افزایش سرعت ریلی در جنوب

عبدالکریم درویش‌زاده با بیان اینکه در تلاش هستیم سرعت را در خطوط ریلی جنوب به بالای ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برسانیم، گفت: در رابطه با قطارهای بین استانی، یک قطار عادی وجود دارد که وضعیت مطلوبی ندارد که بدترین نوع قطارها است.وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که به عمل آمده امیدواریم این قطار به‌طور کامل از محور جنوب حذف و یک قطار ۴ و ۶تخته جایگزین شود.مدیرکل راه‌آهن جنوب تصریح کرد: جای قطار ۵ستاره فدک در میان قطارهای راه‌آهن جنوب خالی بود که با پیگیری‌هایی که انجام گرفت، خوشبختانه شاهد افتتاح این قطار در راه‌آهن جنوب و مسیر اهواز – تهران هستیم. این قطار بهترین نوع قطاری است که در شبکه راه‌آهن ایران فعالیت می‌کند.

درویش‌زاده خاطرنشان کرد: خط ریلی اهواز - ایذه – اصفهان از طرح‌هایی است که در سطح ملی در حال پیگیری است و همه مسوولان کشوری نیز به دنبال آن هستند تا این خط احداث و افتتاح شود زیرا با افتتاح این خط علاوه بر تامین خوراک شرکت‌های فولادی، می‌توانیم مسافران را به مرکز کشور انتقال دهیم. وی در ادامه با بیان اینکه دوخطه‌های خوزستان از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل راه‌آهن جنوب است‌‌، اظهار کرد: در این زمینه خط دوم اهواز به بندر امام به طول ۱۱۰ کیلومتر و اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومان که در سال ۹۳ آغاز شده بود، سال گذشته ۸۱ کیلومتر از این خط با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.وی افزود: اکنون ۹۵ درصد عملیات زیرسازی خط دوم اهواز به اندیمشک به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتبار ۲۴۰میلیارد تومان انجام شده و از ۱۴۰ کیلومتر طول مسیر، حدود ۹۳کیلومتر از آن ریل‌گذاری شده است. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ریل‌گذاری این مسیر را به اتمام برسانیم.مدیرکل راه‌آهن جنوب تصریح کرد: زیرسازی کمربندی ایستگاه نظامیه به میان‌دشت به طول ۳۷ کیلومتر و با اعتبار ۶۵میلیارد تومان تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت دارد و امیدواریم تا پایان سال ریل‌گذاری این محور را نیز به اتمام برسانیم.

درویش‌زاده اظهار کرد: ایستگاه نظامیه جدید که یک ایستگاه توزیع‌کننده بار است و از ورود قطارهای باری به درون شهر اهواز جلوگیری می‌کند سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و با اعتبار ۲۰میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. همچنین بزرگترین دپوی تعمیراتی لکوموتیو در محور جنوب نیز در حال ساخت است که مرحله اول آن با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان انجام شده و مرحله تکمیلی آن با اعتبار ۳۰میلیارد در حال اجرا است.وی گفت: قطارهایی که در خوزستان فعالیت می‌کردند با آب و هوای خوزستان سازگاری چندانی نداشتند و در این زمینه با پیگیری‌هایی که به عمل آمد توانستیم ۱۱واگن دو طبقه و ۶ دیزل جدید را به ارزش ۱۲۰میلیارد تومان وارد استان کنیم که اکنون در محورهای سه‌گانه اهواز - بندر امام،اهواز – خرمشهر و اهواز – اندیمشک به‌طور روزانه حدود ۵هزار مسافر را جا‌به‌جا می‌کنند.