دنیای اقتصاد - زنجان - اسدالله قربان‌زاده: در ۴ سال گذشته ۳ میلیون اصله نهال در زنجان تولید شده است. خلیل آقاجانلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان با اعلام این خبر گفت: حجم عملیات اصلاح و احیای مراتع شامل بذرکاری، کودپاشی و تبدیل دیم‌زار بیش از ۴۳ هزار هکتار در نقاط مختلف استان زنجان بوده است. وی از مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری به مساحت ۵۸ هزار و ۳۲۹ هکتار در ۴ سال گذشته خبر داد و افزود: غنی‌سازی جنگل به مساحت ۴۳۱ هکتار از دیگر اقدامات انجام گرفته در دولت تدبیر و امید بوده است. آقاجانلو، انجام ممیزی اراضی ملی استان به مساحت ۵۵ هزار هکتار را یادآور شد و ادامه داد: با هدف توسعه کشت گیاهان دارویی در استان کشت گل‌محمدی به مساحت ۷ هکتار از اقدامات این اداره کل بوده است که به این منظور نهال آن به قیمت یارانه‌ای توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ترویج و توانمندسازی روستاییان و تشکل‌های محلی در استان زنجان و مدیریت جامع حوزه آبخیز آرپاچای(قزل‌تپه) را از دیگر اقدامات این اداره کل با هدف توانمندسازی جوامع محلی اعلام کرد و یادآور شد: این برنامه‌ها با هدف فاصله گرفتن روستاییان از وابستگی به دام برای تامین معیشت است که خوشبختانه با همکاری سایر دستگاه‌ها مورد توجه بهره‌برداران قرار گرفته است. وی از تولید۶۸۰ هزار اصله نهال در سال گذشته در نهالستان کوشکن زنجان خبر داد و گفت: توسعه نهال‌های جنگلکاری دولتی با هدف بالا بردن پوشش جنگلی استان به عنوان وظیفه اصلی اداره کل است و در کنار آن ترغیب مردم برای کاشت گونه‌هایی اقتصادی همچون صنوبر و بادام انجام شده است. به گفته این مقام استانی، اکنون سرانه جنگل استان زنجان ۱۷/ ۰هکتار است که متوسط این میزان در کشور ۲/ ۰ است و این درحالی است که از متوسط جهانی یعنی ۶/ ۰ هکتار فاصله طولانی داریم. آقاجانلو با اشاره به جایگاه مراتع در ایجاد اشتغال و تولید علوفه اظهار کرد: از مجموع ۵۶ درصد اراضی ملی استان ۵۱ درصد اراضی، مرتعی است و بقیه را جنگلی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه به‌دلیل خشکسالی‌ها انجام عملیات احیای مراتع در نقاط مختلف استان دشوار است، افزود: مزیت اصلی مراتع جلوگیری از ایجاد ریزگردها است که چند سال اخیر شاهد ورود آن از کشورهای همسایه غربی به کشورمان هستیم. آقاجانلو اجرای آبخیزداری را با هدف مدیریت منابع آبی و کاهش اثرات تخریبی محیط زیست مهم دانست و متذکر شد: در دنیای کنونی مدیریت آب با استفاده از سدهای بزرگ و پرهزینه که تخریب محیط زیست را در پی دارد، منسوخ شده است و استفاده از سازه‌های کوچک همگام با طبیعت و گسترش آب در وسعت بالا رواج پیدا کرده است. به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان سال قبل ۲۰۰ هکتار اراضی ملی برای توسعه صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است. وی افتتاح سالن آموزش بهره‌برداران و بهره‌برداری از فاز ۱ و ۲ شبکه آبیاری تحت فشار با حضور مقامات استانی در محل نهالستان کوشکن زنجان را از برنامه‌های هفته دولت این اداره کل اعلام کرد و ادامه داد: طرح تغذیه مصنوعی ذاکر برای تامین آب چاه‌های شرب شرق زنجان و مدیریت سیل و تقویت سفره‌های آبهای زیرزمینی آرپاچای زنجان از طرح‌های قابل افتتاح بخش آبخیزداری این اداره کل به مناسبت هفته دولت است. آقاجانلو درباره تجهیز دهیاری‌ها برای مقابله با حریق‌های احتمالی در روزهای گرم تابستان افزود: با دستور معاونت امور عمرانی استانداری یکسری از دهیاری‌های استان به امکانات ضروری تجهیز شدند و به این منظور روستاهای مستعد آتش‌سوزی شناسایی شده است. البته قرار است فرمانداری‌ها نیز در این زمینه اقدامات ضروری را انجام دهند.