تخصصی که داریم بعد از بازدید از مغازه در صورت مشاهده نکردن کفش خارجی در مغازه تابلو را برای نصب به آنها می‌دهیم؛ متاسفانه عده‌ای با سوءاستفاده از این کمپین، کفش بی‌کیفیت خارجی را به جای کفش ایرانی جا زده و از این موقعیت قصد سودجویی دارند که در این صورت این تابلو را به آنها نمی‌دهیم و جلوی این سودجویی‌ها را می‌گیریم.جابریان فام مصادف شدن این کمپین را با ایام عید و اثرگذاری بازار عید بر این کمپین را این‌گونه توضیح داد: فعالان ما در حوزه صنعت کفش ۴۲۰۰واحد هستند که در بخش فروش و تولید و حدود ۱۵۰۰ واحد در بخش خدمات کار می‌کنند که امیدواریم با نزدیکی عید اثرگذاری این ایام را در این واحدها ببینیم.