دنیای اقتصاد - اهواز : مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان از دستور وزیر نفت برای حمایت از ساخت داخلی ورق‌های API محیط‌های ترش نفت و گاز خبر داد. عبدالرضا محمودپور اظهار کرد: فعالیت این شرکت با هدف تولید ورق‌های عریض فولادی مورد استفاده در ساخت لوله‌های انتقال نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و ساخت مخازن ذخیره نفت و فرآورده‌های نفتی از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و به تدریج طی سال‌های گذشته، توسعه یافته و به تولید واقعی خود رسیده است. وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ بیشترین میزان تولید حجمی شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیش از ۸۰۰ هزار تن به ثبت رسید، افزود: سال گذشته توانستیم در مجموع تولیدی ۶۴۰ هزار تنی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه کاربرد ورق‌های عریض فولادی عمدتا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای ساخت لوله‌های انتقال مواد نفتی، گاز و برای ساخت مخازن است، اظهار کرد: به‌دلیل کیفیت بالای ورق‌های فولادی تولید این شرکت، این ورق‌ها در ساخت بدنه‌های کشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدیرعامل فولاد اکسین با بیان اینکه هدف اصلی ساخت این شرکت، تولید ورق‌هایی بوده که بتوانند برای ساخت لوله‌های API برای محیط‌های ترش و شیرین در طرح‌های نفتی و گازی مورد استفاده قرار گیرند، گفت: ۵۰ درصد از ظرفیت بخش تولید کارخانه را برای تولید این نوع از ورق‌ها که تولید آنها بسیار استراتژیک و راهبردی است قرار دادیم اما به مدار تولید آوردن تمام این ظرفیت به‌دلیل عدم حمایت محقق نشد. محمودپور از دستیابی متخصصان ایرانی به تکنولوژی طراحی و تولید ورق‌های API محیط‌های ترش خبر داد و گفت: قبل از این در منطقه خاورمیانه چند شرکت انگشت‌شمار به تولید این نوع ورق‌ها ورود کرده بودند، اما در ایران توان طراحی و تولید این نوع ورق‌ها برای محیط‌های ترش وجود نداشت تا اینکه با ورود متخصصان فولاد اکسین و انجام اقدامات گسترده پژوهشی، فنی و مهندسی موفق به داخلی‌سازی این تکنولوژی شدیم و با امضای قراردادی برای تامین ۴۰ هزار تن ورق API محیط‌های ترش با شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، در سال گذشته موفق شدیم ۵ هزار تن از این قرارداد را تولید کرده و تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور به تولید انبوه ورق‌های API محیط‌های ترش رسیدیم، تصریح کرد: کیفیت بالای ورق‌های تولیدی نشان داد که در صورت حمایت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از تولید این نوع ورق‌ها در کشور، می‌توانیم بخش زیادی از نیاز داخلی را تامین کنیم. مدیرعامل فولاد اکسین با اشاره به اینکه اکنون نیاز داخلی به ورق‌های API محیط‌های ترش به صورت واردات از دیگر کشورها تامین می‌شود، گفت: در صورتی که از تولید داخلی در این بخش حمایت شود، در هر تن تولید این ورق‌ها نسبت به واردات آن، صرفه‌جویی ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلاری خواهیم داشت. وی ادامه داد: طرح‌های مهمی در بخش نفت و گاز کشور در حال اجرا است، انتقال نفت کوره به جاسک با طول ۱۱۰۰ کیلومتر یکی از این طرح‌ها است که بستر مناسبی برای فعال شدن بخش تولید داخل ورق‌های فولادی مورد استفاده در لوله‌های انتقال است.

محمودپور با تاکید بر اینکه میزان نیاز سالانه کشور به ورق‌های API محیط‌های ترش و شیرین بستگی به میزان طرح‌های در حال اجرا دارد، افزود: برای سال جاری با توجه به طرح‌های متعددی که در صنعت نفت و گاز کشور در حال انجام است، به ۷۰۰ هزار تن ورق API محیط‌های ترش و شیرین نیاز است که از این میزان، هیچ سهمی به ساخت داخل داده نشده است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود دو ماه از سال ۹۶ گذشته، اگر همین امروز حمایت‌های دولتی از ساخت داخلی این نوع ورق‌ها آغاز شود، می‌توانیم با فعال کردن ظرفیت‌های تولید داخل، بیش از ۵۰ درصد از این ۷۰۰ هزار تن نیاز سال ۹۶ کشور را به ورق‌های API محیط‌های ترش و شیرین یعنی حدود ۴۰۰ هزار تن را در داخل کشور تولید کنیم. در صورت حمایت و فعال شدن ظرفیت‌های نصب شده تولید در این بخش، علاوه‌بر صرفه‌جویی‌های قابل توجه در خروج ارز از کشور، اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم قابل‌توجهی در این صنعت شکل می‌گیرد و گردش مالی آن در اعتلای رونق اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

محمودپور با اشاره به دیدار وزیر نفت با مدیران فولاد اکسین گفت: وزیر نفت وقت خوبی را در اختیار ما قرار داد و پس از آنکه توضیحات ما را در زمینه توانمندی‌های ساخت داخل شنید، دستور صریح داد که برای حمایت و فعال شدن ظرفیت‌های ساخت داخل در این بخش اقدام شود. وی اظهار امیدواری کرد: با این دستور وزیر نفت، شاهد قرارگیری نام فولاد اکسین خوزستان در وندورلیست‌های کوتاه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت باشیم، چرا که تا امروز فقط نام این شرکت در وندورلیست‌های بلند بود. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: در صورتی که از ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش تولید ورق‌های API محیط‌های ترش و شیرین حمایت شود و این ظرفیت‌ها فعال شوند، می‌توانیم طی سال‌های آینده به ظرفیت اسمی تولید ورق‌های فولادی کارخانه فولاد اکسین خوزستان که ۱۰۵۰ تن در سال است، برسیم و پس از تامین صد در صدی نیاز داخل در این بخش و توقف واردات ورق‌های API محیط‌های ترش و شیرین، به بازارهای صادراتی ورود کنیم.