بودجه گردگیری خوزستان

عیسی کلانتری اظهار کرد: مشکلاتی که خوزستان با آن مواجه شده است، نتیجه رفتارهای غلط گذشته در این استان است. در گذشته تصمیمات با بخشی‌نگری گرفته می‌شد و هر کس بخش خود را در نظر گرفته است.وی افزود: کارها باید برای پایداری توسعه انجام شوند. رئیس‌جمهوری مسائل را به خوبی درک می‌کند و نخستین مصوبه ایشان، مصوبه احیای دریاچه ارومیه بود که نشان‌دهنده تفکر رئیس‌جمهوری در توسعه پایدار است.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکنون که خوزستان با مشکلاتی مواجه شده است، حدود ۱۴، ۱۵ میلیارد مترمکعب آب در اختیار دارد، در حالی که هیچ استانی این مقدار آب ندارد.

کلانتری درخصوص مساله ریزگردها گفت: دو نوع ریزگرد در زمستان و تابستان در خوزستان وجود دارد که ریزگردهای زمستان بیش از ۹۰‌درصد منشأ داخلی دارند. با دستور رئیس‌جمهوری و بسیج نیروها در خوزستان و بودجه ۱۵۰‌میلیون دلاری که مجلس از محل صندوق توسعه به خوزستان اختصاص داده است، ۵۰‌میلیون دلار به برق و ۱۰۰‌میلیون دلار به گرد و غبار اختصاص پیدا می‌کند.وی یادآور شد: تصمیم گرفته‌ایم که این بودجه امسال در اختیار استاندار خوزستان قرار بگیرد اما باید برنامه‌هایی برای پرهیز از اشتباهات داشته باشیم. به همین منظور تصمیم گرفته‌ایم که هیچ اقدام اجرایی بدون مطالعه انجام ندهیم. مطالعات گرد و غبار تا پاییز به اتمام می‌رسد و با توجه به بودجه تخصیصی امیدواریم یک طرح جامع مقابله با گرد و غبار داخلی در استان خوزستان به دست بیاید.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: اکنون یک سوم از ۱۰۰‌میلیون دلار بودجه در اختیار استاندار خوزستان قرار دارد. برای طرحی که مختص یک استان است، نمی‌توانیم از تهران کاری انجام دهیم و آن را مدیریت کنیم به همین دلیل این اقدامات به استان خوزستان سپرده شده است.کلانتری تصریح کرد: خشکسالی به ما نشان داد که اگر درست مدیریت کنیم، می‌توانیم حداقل آسیب را ببینیم. در خوزستان امسال نصف آب سال گذشته را در اختیار داشتید، اما تولید محصولات نصف نشده است آن هم به این دلیل که آب را هدر نداده‌اید.

وی تاکید کرد: با خشکسالی فهمیدیم که آب مانند خورشید یک فاکتور تولید نیست. اگر آب کم می‌شود، سهم همه بخش‌ها به یک نسبت باید کم شود. نمی‌توان گفت آب کشاورزی صد در صد تخصیص پیدا کند، اما به‌طور مثال آب صنعت یا محیط‌زیست صفر شود. در استان خوزستان باید روی مدیریت آب وقت بیشتری گذاشته شود.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: خوزستان در شرایط عادی حدود ۶ میلیارد مترمکعب حقابه محیط‌زیستی دارد، یعنی کارون وقتی به اروندرود می‌ریزد باید حداقل ۱۰۰ مترمکعب آب داشته باشد. به من گفته شده در برخی مناطق کارون کمتر از ۲۰ مترمکعب فاضلاب داشته است. تصور نکنید صرفه‌جویی در حقابه زیست‌محیطی به نفع ما و مردم است، عوارض جانبی آن به مراتب بیشتر است. باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.کلانتری تاکید کرد: اگر آب کم است، برای همه کم است. امسال به دلیل کمبود آب، برق تولید نکردیم و با حداقل برق و مدیریت خوب وزارت نیرو در حال گذراندن پیک گرما هستیم.اگر توسعه پایدار باشد، ملت به خوبی نتایج طرح‌های ما را خواهند دید. از همه انتظار داریم همان‌طور که درخصوص دریاچه ارومیه عمل کردند، رفتار کنند. بدون مطالعه تخصیص اعتباری صورت نخواهد گرفت. باید با مطالعه و برنامه به طرح‌ها پول تخصیص داده شود.

در ۴۸ سال گذشته به اندازه امسال کمبود آب نداشتیم

قائم‌مقام وزیر نیرو نیز گفت: بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح ناتمام در خوزستان وجود دارد. دولت در خوزستان سرمایه‌گذاری کرده اما این سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه نرسیده است و مردم ثمره آن را نچشیده‌اند.ستار محمودی اظهار کرد: در حوزه آب، امسال در تمام کشور با کمبود آب مواجه بودیم به گونه‌ای که در طول ۴۸ سال گذشته این کمبود آب را نداشتیم.وی افزود: پایین‌ترین میزان بارش در سال ۸۷ بود که میزان بارش به ۱۷۰ میلی‌متر رسیده بود. امسال این عدد به ۱۶۸ میلی‌متر رسید که قطعا تاثیرات خود را بر کشور خواهد گذاشت.قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: تقریبا تمام وزارت نیرو بسیج شده بود که اگر خاموشی در کشور اتفاق می‌افتد، در خوزستان یا استان‌های گرم نباشد. به‌رغم تمام نوسانات برق، خوزستان کمترین میزان تاثیرپذیری را داشته است. به نظر من، دولت در استان خوزستان موفق عمل کرده است اما ممکن است نتوانسته باشد رضایت مردم را به دست بیاورد که این مساله دلایل خود را دارد.محمودی ادامه داد: این روش را باید ادامه دهیم و خوزستان را باید ایمن کنیم. بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان طرح ناتمام در خوزستان وجود دارد. دولت در خوزستان سرمایه‌گذاری کرده است، اما این سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه نرسیده است و مردم ثمره آن را نچشیده‌اند. در زمینه انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاران استقبال چندانی نکرده‌اند و شتاب اولیه را از دست داده‌اند.

احیای رودخانه کارون مهم ترین اولویت

استاندار خوزستان نیز یکی از راه‌های حفظ رودخانه کارون را تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری دانست و ادامه داد: فاضلاب‌های صنعتی و شهری باید پیش از ورود به رودخانه کارون تصفیه شوند. غلامرضا شریعتی افزود: از سوی دیگر زهاب‌های کشاورزی عامل دیگر آلودگی کارون هستند که در طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری اراضی، تصفیه زهاب و بازچرخانی آن پیش‌بینی شده است.وی یادآور شد: منبع تامین آب در خوزستان آب‌های جاری است اما در سال‌های گذشته ورود فاضلاب صنعتی و شهری به آب‌ها سبب کاهش کیفیت آن شده است به همین دلیل لازم است تا آب از پشت‌ سدها تامین شود.شریعتی با اشاره به طرح آبرسانی غدیر گفت: نشستی در مرکز برای تعیین مسیر طرح غدیر خواهیم داشت تا برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب شهرهای شمال شرق استان همچون هفتکل، رامهرمز، ایذه و باغملک در قالب طرح غدیر با اعتبار ۴۰۶‌میلیون دلاری انجام شود.

خشکسالی نیروگاه‌ها را تهدید می‌کند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز ۶۰‌درصد تولید برق استان را از نیروگاه‌های برقابی دانست و گفت: خشکسالی تولید انرژی در نیروگاه‌های برقابی خوزستان را تهدید می‌کند. محمود دشت‌بزرگ اظهار کرد: خشکسالی و کاهش ذخایر سدها باعث کاهش تولید انرژی در نیروگاه‌های برقابی خوزستان شده، بر همین اساس باید توسعه نیروگاهی در دستورکار قرار گیرد.وی خوزستان را نخستین استان کشور در راه‌اندازی زیرساخت‌های برق دانست و افزود: ظرفیت‌های خوب استان در برق چند سال مورد غفلت قرار گرفته است.دشت‌بزرگ با بیان اینکه برق منطقه‌ای استان ۲۰‌درصد ظرفیت برق کشور را تولید می‌کند، صیانت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بخش را ضروری اعلام کرد.وی با اشاره به توفان‌های گرد و غبار ۲ سال پیش اظهار کرد: ۶۰‌درصد ظرفیت تولید برق در معرض ریزگرد است که در سال ۹۵ باعث خاموشی‌های گسترده شد.

دشت‌بزرگ مهم‌ترین مشکل در اجرای مصوبات نوسازی شبکه برق استان را کمبود منابع مالی دانست و گفت: در مصوبه پارسال ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد اما تنها ۵/ ۱۲ میلیارد تومان اختصاص یافته است.وی به افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در وارد کردن قطعات نیز اشاره کرد و افزود: این مساله باعث شده کمتر از ۱۰‌درصد تعهدات عملیاتی شود و طرح‌ها متوقف شده است.دشت‌بزرگ خواستار اولویت تصویب طرح‌های برق خوزستان در شورای عالی اقتصاد شد و گفت: تسهیلات ۱۸۰‌میلیون یورویی از بانک توسعه اسلامی، ضرب الاجل برای احداث نیروگاه‌های حرارتی، فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و صدور مجوز به نیروگاه‌های تولید پراکنده می‌تواند در کاهش مشکلات این استان موثر باشد. خوزستان دارای هفت نیروگاه برقابی است که شامل سد و نیروگاه دز، کرخه، مارون، شهید عباسپور، مسجدسلیمان، کارون ۳ و گتوند است.

کاهش ۶۱‌درصدی ورود آب به سدها

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: ورود آب به مخازن سدهای خوزستان در سال آبی جاری ۶۱‌درصد کاهش داشته است.هوشنگ حسونی‌زاده با اشاره به کاهش ۳۴‌درصدی بارندگی در استان افزود: امسال ذخایر آبی مخازن سدهای استان نیز ۵۸‌درصد کاهش پیدا کرده است.وی اضافه کرد: تاکنون نیازهای اصلی آب شرب و محصولات دائمی و صنایع در خوزستان همچنین کشاورزی در حد امکان تامین شده است. حسونی‌زاده تعهد وزارت نیرو را تامین ۷۵۰‌میلیون مترمکعب حقابه تالاب هورالعظیم دانست و گفت: تاکنون ۵۱۰‌میلیون مترمکعب آب برای این تالاب تامین شده اما از تیرماه به دلیل افزایش کشت و تبخیر آبی وارد این تالاب نشده است.وی کاهش ۹۰‌درصدی آورد رودخانه مارون‌ جراحی را نیز یادآور شد و اظهار کرد: در مجموع ۲۷۴‌میلیون مترمکعب زهاب نیشکر و آب شیرین وارد تالاب شادگان شده است.