آذربایجان‌غربی؛ قطب تولید و صادرات سیب

آذربایجان‌غربی با سهم ۴۰ تا ۴۵ درصدی تولید سیب کشور از سال‌های گذشته تاکنون رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده و امسال نیز با وجود کاهش ۴۳۰ هزارتنی محصول، همچنان رتبه اول را دارد. براساس این گزارش، هر سال دپوی نامناسب سیب‌های زیردرختی در کنار جاده‌های استان به سوژه نخست رسانه‌ها تبدیل می‌شد که امسال بر اساس تدابیر اندیشیده شده دپوی این محصول در کنار جاده‌ها ممنوع است.

اکنون معیشت بیش از ۸۰ هزار خانوار استان به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین می‌شود اما هر سال بازار پس از تولید، به‌صرفه نبودن هزینه‌های تولید و فروش، هزینه بالای کارگر، نبود سورت و بسته‌بندی مناسب، وجود دلالان و واسطه‌ها، سودجویی صنایع تبدیلی و خرید با قیمت نازل محصولات کشاورزی از جمله سیب مشکلات زیادی را پیش روی این خانوارها و اقتصاد استان قرار می‌دهد. این مشکلات در کنار نبود تجهیزات و ماشین‌آلات روز در کنار بازارهای سنتی سیب استان همچون عراق و ترکیه نیز موجب شده بود بازار سیب آذربایجان‌غربی سود چندانی عاید باغداران استان نکند اما در دو سال اخیر شناسایی بازارهای جدید، ممنوعیت دپوی سیب‌های زیردرختی در کنار جاده‌ها و افزایش قیمت خرید سیب زیردرختی بارقه‌های امید را در دل باغداران زنده کرده است.

 کاهش ۴۳۰ هزارتنی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی درخصوص آخرین وضعیت تولید سیب در استان گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود از باغ‌های سیب استان ۷۷۰ هزارتن محصول برداشت شود. این در حالی است که سال گذشته میزان سیب تولیدی استان یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن بود. اسماعیل کریم‌زاده، سرمازدگی، بارش تگرگ و سرمای بهاره را از عوامل کاهش میزان سیب تولیدی استان اعلام کرد و گفت: از میزان سیب تولیدی ۱۵۰ هزارتن سیب درجه یک، ۳۰۰ هزارتن سیب ممتاز، ۱۷۰ هزارتن سیب درجه ۲ و ۱۰۰ هزارتن نیز سیب درجه ۳ است. وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست کشور را دارد، ادامه داد: پراکندگی باغ‌های سیب به وسعت شهرهای آذربایجان‌غربی است و شهرستان ارومیه با داشتن ۵۹ درصد از این باغ‌ها رتبه نخست تولید سیب آذربایجان‌غربی را دارد و شهرستان‌های سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. وی سطح زیرکشت باغ‌های سیب در استان را ۵۶ هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: با وجود کاهش تولید سیب در استان، بخشی از محصول تولیدی به مصرف تازه‌خوری رسیده و پس از ذخیره‌سازی میزان سیب موردنیاز به‌خصوص برای تنظیم بازار شب عید بخشی نیز به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

 ممنوعیت دپوی سیب‌های زیردرختی

کریم‌زاده درخصوص مشکل بازار پس از تولید سیب در استان گفت: امسال تدابیر زیادی برای جلوگیری از بروز مشکلات همچون دپوی سیب‌های تولیدی در کنار جاده‌ها، رایزنی با بازارهای جدید همچون افغانستان و پاکستان، حذف دلالان و واسطه‌ها انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه هر سال بخشی از سیب‌های زیردرختی تولیدی در کنار جاده‌های استان نگهداری می‌شد، افزود: این اقدام ضمن بدنام شدن بازار سیب استان، به لحاظ بهداشتی نیز موجب بروز مشکلاتی می‌شد که امسال مقرر شده است با همکاری نیروی انتظامی استان و تشدید نظارت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از دپوی سیب‌های زیردرختی در کنار جاده‌ها جلوگیری شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سیب‌های زیردرختی که به‌صورت فله‌ای برای فروش به کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان دپو می‌شدند امسال در کیسه‌های نایلونی نگهداری خواهند شد، اضافه کرد: سیب‌های صنعتی و زیردرختی به قیمت ۶ تا ۷ هزار ریال خریداری می‌شود که با توجه به افزایش قیمت پیش‌بینی می‌شود مشکلی در بازار سیب زیردرختی مثل سال‌های گذشته شاهد نباشیم. کریم‌زاده درخصوص حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار سیب استان گفت: نه تنها در بازار سیب بلکه در تمام بخش‌های خرید و فروش همیشه عده‌ای واسطه و دلال وجود دارد؛ یکی از اقداماتی که می‌توان در این بخش انجام داد ساماندهی این دلالان و واسطه‌ها‌ست چرا که خذف آنها تقریبا امکان‌پذیر نیست.

 ایجاد خط ویژه در گمرکات

وی درخصوص صادرات سیب‌های تولیدی استان گفت: سال گذشته در مجموع ۷۰۰ هزار تن سیب از کل کشور صادر شده که ۵۰ درصد آن سهم آذربایجان‌غربی بود و امسال با توجه به رایزنی با بازارهای جدید پیش‌بینی می‌شود این میزان افزایش یابد. کریم‌زاده راه‌اندازی پایانه صادراتی، ایجاد غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، ایجاد بورس منطقه‌ای و تقویت حضور تشکل‌های بخش کشاورزی در افزایش صادرات محصولات کشاورزی را از اقدامات این سازمان به منظور حل مشکلات پیش روی بازار سیب استان اعلام کرد. وی درخصوص نبود کامیون‌های یخچال‌دار و نیز موضوع بسته‌بندی مناسب سیب‌های تولیدی گفت: در دو سال گذشته برای حل مشکل بسته‌بندی اقدام به اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به صادرکنندگان کرده‌ایم که امسال نیز برنامه ریزی شده ۱۰۰ میلیارد تومان وام به‌صورت سرمایه در گردش به صادرکنندگان سیب استان پرداخت شود. کریم‌زاده درخصوص مشکل کامیون‌های یخچال‌دار نیز گفت: از محل خط اعتباری نوسازی و بهسازی مکانیزاسیون کشاورزی و نیز از محل وام‌های ایجاد اشتغال پایدار روستایی تلاش داریم اقدام به خرید و نوسازی ناوگان کنیم که امیدواریم این هدف امسال محقق شود.

وی از ایجاد خط ویژه و سبز در گمرکات استان برای تردد راحت خودروهای حامل محصولات کشاورزی صادراتی خبر داد و افزود: به دلیل کمبود کامیون‌های یخچال‌دار بخشی از محصولات کشاورزی همچون سیب با ماشین‌های ویژه حمل محصولات صادراتی کشاورزی به خارج صادر می‌شود ولی به دلیل صف خودروها در برخی مواقع در گمرکات رایزنی شده است خط ویژه و سبز برای تردد خودروهای حامل محصولات صادراتی کشاورزی از جمله سیب بدون معطلی در صف توسط گمرکات در استان ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را از مهم‌ترین بازارهای صادراتی سیب اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات قابل‌توجهی از سیب‌های تولیدی به این کشورها داشته باشیم.

 هزینه‌های تولید با ارز شناور حساب می‌شود

مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه نیز درخصوص وضعیت بازار سیب استان در سال‌جاری گفت: متاسفانه امسال به دلایل شرایط جوی و بارش تگرگ شاهد کاهش قابل‌توجهی در زمینه تولید سیب در استان بودیم که به تنهایی موجب ضرر و زیان باغداران استان شده است. امیر مرادی با بیان اینکه سال گذشته میانگین تولید سیب در هر هکتار ۲۵ تن بود که امسال این میزان به ۱۲ تن کاهش یافته است، اظهار کرد: این در حالی است که هزینه‌های صرف شده در هر هکتار ثابت بوده و حتی امسال افزایش زیادی داشته اما میانگین تولید کمتر از سال گذشته بوده که این موجب گلایه‌مندی باغداران شده است.