نسخه جهانی مهار گردوغبار

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: مقرر شده یک بخش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به مساله گرد و غبار بپردازد و مساله گرد و غبار را در نقاط مختلف جهان به هم وصل کند تا در نهایت یک مرکز جهانی بین‌المللی برای موضوع توفان‌های گرد و غبار ایجاد شود که احتمالا محوریت آن با ایران است.اریک سولهایم در همایش مقابله با گرد و غبار که در اهواز برگزار شد، با اشاره به سفر خود به ایران و شهر اهواز اظهار کرد: هدف اصلی من از سفر به اهواز این بود که از نزدیک با مردم و مسائل اجتماعی این شهر آشنا شوم و اطلاعاتی به دست بیاورم تا بتوانم برای کاهش مشکل گردوخاک کمک کنم.

وی افزود: برای مقابله با گرد و غبار لازم است سه برنامه در سه مرحله تعریف شود. در مرحله اول، استراتژی ما کاهش گرد و خاک در اهواز و انجام اقداماتی همچون احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها در اهواز است. سولهایم ادامه داد: این اقدام تجربه خوبی برای ایران است تا در موضوع گردوخاک خیلی محکم وارد شود و ضمن تقویت خود در این حوزه با کسب تجربه خوب برای حوزه کنترل گرد و غبار این تجربه را به کشورهای همسایه منتقل کند. وی اظهار کرد: مرحله دوم این است که یک گفت‌وگو با کشورهای همسایه همچون سوریه، ترکیه، عراق و عربستان داشته باشیم و در مرحله بعد از توان سازمان ملل استفاده کنیم و افراد متخصص با تجربیات بین‌المللی را در منطقه متمرکز کنیم تا وارد گام‌های بعدی برای مهار پدیده گردوغبار شویم. رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: فاز بعدی سازمان ملل در پدیده گرد و غبار این است که این پدیده را یک مشکل جهانی بدانیم. مثلا این پدیده در آفریقا، منطقه خاورمیانه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما در سازمان ملل اکنون در مقیاس جهانی روی این مساله کار می‌کنیم. سولهایم گفت: علاوه بر ایران کشورهای دیگری همچون چین دارای تجربه در زمینه مهار و کنترل گرد و غبار هستند و با استفاده از تجربیات این کشورها می‌توانیم مشکلات گرد و غبار را در جهان کاهش دهیم.

مجوز جدیدی صادر نشده است

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این همایش گفت: خوزستان شرایط سختی را تجربه می‌کند و بحث کاهش نزولات جوی، بروز گرما و گرد و غبار نیز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. همه این موارد زندگی را برای مردم سخت کرده است ولی ما نیز باید با مدیریت صحیح منابع آبی که در اختیار داریم این مشکلات و آسیب‌ها را کاهش دهیم. وی در زمینه ادامه سدسازی در بالادست رودخانه‌های خوزستان نیز گفت: هیچ سدی در سال جدید در حال ساخت نیست و اگر سدی در حال ساخت است مربوط به گذشته است؛ ضمن اینکه هیچ‌گونه مجوز جدیدی نیز برای برداشت از سرشاخه‌های کارون صادر نشده است.

ادامه بحران بخش‌های وسیعی را غیرقابل سکونت می‌کند

استاندار خوزستان نیز نسبت به مهاجرت و منازعات درون‌مرزی و برون‌مرزی در اثر تداوم بحران ریزگردها هشدار داد و گفت: بحران گرد و خاک در صورت بی‌توجهی بخش‌های وسیعی از منطقه را غیرقابل سکونت می‌کند.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: زندگی امروز بشر روی زمین به واسطه بی‌توجهی گسترده و نادیده گرفتن جوانب توسعه با مخاطره مواجه شده است و اکنون این منطقه از جهان گرفتار پدیده قابل پیش‌بینی گرد و خاک شده است.وی با بیان اینکه گرد و غبار بحرانی است که بی‌تردید با اراده دولت‌های منطقه و با همکاری و تعامل می‌توان بر آن فائق آمد، افزود: این بحران در صورت بی‌توجهی بیشتر، زیست در بخش‌های وسیع از منطقه را غیرممکن می‌کند و تبعات گسترده‌ای بر کیفیت زندگی مردم به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین اظهار کرد: تالاب‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از سیستم بین‌المللی رودخانه‌ای هستند و هرگونه ابتکارعمل در این بخش نه ‌تنها مستلزم اقدامات اصلاحی در داخل کشورها است، بلکه به همکاری کشورهای منطقه نیاز دارد.استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به بهبود رتبه ایران از نظر شاخص‌های زیست محیطی گفت: بر اساس شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) با توجه به معیارهایی همچون آلودگی هوا، انرژی‌های تجدیدپذیر، دسترسی به آب آشامیدنی و میزان از دست دادن جنگل رتبه کشورها در حوزه محیط زیست اعلام می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ ایران با ارتقای ۹ پله‌ای توانست از رتبه ۱۱۴ به ۱۰۵ دست یابد. شریعتی اظهار کرد: طبق این گزارش رتبه ایران از سال ۲۰۰۶ که سال‌های آغاز دولت نهم بود تا سال ۲۰۱۲ که اوایل دولت یازدهم است، ۶۴ پله سقوط کرده که بزرگ‌ترین سقوط یک کشور در شاخص‌های عملکردی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را محیط زیست قرار داده، گفت: دولت یازدهم، دولت محیط زیست نام‌گذاری شده و همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفته اولین تصمیم این دولت نیز زیست محیطی بوده است.شریعتی تصریح کرد: در صورت نبود این مهم، اکنون در غرب کشور نه تنها با توفان خاک و شن بلکه با توفان نمک روبه رو بودیم و ۱۴ میلیون نفر از مردم کشور که در غرب زندگی می‌کنند ناچار به مهاجرت می‌شدند.نماینده مقیم سازمان ملل در تهران نیز گفت: اکنون با چالش‌هایی در زمینه آب در خوزستان و منطقه هامون مواجه هستیم و تلاش خواهیم کرد در این زمینه از سوی سازمان ملل به ایران کمک مالی شود.گری لوئیس اظهار کرد: چهارمین بار است که به خوزستان سفر می‌کنم. از چهار ماه پیش قول داده بودم که به اهواز بیایم تا شرایط استان را بررسی کنم.وی با اشاره به برگزاری اجلاس سازمان ملل با موضوع مقابله با گرد و غبار در تهران افزود: ایران مورد توجه جامعه جهانی است به همین دلیل این سمینار در تهران برگزار شد.لوئیس با تشکر از مردم خوزستان بابت مقاومت در برابر گرد و خاک گفت: از طرف سازمان ملل تلاش می‌کنیم تا شرایط بهتری برای خوزستان فراهم کنیم.