پارک‌های علم و فناوری؛ کارخانه‌های آینده‌

بابک مختاری با اشاره به قراردادهای پژوهش پارک علم و فناروی اظهار کرد: پارک علم و فناوری معمولا خود وارد قرارداد نمی‌شود؛ چراکه فعالیت آن ستادی است، اما شرکت‌هایی که زیرمجموعه پارک هستند با استفاده از کمک‌های قانونی و بازاریابی سعی می‌کنند که با شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی وارد قرارداد شوند. وی افزود: امسال برای اینکه بازاریابی را برای شرکت‌های زیرمجموعه پارک مقداری تسهیل کنیم، حوزه‌های مختلفی را که شرکت‌های پارک علم و فناوری کار می‌کنند، در قالب کنسرسیوم تقسیم‌بندی کردیم. هدف نیز این بوده که تمام شرکت‌های پارک که در حوزه تخصصی کار می‌کنند - که بعضا ممکن است شرکت نوپا باشند - با هم آشنا شوند و هم‌افزایی داشته باشند. ممکن است به تنهایی نتوانند یک طرح را اجرا کنند؛ اما وقتی با هم کار کنند و تخصص‌های مختلف از یک حوزه در کنار هم قرار گیرند امکان رقابت‌شان بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۳۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور اظهار کرد: از این تعداد حدود ۱۶۰۰یعنی ۵۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در تهران و البرز و ۳۰۰ شرکت در اصفهان هستند. در نتیجه سایر استان‌ها حدود ۱۳۰۰شرکت دانش‌بنیان دارند و استان خوزستان با ۸۴ شرکت رتبه ششم را در کشور دارد؛ از این تعداد نیز ۵۰شرکت در پارک علم و فناوری و بقیه در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران یا در شهرک‌های صنعتی هستند. علاوه بر این، تعداد واحدهای فناور پارک علم و فناوری خوزستان ۱۴۲ شرکت است که از این پارک مجوز فناوری دارند. رئیس پارک علم و فناوری خوزستان در پاسخ به این پرسش که پارک چقدر توانسته اشتغال ایجاد کند، گفت: پارک‌های علم و فناوری اساسا متولی ایجاد اشتغال نیستند. رسالت اصلی پارک‌ها ایجاد ثروت در جامعه است اما در کنار کاری که انجام می‌دهند، اشتغال نیز ایجاد می‌کنند.

در این ۱۴۲ واحد فناوری، ۱۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند. مختاری خاطرنشان‌کرد: در بودجه سنواتی اعتبارات هزینه‌ای داریم که سازمان برنامه و بودجه به ما می‌دهد. یکسری درآمد‌های اختصاصی نیز داریم که درآمدهای خودمان است. در سال ۹۳ که مجوز درآمد گرفتیم، درآمدهای اختصاصی ما بیش از اعتبارات دولت بود؛ سال ۹۴ این درآمدها تقریبا ۸۵ درصد اعتبارات دولت و در سال ۹۵ حدود ۷۰ درصد بود. درآمد اختصاصی ما از نظر ریالی اضافه شده اما توانسته‌ایم در این سال‌ها اعتبارات دولتی را افزایش دهیم و به همین دلیل این نسبت کمتر شده است. وی بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان چه در استان و چه در کشور را بازار دانش‌بنیان دانست و تصریح کرد: صنعت خوزستان چندان دانشور نیست و به همین دلیل برخی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بازار خوبی ندارند. این مشکل در خوزستان حادتر است؛ چرا که اقتصاد خوزستان به شدت دولتی است و اگر شرکت‌های دولتی از شرکت‌های زیرمجموعه پارک خرید نکنند این شرکت‌ها در آینده نزدیک ممکن است ورشکست هم شوند. رئیس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: طبق آمار وزارت صنعت بیشترین محصولات دانش‌بنیان صادراتی کشور متعلق به خوزستان است. طبق تعریف تمام محصولات پتروشیمی محصولات دانش‌بنیان متوسط‌ هستند. در استان تقریبا دو یا سه شرکت مستقر در پارک توانسته‌اند تا حد ۳۵۰ هزار دلار صادرات داشته باشند که بیشتر در زمینه خدمات حفاری بوده است.