راه عبور صنعت حفاری از تحریم‌ها

فرخ علیخانی اظهار کرد: تاسیس شرکت ملی حفاری ایران یک حرکت درون زا بود تا دانش و تکنولوژی از یک حرکت برون‌زا به درون‌زا تبدیل شود. وی افزود: تجمیع دانش و تجربه در شرکت ملی حفاری ایران اکنون به یک بلوغ رسیده است که اگر در کنار آن افزایش تکنولوژی و توجه به نیروی انسانی مدنظر قرار بگیرد، می‌تواند این صنعت را در خاورمیانه پیشرو کند. علیخانی ادامه داد: افراد بسیار دلسوز و توانمندی در این صنعت مشغول به‌کار هستند و با توجه به تجربه سیستماتیکی که دارند، می‌توانند در این زمینه به‌خوبی عمل کنند.وی اظهار کرد: اگر به منابع انسانی این صنعت توجه ویژه‌ای شود، شاهد بلوغ بیشتر این صنعت و رشد توانایی‌های این بخش خواهیم بود.معاون امور تولید شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: صنعت حفاری ایران می‌تواند در خاورمیانه پیشرو باشد زیرا این صنعت توانایی چنین مساله‌ای را دارد. علیخانی اظهار کرد: صنعت حفاری باید روی نوسازی ناوگان خود کار کند تا بتواند به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند.

بومی‌سازی قطعات به 100 درصد برسد

استاندار خوزستان نیز اظهار امیدواری کرد به سمتی گام برداریم تا در صنعت نفت ۱۰۰ درصد قطعات و وسایل مورد نیاز را بومی‌سازی کنیم تا امکان اعمال هیچ‌گونه تحریمی برای این صنعت که قلب کشور است وجود نداشته باشد و در این زمینه هیچ دغدغه‌ای نیز نداشته باشیم.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران روز‌به‌روز بر غنای علمی و توانایی مهندسی خود افزوده است و توانسته یکی از شرکت‌هایی باشد که در بازارهای مختلف خودنمایی کند.

وی با بیان اینکه اگر ایرانی‌ها بخواهند می‌توانند هر کاری را انجام دهند، افزود: این شرکت بار سنگین تولید نفت در کشور را به دوش می‌کشد و این برای ایران اسلامی مایه مباهات است.استاندار خوزستان تصریح کرد: در ابتدا کشور در حوزه نفت وابستگی داشت و این وابستگی مشهود بود اما خوشبختانه اکنون تعداد قطعات و وسایلی که برای تامین آنها به کشورهای دیگر نیاز داریم به تعداد انگشتان یک دست رسیده است.شریعتی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بومی‌سازی قطعات مورد نیاز در خوزستان اظهار کرد: مته حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان و پمپ درون چاهی ساخت دانشگاه شهید چمران اهواز با اقدامات و تلاش انجام گرفته در درون استان بومی‌سازی شده‌اند و مراحل تست‌های آزمایشگاهی را نیز گذرانده‌اند.

استاندار خوزستان اظهار کرد: طلای سیاه سهم عمده‌ای از بودجه کشور را به خود اختصاص داده است. در این زمینه تلاش‌های فراوانی در کشور در ادوار دولت‌های مختلف انجام گرفته است تا وابستگی اقتصاد ما به نفت کاهش پیدا کند، اما هنوز سهم نفت در اقتصاد کشور قابل‌اغماض نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نفت یک سرمایه بین نسلی است حتما باید آن را به سرمایه‌ای برای استفاده نسل‌های گوناگون تبدیل کنیم. نباید سهم نسل‌های آینده را برای خودمان بخواهیم زیرا این مساله خودخواهی است و نباید خودخواه باشیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: شرکت ملی حفاری باید خود را چابک کند و شرایطی را برای خود فراهم کند تا امکان رقابت با سایر رقبا را داشته باشد. این شرکت باید مقداری از تنومندی خود که باعث سنگینی آن است را بکاهد و بتواند به نحوی عمل کند تا با رقبای داخلی و خارجی رقابت کند.

لزوم استفاده از داشته‌های داخلی

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: با توجه به اینکه صنعت نفت مانند گذشته مورد تحریم قرار گرفته، باید از داشته‌های داخلی بهره گرفت و صنعت حفاری یکی از داشته‌هایی است که باید به آن توجه کرد. سیدعبدالله موسوی اظهار کرد: صنعت حفاری مادر علم نفت است و همه فرآیندهای نفتی زاییده صنعت حفاری است و هر کسی به حفاری تسلط داشته باشد، در سطح الارض هم بهتر عمل خواهد کرد.

موسوی با اشاره به عملکرد این شرکت در ۴ دهه گذشته اظهار کرد: حدود ۹ میلیون متر حفاری، حفر ۴۵۰۰ حلقه چاه، ارائه بیش از ۱۶۵ هزار خدمات جانبی و فعالیت‌های ارزنده دیگر از اقدامات انجام گرفته در ۴ دهه فعالیت این شرکت بوده است.وی ادامه داد: قراردادهایی که با دانشگاه‌های علمی کشور و مراکز پژوهشی منعقد شده و توجه به توسعه ساخت داخل، از جمله اقدامات انجام گرفته به منظور خودکفایی در حوزه صنعت نفت بوده است. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: شرکت دچار چالش‌های متنوعی است که امیدواریم با برنامه‌ریزی و تلاش همه همکاران بتوانیم در صنعت نفت ایران نقش اساسی خود را ایفا کنیم.

موسوی اظهار کرد: برنامه‌ریزی، آموزش و بهینه‌سازی هزینه‌ها مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید در درون شرکت اجرایی شوند تا بتوانیم بخشی از نارسایی‌های شرکت را حل و مشکلات را پشت سر بگذاریم. وی ادامه داد: افزایش راندمان حفاری، بازسازی و نوسازی ناوگان حفاری و افزایش میزان حفاری از اقداماتی است که برای ادامه راه در دستور کار ما قرار دارد. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه باید تناسبی میان درآمد و هزینه‌های شرکت ایجاد کنیم، گفت: این کار باید انجام گیرد تا بتوانیم برای دکل‌ها بازاریابی مناسبی انجام دهیم و به مرور به دنبال اجرایی کردن این برنامه هستیم.

موسوی گفت: باید در شرایط سخت فعلی کار و تلاش کنیم و از داشته‌های خودمان استفاده کنیم. باید بر همه داشته‌های صنعت نفت مدیریت کرد.

وی با اشاره به وجود ۷۲ دستگاه حفاری در این شرکت گفت: این دکل‌ها سرمایه‌های ملی هستند و اگر مدیریت نشوند از بین خواهند رفت. در این زمینه باید تلاش شود تا بهترین کارآیی را برای ما داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم‌ها، باید از داشته‌های خودمان استفاده کنیم. در صنعت نفت بسیار ضرورت دارد تا از ساختار داخلی استفاده کنیم. موسوی با بیان اینکه ناوگان ملی حفاری فرسوده است و باید در جهت ارتقای ناوگان حفاری تلاش شود، گفت: مدیریت منابع باید در سازمان‌های اجرایی مانند صنعت نفت به‌صورت ویژه اجرا شود تا شاهد عملکرد بسیار بهتری در این زمینه داشته باشیم. در بخش بازاریابی خارجی گام‌های خوبی برداشته شده است و در این زمینه امیدواریم تا این تلاش‌ها منجر به قرارداد شوند. همچنین در بازار داخلی باید اعتمادسازی انجام گیرد تا بتوانیم با شرکت‌های داخلی همکاری بیشتری داشته باشیم و قراردادهای پایدار منعقد کنیم.