وی با بیان اینکه ۲۲۰۰ مورد طلاق در هرمزگان طی ۹ماه ابتدای امسال به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: میانگین زندگی مشترک برای زوجین طلاق گرفته برابر ۸ سال و ۸ ماه بوده است. در هرمزگان، میانگین کشوری ۵ سال است. ۷/ ۶۶درصد طلاق‌های ثبت شده طول عمر زندگی آنها کمتر از ۱۰ سال بوده است. در ۲/ ۴۱ درصد طلاق‌های ثبت شده دوام ازدواج کمتر از ۵سال بوده است. افشاری‌نژاد ادامه داد: ۹/ ۴ درصد طلاق‌های ثبت شده کمتر از یک سال دوام زندگی داشته‌اند.  به گفته وی، آمار ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۱۰ درصد کاهش داشته است. اما بیشترین آمار ازدواج مربوط به شهرستان‌های خمیر، پارسیان، جاسک و میناب است. همچنین کمترین آمار ازدواج در شهرستان‌های بندرلنگه، بشاگرد، رودان و حاجی‌آباد به ثبت رسیده است. وی با بیان اینکه آمار طلاق در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۲ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: بیشترین آمار طلاق در شهرستان‌های خمیر، بندرعباس و بستک و کمترین آمار طلاق در رودان، بندرلنگه و پارسیان ثبت شده است.

وی اظهار کرد: طی همین مدت ۹ هزار و ۶۵۱ واقعه فوت در هرمزگان به ثبت رسید، نرخ عمومی فوت در هرمزگان، ۵/ ۳ در هزار است.  افشاری‌نژاد تصریح کرد: در ۹ ماه امسال ۵۷ هزار و ۳۰۰شناسنامه جدید و ۸ هزار و ۸۴ شناسنامه المثنی در استان صادر شده است. مدیرکل ثبت‌احوال استان با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ دفتر پیشخوان دولت و ۲۰ دفتر پستی در سراسر استان برای ارائه خدمات به عموم مردم راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: جمعیت هرمزگان یک‌میلیون و ۷۷۶ هزار و ۴۱۵ نفر است که از این تعداد یک‌میلیون و ۲۵۰ هرمزگانی واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند. وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۰ هزار درخواست برای صدور کارت هوشمند ملی از مردم گرفته‌شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۶۵۰هزار کارت صادرشده و ۶۰۰ هزار کارت تحویل متقاضیان شده است.

افشاری‌نژاد درخصوص مزایای کارت هوشمند ملی اضافه کرد: فراهم شدن امکان امضای دیجیتالی و شناسایی و تصدیق هویت افراد به شکلی مطمئن‌تر، از مزایای کارت ملی هوشمند است.مدیرکل ثبت‌احوال هرمزگان ادامه داد: ایستگاه سیار با نام شهید محمدقاسمی به افرادی که به دلیل داشتن مشکلات جسمی و حرکتی قادر به حضور در مراکز صدور کارت ملی هوشمند نیستند و همچنین مراکزی مانند خانه سالمندان و زندان‌ها خدمت‌رسانی می‌کند. افشاری‌نژاد با بیان اینکه این ایستگاه‌های سیار به ۱۰دستگاه می‌رسد، تصریح کرد: افرادی که تاکنون کارت ملی هوشمند دریافت نکرده‌اند تا پایان سال مهلت ‌دارند برای دریافت این کارت نام‌نویسی کنند. وی اضافه کرد: پس از پایان مهلت اعلام‌شده خدمات دستگاه‌های خدمت‌رسان به افراد بدون کارت ملی هوشمند با محدودیت روبه‌رو می‌شود. وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح کارت هوشمند ملی در هرمزگان اظهار کرد: هرمزگان از همان روزهای نخستین اجرای طرح پایلوت کارت هوشمند ملی از استان‌های پیشرو و موفق در اجرای این طرح به شمار می‌رود و در ادامه نیز توانسته طبق تعهدات، عملکرد قابل قبولی  داشته باشد.