دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اهمیت صنعت برق در رشد و توسعه اقتصادی کشور گفت: در افق ۱۴۰۴، برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد به ۱۲۰ هزارمگاوات قدرت منصوبه نیازمندیم که اکنون این رقم ۷۶ هزار مگاوات است. در واقع این نیاز به توسعه صنعت برق، اهمیت انرژی پاک را در توسعه اقتصادی نشان می‌دهد.علی فرهور در نشستی خبری افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها و نزولات جوی در چند سال گذشته، رویکرد وزارت نیرو به استفاده از نیروگاه‌های نوین با راندمان بالا است که در طرح توسعه نیروگاه شهید رجایی قرار است با استفاده از فاینانس خارجی، علاوه‌بر احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در کلاس «J» با راندمان بالای ۶۰ درصد، تجهیزات واحدهای بخش بخاری نیروگاه نیز نوسازی و بهسازی شود.

مدیرعامل نیروگاه در پاسخ به پرسشی در زمینه تغییر نوع سوخت واحدهای ۱۳ گانه از سوخت مایع (مازوت و گازوئیل) به گاز اظهار کرد: این نیروگاه برای عمل به تعهد خود در تولید برق، به حدود ۳ میلیارد مترمکعب سوخت گاز معادل نیازمند است که در سال گذشته، ۸۱ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه از نوع گاز طبیعی و بقیه از نوع سوخت مازوت و گازوئیل بود که افزایش میزان مصرف سوخت گاز بیانگر توجه این شرکت به مسائل زیست محیطی است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری میزان مصرف سوخت گاز از سوی واحدهای این شرکت ۹۳ درصد بوده است.فرهور در ادامه به موضوع مصرف آب در نیروگاه پرداخت و گفت: از سال ۹۱ تاکنون با تلاش همکاران توانستیم میزان مصرف آب را کاهش دهیم به طوری که از ۱۴۰ لیتر به ازای هر مگاوات در سال ۹۱ به ۱۰۴ لیتر در سال ۹۶ رسیده‌ایم. با توجه به استانداردهای جهانی، این میزان مصرف در واحدهای نیروگاه شهید رجایی از مطلوبیت بالایی برخوردار است.

در ادامه این نشست، دکتر سعیدی استاد دانشگاه علم و صنعت و متخصص محیط‌زیست، درباره تاثیر سوخت مصرفی نیروگاه شهید رجایی بر کاهش بارش‌های استان گفت: از ۱۵ سال قبل، ذهن محققان در جهان بر تاثیر آلایندگی شهرها بر میزان نزولات آسمانی متمرکز شده است، نه تاثیر نیروگاه‌ها بر میزان بارش‌ها که بررسی نتیجه برخی از این تحقیق‌ها نشان می‌دهد در روزهای غیر تعطیل که میزان آلودگی هوا به‌دلیل تردد خودروها در شهرها بیشتر است، برخلاف تصور عموم، میزان بارش‌ها افزایش و در روزهای تعطیل هفته که حضور خودروها کمتر می‌شود، میزان نزولات کاهش داشته است. وی گفت: بحث ارتباط بین آلایندگی نیروگاه با کاهش میزان نزولات آسمانی شایعه‌ای بیش نیست؛ چراکه مستندات مبتنی بر تحقیقات علمی در این باره وجود ندارد.سعیدی در ادامه به موضوع ذرات معلق در آلودگی‌های شهری و رابطه آن با میزان بارش‌ها اشاره کرد و افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد اگر ذرات معلق موجود در آلودگی شهرها، هسته چگالشی بزرگ‌تری در ابرها تشکیل دهند می‌تواند موجب ریزش باران شود که این موضوع برخلاف تصور عموم است که باور به تاثیر آلودگی بر کاهش نزولات دارد. البته نتایج برخی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهد که اگر ذرات معلق در ابرها، هسته چگالشی ریزتری ایجاد کنند، قطرات، قبل از رسیدن به زمین بخار می‌شوند.

استاد دانشگاه علم و صنعت در ادامه توضیح داد: تحقیقات در این حوزه حاکی است، تغییرات ترمودینامیکی اتمسفر بر موضوع آلودگی شهرها و تاثیر آن بر میزان بارش‌ها اولویت دارد. در نهایت، ارزیابی این موضوع که آلودگی بر میزان بارش‌ها و نزولات آسمانی اثر مثبت یا منفی دارد، بستگی به عوامل متعددی دارد و هنوز در سطح جهان در دست بررسی است و پاسخ قطعی ندارد.سعیدی با اشاره به نوع سوخت مصرفی در نیروگاه و اثر آن بر میزان آلودگی محیط پیرامون نیروگاه گفت: زمانی که سوخت مصرفی نیروگاه از نوع مازوت است، آنچه قابل مشاهده است، دود حاصل از احتراق است که میزان ذرات معلق آن، اندک است و این مقدار ذرات موجود در محصولات احتراق ناشی از مصرف مازوت در نیروگاه، در مقایسه با دیگر صنایع و خودروها که ذرات معلق تولید می‌کنند بسیار کمتر است. البته در کشور، میزان ذرات معلق افزایش داشته که بیشتر ناشی از گرد و غبار ورودی از کشورهای همسایه به‌ویژه عراق و عربستان است.