افتتاح خط 4 کارگاه احیای ایرالکو

دنیای اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری اصل: خط ۴ کارگاه احیای شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، استاندار و جمعی از مسوولان اجرایی به بهره‌برداری رسید.بهمن اخوان، مدیرعامل ایرالکو در این مراسم گفت: زمانی که ایرالکو را تحویل گرفتیم، وضعیت آن بحرانی بود و این واحد صنعتی ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۲۸۰ میلیارد تومان زیان‌دهی داشت، حساب‌ها و انبارها خالی بود و باید در پایان ماه ۳۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شد، در این زمان شرکت ذیل ماده ۱۴۱ قرار گرفته بود. در شرایطی که خط چهارم تولید شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) به‌دلیل فرسودگی تجهیزات تعطیل شده بود، بهینه‌سازی به سرعت انجام شد، چراکه باید حلقه‌های زنجیره تولید در صنایع مادر تا واحدهای زیردستی کامل و پیشرفته باشد.وی ادامه داد: ما شعار را تبدیل به شعور و شعور را تبدیل به‌کار و سازندگی کردیم و نتیجه اقدامات چند ماه گذشته افتتاح کارگاه تولید ۵۰ هزار تنی بیلت در اردیبهشت و راه‌اندازی خط ۴ است.وی اظهار کرد: بهینه‌سازی این خط تولید با استفاده از استعدادهای داخلی شرکت و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است و با انجام آن صرفه‌جویی ۲۰ درصدی در مصرف انرژی و مواد اولیه حاصل شده و تولید آلومینیوم در ایرالکو نیز ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای بهسازی و راه‌اندازی خط ۴ از محل بستانکاری‌هایی تامین اعتبار شد که ضمانتی بابت بازپرداخت آنها داده نشده بود ولی با پیگیری قاطعانه طلب وصول و هزینه خط ۴ شد، افزود: همچنین مدیران استان مرکزی، مدیرکل دادگستری، دادستان و فرماندهی نیروی انتظامی و نماینده ولی‌فقیه کمک کردند که مشکلات برطرف شود. اخوان اظهار کرد: ایرالکو اکنون از ذیل ماده ۱۴۱ خارج شده است و نماد بورس آن در هفته جاری باز می‌شود. وی با بیان اینکه نزدیک به پنج هزار کارگر در این واحد فعالیت می‌کنند، افزود: به‌رغم اینکه ۲۷۰۰ کارگر اضافه بودند، هیچ کارگری از این واحد اخراج نشده و با توجه به توسعه ایرالکو، کارگران در این واحد صنعتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

اخوان گفت: ایرالکو از یک بنگاه ورشکسته و سیاسی به یک بنگاه اقتصادی و تولیدی تبدیل شده است. مدیرعامل این واحد تولیدی افزود: صرفه‌جویی به دنبال کنترل ورودی و خروجی و گلوگاه‌های خروجی، توقف فروش محصولات به صورت تهاتر، تلاش برای ساماندهی و بهبود وضعیت دارایی‌های شرکت، ساماندهی قراردادها و پیمانکاران شرکت از طریق اصلاح ساختار سازمانی مربوطه، کسب سود ۸ میلیارد تومانی در سه ماه نخست سال جاری، خرید کالا بدون واسطه و جلوگیری از ۳۰۰ میلیارد تومان تخلف از اقدامات انجام شده است.زمانی قمی، استاندار مرکزی نیز در این مراسم اظهار کرد: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود، توسعه روابط با کشورهای جهان، ترمیم نواقص اقتصادی، احیای صنایع و بهره‌گیری از فناوری روز را در همه بخش‌ها سرلوحه کار خود قرار داد و اگر اکنون این طرح مهم اقتصادی در راستای ترمیم مشکلات زیست محیطی و اشتغال‌زایی و تولید به بهره‌برداری می‌رسد ناشی از رویکرد و اراده دولت در این زمینه است.

وی ادامه داد: طرح توسعه و بهینه‌سازی خطوط ۳ و ۴ کارگاه احیای شرکت آلومینیوم ایران در دولت تدبیر و امید پایان یافت و امیدوارم هر چه زودتر شاهد اصلاح خط ۵ این کارگاه باشیم.اخوان اظهار کرد: برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رهایی کشور از مشکلات باید همه مسائل را در کنار هم دید، مجموعه دولت در استان داشتن هوا و محیط زیست سالم را در کنار تولید و اشتغال با رونق می‌بینند. نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: آلومینیوم از صنایع استراتژیک کشور است که حمایت و تقویت هدفمند آن بر پایه حفظ منابع زیست محیطی باید در اولویت تصمیمات ملی و منطقه‌ای باشد. آیت‌الله قربانعلی دری ‌نجف‌آبادی افزود: صنعت آلومینیوم در اراک در سال‌های قبل با فرسودگی فناوری و مشکلات زیست‌محیطی دست و پنجه نرم کرده که در دولت تدبیر و امید با توجه به اینکه حفظ و احیای محیط زیست اولویت اساسی بود، این خط تولید نوسازی شد و در مدار قرار گرفت. حل چالش‌ها، توسعه صنایع و ساماندهی واحدهای صنعتی که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده از وظایف جدی دولت دوازدهم در مقوله اقتصاد است و استان مرکزی که یکی از کانون‌های مهم در صنعت کشور محسوب می‌شود باید در این بخش به صورت ویژه دیده شود.