تاکید بر گسترش مبادلات آذربایجان‌شرقی و ارزروم ترکیه

استاندار آذربایجان‌شرقی در دیدار با استاندار ارزروم ترکیه، بر گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو استان تاکید کرد و گفت: استان‌های همسایه ایران و ترکیه نقش زیادی در تحقق هدف‌گذاری دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار دارند. مجید خدابخش با اشاره به روابط تاریخی و نزدیک ایران و ترکیه اظهار کرد: روابط سیاسی دو کشور در چند سال اخیر در بالاترین سطح بوده و روسای جمهوری دو کشور اراده‌ای جدی برای توسعه این روابط دارند.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ایران و ترکیه برای افزایش سطح مبادلات تجاری تا ۳۰میلیارد دلار گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی، دستیابی به این هدف امکان‌پذیر است و استان‌های مختلف دو کشور نقش زیادی در این زمینه دارند. استاندار آذربایجان‌شرقی به حضور سرمایه‌گذاران ترک در این استان اشاره کرد و گفت: تبریز از سال‌های دور در عرصه تجارت، روابط نزدیکی با شهرهای مختلف ترکیه داشته و اکنون هم علاقه تجار و تولیدکنندگان دو طرف برای همکاری مشهود است. خدابخش با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان‌های آذربایجان‌شرقی و ارزروم، بر گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی دو استان به‌ویژه در حوزه گردشگری، علمی و دانشگاهی، بهداشتی و درمانی و مبادلات تجاری تاکید کرد. استاندار ارزروم هم که در رأس هیأت تجاری و اقتصادی این استان به تبریز سفر کرده است، اظهار کرد: ما دو شهر خواهرخوانده تبریز و ارزروم را جدا از هم نمی‌دانیم و امیدواریم که روابط برادرانه دو شهر بیشتر از این هم نزدیک‌تر شود.

سیف‌الدین عزیزاوغلو با بیان اینکه افزایش روابط دو استان نیازمند افزایش رفت‌وآمدها و آشنایی مردم دو استان با یکدیگر است، افزود: تبریز و ارزروم فاصله زیادی با هم ندارند و اگر زمینه رفت‌وآمد مردم را تسهیل کنیم روابط دو استان نیز توسعه خواهد یافت.

وی با اشاره به پیشرفت‌های شهر تبریز در حوزه پزشکی و درمانی، گفت: استان ارزروم نیز فعالیت‌های خوبی در این زمینه دارد و می‌توانیم همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

 لزوم افزایش تعاملات بین دو شهر خواهرخوانده

استاندار ارزروم ترکیه با حضور در عمارت شهرداری تبریز با مهندس ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار شهردار تبریز با بیان اینکه تبریز و ارزروم دو شهر خواهرخوانده هستند، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌های هر دو شهر برای افزایش ارتباطات از جمله ارتباطات در حوزه گردشگری بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه ترکیه از کشورهای موفق در حوزه گردشگری است، ادامه داد: تبریز در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده که این کلان‌شهر تاریخ ۴هزار ساله دارد و در زمینه گردشگری قدم‌های خوبی برداشته شده که امیدواریم بتوانیم برای جذب گردشگر بیشتر، از ظرفیت و تجارب ترکیه به ویژه استان ارزروم استفاده کنیم.

شهین باهر در ادامه با بیان اینکه این دو شهر مشترکات دینی و زبانی دارند، اظهار کرد: نباید تنها به این گونه نشست‌ها و جلسات بسنده کرد بلکه باید تمام صحبت هایمان را اجرایی و عملیاتی کنیم و در حوزه‌های مختلف گردشگری تبریز راهکارهای متنوعی ارائه کنیم.

وی همچنین ادامه داد: همکاری و تعامل شهرداری تبریز و ارزروم ترکیه علاوه بر تعاملات گردشگری، می‌تواند درخصوص همکاری‌های صنعتی و انتقال تکنولوژی‌های نوین صورت گیرد.

در ادامه، سیف الدین عزیزاوغلو، استاندار ارزروم ترکیه اظهار کرد: باید ارتباطات هوایی و ارتباطات ریلی بین تبریز –  ارزروم توسعه یابد و هر دو شهر از ظرفیت‌های توریسم و همچنین صنعت بهره مند شوند.

وی افزود: درخصوص توسعه حمل و نقل و همچنین توسعه صنعت گردشگری یادداشت‌هایی از کلان‌شهر تبریز برداشته‌ایم که امیدواریم در بازگشت به ترکیه، آنها را عملیاتی کنیم.