فعالیت 200 معدن در خوزستان

نورالله حسن‌زاده در جلسه شورای معادن استان با بیان اینکه به‌طور کلی خوزستان جزو استان‌های معدنی کشور محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: برخی از ذخایر معدنی ما مانند آهک ذخایر خوبی هستند و خوزستان بزرگ‌ترین تولیدکننده نمک دریایی است.وی افزود: در خوزستان سه کارخانه سیمان وجود دارد و میلیون‌ها تن مواد اولیه از آن برداشت می‌شود. مواد اولیه سیمان نیز به وفور در استان وجود دارد اما خوزستان، استانی معدنی نیست.حسن‌زاده تصریح کرد: معدن به چند روش به بهره‌برداران واگذار می‌شود. یکی از طریق پروانه اکتشاف است که برای آن باید یک سیکل اکتشاف طی شود. بعد از طی یک مسیر طولانی چندماهه معدن به بهره‌برداران واگذار می‌شود. در زمینه معادن برخی تصمیمات حتما باید توسط شورای معادن اخذ شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: تا سال گذشته تصمیمات مربوط به معادن در ۳۱ استان باید در شورای‌عالی معادن کشور اخذ می‌شدند. با توجه به اینکه ماه‌ها طول می‌کشید در این شورا تصمیماتی اتخاذ شود برخی از اختیارات این شورا به شورای معادن استانی واگذار شد.وی اظهار کرد: در جلسه اخیر حدود ۲۰ معدن بررسی شدند و تصمیمات مختلفی همچون سلب صلاحیت به‌دلیل عدم فعالیت، عدم پرداخت حقوق دولتی و خارج از محدوده کار کردن برای این معادن گرفته شد.حسن‌زاده گفت: معادنی که فعال نبودند عمدتا معدن سنگ لاشه یا شن و ماسه هستند. این معادن نیز تابع شرایط خاص ساخت‌وساز در کشور هستند. وقتی طرح‌های عمرانی همچون راه‌سازی یا ساختمان‌سازی در کشور فعال نباشند یا کم باشند به تبع آن، فعالیت این معادن نیز کم می‌شود و با توجه به اینکه ساختمان‌سازی در کشور با مشکلاتی مواجه شده است در نتیجه آن بیش از ۱۰۰ صنعت که به آن ارتباط دارد، مشکل پیدا کرده‌اند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: معادن نمک دریایی صنعتی در حال فعالیت و از این معادن سالانه بیش از یک میلیون تن برداشت می‌شود اما معادنی که مستقیما به طرح‌های عمرانی مربوط می‌شوند با مشکلاتی مواجه شده‌اند.وی اظهار کرد: اغلب معادن ما در خوزستان رسوبی هستند و معادن فلزی کمتری در استان وجود دارد. حدود ۳۰۰ معدن در خوزستان وجود دارند که حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ مورد از این معادن فعال هستند اما به‌دلیل شرایط رکود بازار برخی از این معدن کمتر از ظرفیت خود تولید دارند.حسن‌زاده ادامه داد: از محصولات معادن تنها برای تولیدات داخلی استفاده می‌شود و زمانی که این تولیدات به محصول نهایی تبدیل شدند آن را صادر می‌کنیم چراکه صادرات مواد به دست آمده از معدن، توجیه ندارد.

لزوم تفویض اختیارات به استان‌ها

همچنین معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفت: با توجه به حجم فعالیت‌های شورای‌عالی معادن، ممکن بود بیش از یک‌سال طول بکشد موضوعی در این شورا مطرح و بررسی شود اما با توجه به تفویض اختیارات به شوراهای استانی، امیدواریم با تشکیل این شورا موضوعات سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.بیژن پناهی‌زاده اظهار کرد: برخی اختیارات شورای‌عالی معادن به شورای معادن استانی واگذار شده است که به استناد آن نیز جلسه شورای معادن خوزستان با حضور مسوولان مربوطه در اهواز برگزار شد.وی افزود: در جلسه شورای معادن مسائل تعدادی از معادن استان مطرح شد و پرونده تعدادی از واحدها که به تعهدات خود شامل عدم پرداخت حقوق دولتی، فعالیت نداشتن یا فعالیت خارج از محدوده تعریف شده یا به اتمام رسیدن مدت پروانه عمل نکرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت شورا برای برخی واحدها دستور سلب صلاحیت داد تا این معادن به افراد دیگر واگذار شوند.

پناهی‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه دلیل توقف فعالیت معدن در برخی از واحدها، خارج از اختیارات بهره‌برداران بوده است یا برخی واحدها مشکلاتی داشتند که قابل حل بودند، شورا تصمیم گرفت به تعدادی از این بهره‌برداران معدنی جهت عمل به تعهدات مهلت دو یا سه ماهه بدهد.وی ادامه داد: با توجه به حجم فعالیت‌های شورای‌عالی معادن، ممکن بود بیش از یک‌سال طول بکشد موضوعی در این شورا مطرح شود. با توجه به تفویض اختیارات به شوراهای استانی، امیدواریم با تشکیل این شوراها موضوعات سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

پناهی‌زاده خاطرنشان ‌کرد: سال گذشته در شورای‌عالی معادن تصویب شد پیمانکاران طرح‌های عمرانی برای انجام فعالیت‌ها باید از تولیدات معادن همجوار خود استفاده کنند و اگر تا شعاع ۲۵ کیلومتری آنها معدن و صنایع معدنی وجود دارد، حق ندارند برای انجام کارهای خود، از معدن دیگری استفاده کنند. هدف این مصوبه این بود که معدن‌هایی که همجوار این پروژه‌ها هستند فعالیت کرده و ایجاد شغل کنند.معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: این رای شورا قطعی و لازم‌الاجرا است و تمام اداره‌ها و سازمان‌ها باید آن را رعایت کنند. امیدوارم این مصوبه در خوزستان نیز رعایت شود. براساس این مصوبه هرگونه معرفی برای اخذ معدن برای پیمانکاران عمرانی در جایی که در شعاع ۲۵ کیلومتری آنها معدن وجود دارد، ممنوع شده و امیدوارم با رعایت این مصوبه موجب فعال‌سازی واحدهای معدنی شویم.