تسهیل سرمایه‌گذاری در اصفهان

دنیای اقتصاد - اصفهان: بلدیه در ایران بیش از ۱۰۰ سال است که شهرها را اداره می‌کند، نه فقط انجام نظافت و صدور پروانه ساختمان و نظارت، که حالا یک سر هر فعالیت در شهر، شهرداری است. از محیط زیست گرفته تا مراکز تفریحی یا حمل ونقل، هرکدام به نحوی دستی از آستین شهرداری بیرون می‌آورند و می‌توان شهرداری‌ها را مرکز ثقل حکمرانی شهری قلمداد کرد.

اما آیا شهرداری توانایی پذیرش و به فرجام رساندن این همه مسوولیت را با بودجه محدود خود دارد؟ وقتی می‌گوییم شهر یعنی همه مختصات جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی آن با مردمی که در آن زندگی می‌کنند. اما شهر توسعه می‌خواهد، زمان که می‌گذرد پیر می‌شود، ساختمانش، خیابانش نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، متناسب با روزگاری که مدام عوض می‌شود، ملزوماتش هم تغییر می‌کند. اما میان این همه رکود و جمود، جاهایی هم هست که در همین خرابی بازار و سستی سرمایه، برای یک طرح شهری تا دوازده سرمایه‌گذار صف می‌کشند تا اگر با برنامه و برآورد صحیح مواجه شوند؛ پول و سرمایه برای مشارکت در ساخت و بهره‌برداری در اموری بگذارند که پیشنهاد بلدیه است. حسام‌نژاد مسوول جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری شهرداری است و بنابر همین تفکرات مدیریتی نوین، میزان جذب مشارکت‌های مردمی با بودجه امسال آنقدر تفاوت یافت که همگان را به حیرت انداخت. چیزی مثل مشت در برابر خروار! ۲۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در برابر پیش‌بینی جذب حداکثر ۲۵۰ میلیارد تومانی در بودجه شهرداری تا پایان سال ۹۵. در این رابطه با مدیر دفتر سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری گفت‌وگو کردیم.

او درباره گشایش‌های ایجاد شده در موضوع سرمایه‌گذاری می‌گوید: در واقع این گشایش، خروجی رویکرد مشورتی و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشارکتی و نیز اداره شهر از سوی شورا است که در دوره‌های مختلف ظهور و بروز متفاوتی داشته اما خوشبختانه در این دوره به بلوغی نسبی رسیده و ماحصل آن را اکنون در گشایش توسعه شهری می‌بینیم. در واقع از زمانی که سیاست‌های اصل ۴۴ ابلاغ شد؛ نگاه به سرمایه‌گذاری رنگ و بوی دیگری یافت و در این دوره جزو اولویت‎ها قرارگرفت.

به تعبیری روند جدید و تحول حکمرانی شهری از شورا شروع شده، همه سازمان‎ها را درگیر کرده، به تمام مناطق و سازمان‎ها سرایت می‌کند و ظرفیت‌هایی ایجاد کرده که پس از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته، انگار قفل سرمایه‌گذاری در شهر باز شده و گویا نظام عرضه و تقاضا در شهر تحریک شده و بعد از آن ما شاهد سرمایه پذیرتر شدن توسعه شهری هستیم که در نهایت به خروجی چنین محصولاتی منجر می‌شود. او معتقد است پیش‌تر بخش خصوصی ممکن بود نگران بوروکراسی سنگین اداری باشد، اما اکنون مدیریت شهری هر روز بیشتر با بخش خصوصی مأنوس و به تعبیری رشدی دوسویه را باعث شده است. همچنین توسعه شهری نیز رقابت‌پذیرتر شده و اعتماد و شناخت بخش خصوصی نسبت به شهرداری و شناخت او از فرآیند رشد ممکن شده است.

مدیر و قائم‌مقام شهردار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری، یک بستر روانی مناسب می‌خواهد که همکاران ما در دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری توانسته‌اند این بسته را به سرمایه‌گذار بدهند. بسته‌ای که در آن سود و امنیت سرمایه هر دو با هم تامین شده و همین باعث تحریک نظام عرضه و تقاضا در توسعه شهری و در واقع توسعه مشارکتی و سرمایه‌گذاری رقابتی شده است. در واقع یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های این دفتر، تحریک الگوی سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیرکردن توسعه شهری و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذار است، گویا این دفتر توانسته در طرح‌های مشارکتی نتیجه‌ای مازاد بر برآوردها و تعهدات پیمانکار به دست آورد که این جز عامل انگیزشی برای سرمایه‌گذار و رقابتی بودن سرمایه‌گذاری نیست! استقبالی که در این دوران از طرح‌های مشارکتی صورت گرفته چند عامل دارد. یکی از اقدامات بسیار مهم ما در اجرای طرح‌های عمرانی، مشارکتی عمدتا استفاده از تولیدات داخل بوده؛ تولیداتی که هم طرح‌های ما را راه می‌انداخته و هم باعث چرخیدن چرخ‌های صنعت در اصفهان در این شرایط رکود می‌شده است.

حسام‌نژاد می‌افزاید: شهر و استان اصفهان در زمینه این توانمندی‌ها مثل منابع انسانی، تولیدسیمان، آهن‎آلات، کاشی و سرامیک و سایر مصالح ساختمانی صددرصد غنی است و در کنار اجرای طرح‌ها سعی کرده‌ایم ظرفیت‌های معطل مانده صنعت اصفهان را نیز به تحرک واداریم. از این رو وقتی سرمایه‌گذار و صنعتگر حس می‎کنند پای تولید ملی در میان است و قرار نیست انتفاع سرمایه‌گذاری از چرخه داخلی خارج شود و همه بسترسازی اینجا و در همین جهت انجام شده و می‌توان اعتماد کرد، استقبال می‎کنند و انگیزه لازم را به دست می‌آورند. اگر برای سرمایه‌گذار در توسعه شهری، هویت ایجاد کنیم، گرفتن نتیجه مازاد بر تعهد، طبیعی خواهد بود؛ ضمن آنکه به رقابتی شدن سرمایه‌گذاری نیز کمک کرده‌ایم. از دل همین انگیزه‌ها است که گاه تا۱۲ متقاضی سرمایه‌گذاری بر سر یک موضوع رقابت کرده‌اند.

وی تصریح می‌کند: مقوله‌ای که ما در دفتر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی با آن سر و کار داریم، از نظر اشتغالزایی مزیت بالایی دارد. چراکه مشاغل بسیاری با بخش ساختمان در ارتباط است. نکته کلیدی دیگر اینکه می‌توان محصولات مشارکتی را به زدن گل نهایی در فوتبال تشبیه ‌کرد. بسیاری زحمت تولید سیمان، استخراج معدن و کارخانه یا تولید فولاد، سرامیک، کاشی، روشنایی را کشیده‌اند اما در پایان کسی که آن را به محصول نهایی تبدیل و به مشتری تحویل می‌دهد؛ به نوعی این چرخه را به ثمر می‌نشاند و به کارکرد نزدیک می‌کند. قطعات پازل اقتصادی هریک جدا از هم مزیتی دارند اما وقتی به هم پیوسته شوند، چرخ‌های اقتصاد راه می‌افتد و حرکتی شروع می‌شود که به خروج از رکود و اشتغال پایدار ختم می‌شود.

مدیر و قائم‌مقام شهردار اصفهان در امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها معتقد است: غالبا بالای۸۰ درصد پراکنش طرح‌ها در مناطق کمتر توسعه‌یافته است، به‌عنوان مثال در منطقه ۱۴ طرح‌های سنگینی داریم و کارگروه مخصوص ما اکنون روی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های منطقه ۱۴با۱۱ هزار متر زمین، متمرکز است که البته قرارداد آن احتمالا در سال آینده منعقد می‌شود اما در مناطق ۲،۷،۸،۹،۱۰،۱۲،۱۴ و۱۵ شهرداری، جذب سرمایه بسیار قابل توجهی به منظور توسعه پایدار شهری داشته‎ایم. حسام‌نژاد با اشاره به مدل جذب سرمایه در این دفتر ادامه می‌دهد: مدل ما در این دفتر، سرمایه‌گذاری مستقیم به جای سرمایه‎گذاری استقراضی بوده، به گونه‌ای که سرمایه‌گذار با ورود به طرح، ریسک آن را می‌پذیرد و در سود و زیان آن به معنای واقعی مشارکت‌ دارد، درحالی که مدل سرمایه‌گذاری استقراضی بر انتشار اوراق قرضه و در واقع نوعی قرض‌ گرفتن از مردم با همان مدیریت و همان تولید ریسک استوار است. در حقیقت، با استقراض صرفا، مقداری از توسعه آینده را به امروز می‎آوریم و از تورم فرار می‎کنیم اما وقتی سرمایه‎گذاری مستقیم باشد، قطعا منافع بیشتری دارد.

سرمایه‎گذارهای ما با اعتبارات غیرمالی کار می‎کنند و مجموعه خیلی درگیر مسائل بانکی نشده؛ چه آنکه تامین منابع با آورده بانکی هزینه سنگینی دارد، قیمت تمام شده در آن بسیار بالا است، کما اینکه بازپرداخت‎ها هم فقط نقد است و بعضا باعث شکست و تعطیلی برخی کسب و کارها و صنایع می‎شود. از این رهگذر نقطه قوت ما این است که شاید زیر ۱۰ درصد طرح‎های ما تسهیلات می‎گیرند. وی در ادامه به اجرای طرح‌های شاخص سرمایه‌گذاری و مشارکت در سال جاری اشاره و اظهار می‌کند: یکی از افتتاحیه‎های ما آکواریوم در نوروز امسال بود و همچنین مطابق برنامه‎ریزی های قبلی، امیدوارم فاز یک شهرک سلامت تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد و طرح‌های صنایع چوب و شهیدعلیخانی نیز شروع‌ شود. حسام‌نژاد خاطرنشان می‌کند:‎ می‎خواهیم سال۹۶ تا جای ممکن به کیفیت به‎خصوص در حوزه بهره‎برداری بپردازیم. واژه کیفیت در حوزه تولید را به اندازه کافی شنیده و با آن سر وکار داشته‎ایم و ضمن سعی و خطا، بعضا محصولات خوبی تولید کرده‌‌ایم اما در قسمت بهره‎برداری هنوز خیلی ورود نکرده‎ایم. تمایل این است که سرمایه‌گذار‎ها وارد شوند و تولیدشان را برای مدت مشخص تضمین کنند.