افتتاح کارخانه نورد سرمد ابرکوه

دنیای اقتصاد- یزد- محبوبه مظفری: کارخانه نورد سرمد ابرکوه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقامات استان یزد به‌طور رسمی افتتاح شد.در مراسم افتتاح این واحد صنعتی، نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صنعت، پیشران توسعه کشور است، گفت: ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق کم‌برخوردار موجب ورود فناوری، ایجاد اشتغال و رشد و توسعه می‌شود. وی افزود: تا همین چند سال پیش ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن تولیدی کشور را به‌دلیل نبود واحدهای تکمیلی در صنعت فولاد صادر می‌کردیم اما اکنون با توسعه شتابان صنایع فولاد موفق شدیم با ایجاد ارزش افزوده این ماده معدنی که با ساخت و راه‌اندازی واحدهای فولادی ازجمله همین کارخانه نورد به دست آمده، فرآورده‌‌ها را صادر کنیم.وی با تشکر از سرمایه‌گذاران این واحد صنعتی به‌ویژه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که ۶۵درصد سرمایه‌گذاری این مجتمع صنعتی را انجام داده است، اظهار امیدواری کرد: با رفع برخی موانع، منابع تامین اعتبار مرتفع و تسهیلات تشویقی برای سرمایه‌گذاران بخش تولید و صنعت افزایش یابد.سمندریان، مدیرعامل این شرکت نیز گفت: شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف تولید و تامین بخشی از نیاز کشور به محصولات فولادی در اسفند سال ۱۳۹۱ با سرمایه‌گذاری مشترک دو شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به میزان ۶۵درصد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پایه‌گذاری شد.

وی افزود: این شرکت با بهره‌گیری از مدیران و کارشناسان با سابقه صنعت فولاد در کنار نیروهای جوان و متعهد توانسته با وجود موانع بسیار در یکی از مرکزی‌ترین نقاط فلات پهناور ایران اقدام به احداث مجتمع کند، به‌طوری‌که اکنون ۸۵ درصد از نیروهای شاغل بومی و ۱۵ درصد از متخصصان غیربومی هستند که وظیفه راه‌اندازی و آموزش را برعهده دارند.وی گفت: علاوه‌بر ساخت و بهره‌برداری از این واحد تولیدی، یک کارخانه تولید شمش فولاد با ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزارتن شمش در مجاورت همین واحد در حال ساخت است که امیدواریم با حمایت‌های مسوولان دولتی و حل مشکلات مالی بتوانیم این کارخانه را نیز احداث و بهره‌برداری کنیم.براساس این گزارش، مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف احداث کارخانه نورد به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع میلگرد و کارخانه فولادسازی به ظرفیت سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار پایه‌گذاری شده است. این مجتمع در کیلومتر ۱۵ جاده ابرکوه به یزد در حدفاصل شهرهای یزد، اصفهان، شیراز، یاسوج، کرمان و شهرکرد قرار گرفته است و می‌تواند بخشی از نیاز استان‌های مرکزی کشور به مصنوعات فولادی را تامین کند. این طرح در اشتغال‌زایی و به‌کارگیری نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده منطقه نیز تاثیرگذار است.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در مطالعه و تامین زیرساخت‌های مجتمع همواره نگاه به آینده را در نظر داشته است. اجرای خط انتقال برق ۲۳۰ کیلو ولت دومداره سورمق - ابرکوه به طول ۶۵ کیلومتر به‌منظور برق‌رسانی به مجتمع، اجرای پست اختصاصی ۲۳۰ کیلوولت سرمد در داخل مجتمع، اجرای خط انتقال آب به طول ۲۲ کیلومتر برای تامین آب مورد نیاز مجتمع و ساخت واحد تصفیه آب براساس سیستم اسمز معکوس با بازدهی بیش از ۹۰ درصد از دیگر اقدامات بوده است. این طرح به گونه‌ای اجرا شده است که آب مورد نیاز کارخانه فولاد در حال ساخت این مجتمع را نیز تامین خواهد کرد.همچنین اجرای خط انتقال گاز به طول ۶ کیلومتر، در کنار موقعیت مکانی مجتمع و دسترسی به خطوط راه‌آهن سراسری از مهم‌ترین زیرساخت‌های این طرح ملی محسوب می‌شود.کارخانه نورد مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد با بهره‌گیری از فناوری‌های ‌روز دنیا تجهیز شده است و پس از پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی، اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

برای تجهیز زیربناها و راه‌اندازی این واحد صنعتی ۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که سهم ارزی از جمع کل این مبلغ ۲۳ میلیون یورو است. با اجرای مراحل پایانی ساخت کارخانه نورد مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، عملیات اجرایی طرح کارخانه فولادسازی این مجتمع در مجاورت کارخانه نورد نیز آغاز شده که تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است. با اجرای این طرح شمش فولادی به‌طور مستقیم و به شیوه شارژ گرم (‏Hot Charge‏) وارد کارخانه نورد می‌شود که تاثیر بسیار قابل‌توجهی در کاهش هزینه انرژی و افزایش ظرفیت تولید خواهد داشت. برای ساخت این واحد صنعتی نیز که قادر است سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد تولید کند، ۶۳۰۰میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است که سهم ارزی از جمع کل به مبلغ ۸۱ میلیون یورو می‌رسد.اکنون شمش فولاد به‌عنوان مواد اولیه تولید محصولات نورد این کارخانه، از دیگر واحدهای فولادی همچون کارخانه آهن و فولاد ارفع تامین می‌شود.