قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: شرکت توزیع برق مازندران دو طرح ۴۰ میلیارد تومانی و ۱۵ میلیارد تومانی برای تاب آوری و مقاوم‌سازی شبکه، به وزارت نیرو ارائه کرده است. هدف از ارائه این دو طرح به وزارت نیرو، افزایش پایداری شبکه توزیع است. وی با اشاره به طرح‌های شرکت توزیع برق مازندران برای مقاوم‌سازی شبکه گفت: در حال حاضر یک طرح پایلوت در شهرستان ساری برای اتوماسیون شبکه در دست اجرا داریم که در صورت اجرای این طرح، خاموشی‌های این شهرستان به حداقل می‌رسد.

شهابی درباره میزان مصرف برق در سال ۹۶ در استان مازندران گفت: پیک مصرف برق در فصل تابستان است. امسال به‌دلیل طولانی بودن روزهای گرم سال، میزان مصرف برق استان مازندران در ماه شهریور ۹۶ نسبت به شهریور سال گذشته، ۴۰ درصد افزایش داشت.مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه در ابتدای شهریور امسال پیک شرکت توزیع به ۱۹۰۰ مگاوات رسید، افزود: این میزان از مصرف برق تاکنون سابقه نداشته است.وی با اشاره به خاموشی‌های خواسته در سال ۹۶ گفت: هرچند در زمینه اصلاح شبکه‌های توزیع نیروی برق اقدامات فراوانی برای پایداری شبکه و جلوگیری از اتلاف انرژی انجام شده است، اما به‌خاطر محدودیت‌هایی که در بالادست و همچنین در شبکه توزیع وجود داشت، بعضی از روزها در برخی مناطق به‌خصوص در شهرهای بابل و آمل خاموشی‌های خاصی داشتیم.

شهابی با بیان اینکه استان مازندران یکی از چند استانی است که از لحاظ برق دچار مشکل هستند، افزود: متاسفانه در سال ۹۷ نیز این احتمال وجود دارد که این استان برای تامین برق خود دچار مشکل شود. استفاده از دستگاه‌های خنک کننده و افزایش مشترکان ازجمله مهم‌ترین عواملی است که تامین برق استان را با مشکل روبه‌رو می‌کند. مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با تاکید بر اینکه استان مازندران شرایط ویژه‌ای دارد، افزود: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد شبکه‌های توزیع ما فرسوده است و بیش از ۲۵ سال قدمت دارد و اگر بخواهیم این شبکه‌ها را بازسازی کنیم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و نقدینگی نیاز داریم. اگر به غیر از اعتبارات جاری، ۵۰ میلیارد تومان در سال به ما پرداخت کنند، به‌طور حتم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.وی با اشاره به مطالبات شبکه توزیع برق استان مازندران گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از مشترکان طلب داریم که با پیگیری‌های انجام شده، برخی از این مطالبات دریافت شده است و مابقی در مرحله وصول قرار داردو امیدواریم بدهی مشترکان تا پایان سال جاری به حداقل برسد.