مقابله با 320 هزار هکتار اراضی بحرانی

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به مصوبه دولت برای توجه به بحث گرد و غبار با منشأ داخلی گفت: اکنون زیرساخت‌ها برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان مهیا است و در این زمینه ۳۲۰ هزار هکتار اراضی بحرانی در برنامه ششم تصویب شده تا وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در آنها برای مقابله با بحث ریزگردها به فعالیت بپردازد.یدالله شمایلی اظهار کرد: ۷۰ درصد از ریزگردها منشأ خارجی و فقط ۳۰ درصد منشأ داخلی دارند و در این زمینه در حال کار روی منشأ داخلی هستیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم دولت برای ریزگردها با منشأ خارجی نتوانسته کاری کند، افزود: با دستور رئیس‌جمهوری در حوزه گرد و غبار با منشأ داخلی ورود کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسیم. در این زمینه از یک میلیون و ۲۰۰هزار اراضی بیابانی خوزستان، ۴۵۰ هزار هکتار آن اراضی شنی و ماسه‌ای روان هستند.شمایلی تصریح کرد: دولت با شناخت دقیق از اراضی، کار را از کانون شماره چهار ریزگردهای اهواز که حدود ۱۱۲ هزار هکتار است، آغاز و تصویب کرد تا ۴۲ هزار هکتار از این اراضی را در سال ۹۵ و ۹۶ تثبیت و بیابان‌زدایی کند.وی با بیان اینکه دولت مصوبه‌های خوبی در موضوع حل مشکلات آب و فاضلاب استان در نظر گرفته است، گفت: دولت به سرعت برای بحث گرد و غبار خوزستان که یک موضوع اضطراری و فوری است، اعتباراتی را در نظر گرفت تا بتوانیم در منطقه فوق بحرانی اهواز در جنوب شرق اهواز عملیات را آغاز کنیم.

انتقال آب فعلی برای مرطوب‌سازی اراضی

شمایلی ادامه داد: در فاز اول مقابله با ریزگردها باید در ۴۲ هزار هکتار کار به صورت ضربتی انجام شود و با کانالی به طول ۴۴ کیلومتر که از سوی جهاد نصر ساخته می‌شود، آب را از پرورش ماهی آزادگان به ۴۲ هزار هکتار اراضی بحرانی انتقال داد. وی اظهار کرد: کار ما در کنار کار منابع طبیعی است و هیچ تداخلی در وظایف وجود ندارد و این آب برای مرطوب کردن بخشی از اراضی است تا شاهد بلند شدن گرد و غبار نباشیم.

لزوم علاج‌بخشی 7 کانون ریزگرد

شمایلی اظهار کرد: برای اینکه مجددا شاهد چنین تصمیمات فوری برای حل مشکلات نباشیم، باید از اکنون مطالعات و طراحی‌ها را برای ۷ کانون ریزگرد که در سطح ۳۲۰ هزار هکتار هستند انجام دهیم تا نسخه علاج‌بخش هر کدام از نقاط را داشته باشیم.وی با اشاره به فعالیت جهادی در موضوع احداث کانال «مهندس پورشریفی» برای انتقال آب به اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز تصریح کرد: در هفته‌های اخیر روزانه بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی انجام دادیم و در این زمینه حدود ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در طرح احداث کانال فعال هستند و امیدواریم بتوانیم با توجه به همتی که در استان است، کار را انجام دهیم.

آبرسانی به کانون‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند

وی گفت: در کانال‌هایی که به شیلات آبرسانی انجام می‌دادند، حدود ۱۲۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شده و همچنین بازسازی و نوسازی ایستگاه‌های پمپاژ را نیز انجام داده‌ایم و این اقدامات هم به سود اداره‌کل شیلات و هم موسسه جهاد نصر بوده است. شمایلی اعلام کرد: این اقدامات با هماهنگی استانداری، شیلات و سازمان جهاد کشاورزی انجام گرفته و امیدواریم با تکمیل کانال «مهندس پورشریفی» بتوانیم آب را با دبی ۲۰ مترمکعب به اراضی فوق بحرانی شرق اهواز برسانیم. وی گفت: روند اجرای کانال مشکلی برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به وجود نمی‌آورد.

ضرورت تامین مداوم حقابه هورها

شمایلی گفت: در گذشته توجهی به حقابه هورها و تالاب‌ها نشده و باید حقابه‌ای که در گذشته به آنها داده می‌شد، اکنون نیز داده شود. باید کمک کنیم آب موردنیاز هورهای منصوره و شریفیه تامین شود تا شاهد حل مشکلات باشیم و دولت نیز به این نتیجه رسیده است که حقابه این هورها را تامین کند. وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد نیروها و تعداد قابل‌توجهی از پیمانکاران در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و طرح احداث کانال «مهندس پورشریفی» بومی هستند، اظهار کرد: این شرکت‌ها در هر دو طرح با مناقصه برنده شده‌اند.

وزارت نیرو آب موردنیاز طرح 550 هزار هکتاری را تامین می‌کند

شمایلی در پاسخ به پرسشی در زمینه تامین آب فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری گفت: طبق مصوبه دولت، وزارت نیرو کل آب موردنیاز برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را تامین می‌کند.

اتمام فاز اول تا پایان امسال

وی ادامه داد: فاز اول طرح ۳۱۲ هزار هکتار است که تاکنون ۲۴۵ هزار هکتار آن تمام شده و تا پایان سال ۹۶ باقی‌مانده آن نیز به اتمام خواهد رسید؛ همچنین در فاز دوم که ۲۳۸ هزار هکتار است دولت در مصوبه‌ای قول تامین آب مورد نیاز آن را داده است. شمایلی با بیان اینکه در تامین آب اتفاق خوبی برای استان افتاد و به‌دنبال آن هستیم که اجرای این طرح را با توازن بهتری در تمام استان اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: دولت از ۵/ ۱میلیارد دلاری که باید تاکنون برای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری پرداخت می‌کرده، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار را پرداخت کرده و هیچ مشکل مالی در طرح ۵۵۰هزار هکتاری نداریم.

کشت 5 هزار هکتار از اراضی بحرانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز با بیان اینکه مبنای کار کشت در اراضی بحرانی این است که اقدام با رضایتمندی مردم محل انجام شود، گفت: در هر زمینی که بهره‌بردارهای عرفی وجود دارد، خود می‌تواند در زمین بوته‌کاری کند و هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد. احمدمطیعی اظهار کرد: منطقه کوت امیر یکی از مناطق فوق بحرانی جنوب شرق اهواز است که بر اساس مطالعات ستاد بحران خوزستان در نظر گرفته شده است.وی با اشاره به اینکه در فاز اول ۴۲ هزار هکتار کانون فوق بحرانی برای تثبیت در نظر گرفته شده‌اند، افزود: بر اساس تجارب در سایر مناطق کشور کار را آغاز کردیم. در منطقه کوت امیر به‌دلیل وجود آب و نهالستان‌هایی که وجود دارد، می‌توان آب را از کانال به اراضی موردنظر رساند و پوشش گیاهی منطقه را گسترش داد.مطیعی تصریح کرد: موظف هستیم فقط در اراضی ملی کار کنیم اما در همین اراضی نیز مردم مالکیت عرفی دارند و در این زمینه مبنای انجام کار رضایتمندی مردم است.

وی با بیان اینکه به سه روش در اراضی اقدام به کاشت نهال و تثبیت اراضی کردیم، اعلام کرد: در زمین‌هایی که بهره‌بردارهای عرفی وجود دارد خود این افراد می‌توانند در زمین بوته‌کاری کنند و هیچ منعی برای بهره‌برداران عرفی برای کشت در اراضی وجود ندارد. مطیعی ادامه داد: در زمینی که امکان نیست تا شخص در آن کشت کند یا شخص توانایی کشت ندارد، از طریق پیمانکاری که مورد تایید منابع طبیعی است این کشت می‌تواند انجام شود.وی با بیان اینکه روش کاشت به صورت یو (U) شکل است و در این روش ضرورت ندارد که وجب به وجب خاک کشت شود و پوشش گیاهی خودش، خود را تقویت می‌کند، اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال تاکنون کشت شده و از هفت هزار هکتار مصوبه دولت در سال ۹۵، تنها دو هزار هکتار باقی مانده که آن را در پاییز امسال کشت خواهیم کرد.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان خاطرنشان کرد: از هفت هزار هکتار مصوبه دولت چهار هزار هکتار توسط بسیج و سه هزار هکتار باید از سوی پیمانکار محلی و مردم کشت می‌شد که سه هزار هکتار مردم کاملا به اتمام رسید اما از چهار هزار هکتار سهم بسیج حدود ۱۵۰۰ هکتار آن تاکنون کشت شده است.