رتبه گردشگری خوزستان در نوروز97

اجرای ۱۷۰۰ طرح گردشگری

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: ۱۷۰۰ طرح در بخش‌های مختلف گردشگری کشور در حال اجرا است که با اتمام آنها بخش مهمی از نیازهای زیرساختی و اقامتگاهی گردشگری کشور تامین می‌شود.وی با بیان اینکه به اندازه کافی فضای اقامتی متناسب با داشته‌های کشور مهیا شده، گفت: گردشگران ما بیشتر گردشگران حلال و فرهنگی هستند و دنبال هتل‌های آن چنانی نمی‌گردند؛ اگرچه هتل‌های پنج ستاره نیز باید داشته باشیم.

وی همچنین گفت: بوم‌گردی در کشور مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و توانسته سفرهای ارزان برای گردشگران خارجی و داخلی ایجاد کند.وی با بیان اینکه سند جامع گردشگری کشور در انتهای سال ۹۶ مهیا و تقدیم هیات دولت شد، گفت: از بخش‌های مهم این سند گردشگری دفاع مقدس است که قرار است با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کارهای ارزنده‌ای در این بخش انجام شود.وی افزود: بخش گردشگری دفاع مقدس علاوه‌بر انتقال فرهنگ شهادت و ایثار به نسل‌های جوان می‌تواند ایجاد رونق و شغل کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور یکی از بخش‌های مهم شاخص امسال را حمایت از تولیدات صنایع دستی ایرانی اعلام کرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی در دستور کار میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و از مردم ایران اسلامی درخواست می‌کنم که در این بخش حمایت ویژه‌ای از صنایع دستی کشور داشته باشند. مونسان با بیان اینکه در بخش صنایع دستی ایران جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است، افزود: با توجه به اینکه تلفیقی از هنر، صنعت و پیشینه تاریخی را با هم داریم از این‌رو یک ظرفیت داخلی بی‌نظیر در بخش صنایع دستی وجود دارد.

افزایش سفرهای نوروزی خوزستان

استاندار خوزستان نیز با اشاره به رتبه هفتم خوزستان در تعداد مسافران نوروزی گفت: رشد ۲۰ درصدی تعداد ورود و خروج خودروها به خوزستان و رشد ۱۸درصدی در اشغال تخت‌های هتلینگ نشان از رونق گردشگری در نوروز خوزستان دارد.غلامرضا شریعتی با اظهار امیدواری از رشد میهمانان نوروزی در سال‌های آینده افزود: خوزستان دارای بنادر بسیار، تنوع آب و هوایی به همراه چند رودخانه است، از همین رو می‌توانیم پذیرای میهمانان زیاد با سلایق گوناگون باشیم.وی با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های خوزستان یادآور شد: این استان ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشاورزی و اماکن دیدنی دارد اما بسیاری از مردم کشور از آن مطلع نیستند.شریعتی ادامه داد: ۱۸ اثر ملی کشور ثبت جهانی شده‌اند که از این تعداد سه اثر در استان خوزستان قرار دارد، چرا که خوزستان خاستگاه تمدن‌های بسیاری بوده است، از همین رو این ظرفیت‌ها باید شناسانده شود. وی اظهار کرد: حدود سه هزار نفر از فرهنگیان استان در ستادهای نوروزی مشغول به فعالیت بودند تا شرایط اسکان برای مسافران فرهنگی به خوبی فراهم شود.

وی گفت: شهرداری نیز تلاش‌های بسیاری برای اسکان رایگان میهمانان نوروزی کرد که امیدواریم این گردشگران بدون دغدغه در محل اسکان به تفرج پرداخته باشند. استاندار تصریح کرد: یکی از وظایف ما ضمن حل مشکلات، پرهیز از بزرگنمایی آنها است، زیرا سایر استان‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند اما برای مخدوش نشدن چهره استان از بیان مکرر آنها خودداری می‌کنند.وی در ادامه درخصوص تعطیلات زمستان و نقش آن در رونق گردشگری استان‌های جنوبی خاطرنشان کرد: پس از اتمام تعطیلات نوروزی استانداران خوزستان، بوشهر و هرمزگان نامه‌ای برای تصویب طرح تعطیلات زمستانه تقدیم دولت می‌کنند که در صورت موافقت تاثیرات مثبتی بر شاخص اقتصادی این استان‌ها خواهد داشت.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری

استاندار خوزستان گفت: تکمیل و توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری در خوزستان از اولویت‌های امسال ما است تا بتوان به‌منظور ایجاد فرصت شغلی گام‌های عملی برداشت.شریعتی افزود: خوزستان با آب و هوای متنوع و چهارفصل به‌ویژه در ایام نوروزی از جاذبه‌های مهم گردشگری در کشور است، از این رو فعال کردن صنعت گردشگری به معنای واقعی کلمه می‌تواند خوزستان را در ردیف مقاصد نخست گردشگران قرار دهد. وی وجود سه اثر جهانی ثبت شده در یونسکو، مناطق عملیاتی و یادمانی هشت سال دفاع مقدس، بقاع متبرکه، مناظر طبیعی و تاریخی، رودخانه‌ها و تالاب‌ها را از جاذبه‌های گردشگری خوزستان دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری صرفه اقتصادی بالایی دارد.

بازدیدکنندگان از ۱۰ میلیون نفر گذشتند

معاون گردشگری خوزستان نیز با اشاره به آمار اقامت‎کنندگان و بازدیدکنندگان در استان طی نوروز ۹۷ از افزایش این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ خبر داد. محمدعلی خلیلی اظهار کرد: میانگین اقامت هر گردشگر نوروزی که از پنج مبدا ورودی وارد استان می‎شوند، بین دو تا سه شب است. به این معنی که هر گردشگر بین دو تا سه شب در استان ماندگاری دارد. از این رو، آمار تعداد اقامت‎کنندگان در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۶ تا هفتم فروردین ۹۷ در استان، براساس نفر شب اقامت (یک گردشگر؛ دو تا سه نفرشب اقامت)، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارنفر است.  معاون گردشگری خوزستان افزود: در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۶ تا هفتم فروردین ۹۷، تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه‎ها و ظرفیت‎های متنوع گردشگری استان نیز به بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است و وضعیت مطلوبی خوشبختانه در این زمینه داریم.

وی تصریح کرد: باتوجه به اقلیم مناسب استان در ایام نوروز و برخورداری از هوای مطلوب، در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته، پیش‎بینی می‎شود خوزستان از نظر تعداد اقامت‎کنندگان و تعداد بازدیدکنندگان تا پایان بازه زمانی نوروز ۱۳۹۷ از رشد قابل‌توجهی نسبت به مدت مشابه سال پیش برخوردار شود.خلیلی اضافه کرد: تحقق این مهم، نقش صداوسیما، اصحاب رسانه و کانال‎های خبری مردمی را در معرفی چهره‎ای زیبا و مطلوب از ظرفیت‎های خدادادی و انسان‎ساز از خوزستان به جامعه هدف داخلی و خارجی بسیار پررنگ‎تر می‎کند.معاون گردشگری خوزستان در ادامه اظهار کرد: حدود ۳ درصد مسافران نوروزی (۸۵ هزار نفر) در اقامتگاه‎های رسمی دارای پروانه بهره‎برداری شامل هتل، هتل‎آپارتمان، مهمان‎پذیر، اقامتگاه‎های بوم‎گردی، مجتمع‎های گردشگری و دهکده‎ها با مجموع ظرفیت ۵‎هزار تخت اقامت دارند و باقی مسافران نیز در سایر ظرفیت‎های اقامتی نوروزی استان شامل کمپینگ‎های موقت، چادرهای مسافرتی، کلاس‎های مدارس، اردوگاه‎ها و قرارگاه‎های راهیان نور، مهمانسراهای دولتی، سالن‎های ورزشی و خوابگاه‎های دانشجویی اسکان دارند.وی با اشاره به اقامت ۳ درصد از مسافران نوروزی در اقامتگاه‎های رسمی افزود: باتوجه به حجم بالای گردشگران ورودی به استان خوزستان در زمان‎های پیک سفر نیاز هست تا با حمایت از سرمایه‎گذاران زمینه را برای افزایش ظرفیت‎ اقامتگاه‌های رسمی در استان مهیا کنیم.