فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرمانشاه

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش، افزایش اطلاع‌رسانی در زمینه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و حمایت‌هایی که از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود  را خواستار شد و افزود: متاسفانه در این زمینه کمی نقص داریم.وی با بیان اینکه کل کشور حامی تفکر سرمایه‌گذاری است، گفت: قبلا تجاربی در زمینه نشست مسوولان استان‌ها با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استان‌های دیگر کشور داشته‌ایم که باعث جذب تعدادی از سرمایه‌گذاران شده است.رئیس مجلس تاکید کرد: برپایی این همایش اقدامی ارزشمند برای جذب سرمایه‌گذاران به استان کرمانشاه است که در ایام دفاع مقدس تمام‌قد پای کار بودند و اکنون استحقاق این را دارند که همه به کمک آنها برویم و شرایط زندگی آبرومندی را برای آنها فراهم کنیم.

وی معتقد است: استان‌های دیگر نیز باید مشابه چنین همایشی را برای استان‌های خود برگزار کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته در چنین موقعی همه نگران وضعیت زلزله کرمانشاه بودیم تا مسائل مردم حل شود، خاطرنشان کرد: امروز به مرحله‌ای رسیدیم که همه گرد هم جمع شدند تا برای آینده کرمانشاه گام‌های بلندتری بردارند. لاریجانی از مزیت‌های کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این مزیت‌ها وجود مرز طولانی با عراق هم با بخش اقلیم و هم بخش مرکزی عراق است که در شرایط کنونی تحریم می‌توان از این فرصت به خوبی استفاده کرد. وی گفت: کرمانشاه در زمینه ارتباطات هوایی، حمل‌ونقل ریلی، آثار تاریخی، قرار گرفتن در مسیر عتبات عالیات، صنایع، کشاورزی، گیاهان دارویی، سدها و... نیز ظرفیت‌های زیادی دارد.

رئیس مجلس از موقعیت خوب جغرافیایی استان کرمانشاه هم یاد کرد که در مسیر جاده قدیم ابریشم قرار داشته و ‌اکنون نیز شرق را به غرب و شمال غرب را به جنوب غرب متصل می‌کند.لاریجانی در پایان تاکید کرد: در مجلس آماده حمایت از کرمانشاه هستیم و نتیجه این همایش و پیشنهادهایی که در حوزه سرمایه‌گذاری برای کرمانشاه مطرح می‌شود را تا جایی که بتوانیم حمایت خواهیم کرد. در ادامه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه کرمانشاه از دیرباز استان پنجم و مرکز غرب کشور بوده، افزود: برای توسعه کرمانشاه باید این استان را در قالب سند آمایش غرب کشور دید. وی افزود: توسعه آینده پنج استان غرب کشور باید در یک مجموعه دیده شود، زیرا قابلیت‌های این مناطق تکمیل‌کننده یکدیگر است.

وی اظهار کرد: افراد تاثیرگذار این چند استان در زمینه‌های مختلف، باید چند ماه یکبار با هم جلسات هم اندیشی برگزار کنند. وزیر نفت با اشاره به نقش محوری کرمانشاه در غرب کشور، تاکید کرد: کرمانشاه نه تنها با مرکز استان‌های همجوار دو تا سه ساعت فاصله دارد، بلکه فاصله آن بابغداد نیز چهار ساعت است. وی یکی از مزیت‌های غرب کشور را حوزه نفت و پتروشیمی اعلام کرد و یادآور شد: امکان فرآوری محصولات نفتی و پتروشیمی در غرب کشور وجود دارد و می‌توان این محصولات را با مرکزیت کرمانشاه به عراق صادر کرد، زیرا عراق تا ۱۰ سال دیگر هم تولیدات پتروشیمی نخواهد داشت.وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حوزه نفت و صنایع پایین دستی آن نیز هر حمایتی که لازم باشد از این استان‌ها و خصوصا کرمانشاه انجام خواهیم داد.وی یکی دیگر از مواردی که باید برای توسعه این مناطق به آن توجه کرد را نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده دانست که از پول و زیرساخت هم مهم‌تر است و اعلام کرد: نیازمند یک حرکت متمرکز برای حرفه‌آموزی در کرمانشاه هستیم.

زنگنه در ادامه از مزیت‌های کرمانشاه در حوزه گردشگری، صنایع، آب و خاک هم یاد کرد و افزود: کرمانشاه اگرچه چندان نفت‌خیز نیست، اما در حوزه پتروشیمی و پالایشگاه‌ها ظرفیت زیادی دارد. وزیر نفت با اشاره به پالایشگاه بزرگی که قرار است در کرمانشاه ساخته شود، اظهار کرد: این طرح درگیر مشکلاتی است که امیدواریم زودتر حل شود. زنگنه از سه پتروشیمی فعال کرمانشاه هم یاد کرد و ادامه داد: پتروشیمی چهارم استان نیز درگیر برخی مشکلات خارجی است که اگر حل شود فرصت خوبی برای کرمانشاه است. به گفته وزیر نفت کرمانشاه ظرفیت‌ احداث ده‌‌ها واحد پایین دستی پتروشیمی را دارد. در ادامه هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه گفت: از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران مانند سرمایه خود حفاظت و حمایت می‌کنیم و این اطمینان را به آنها می‌دهیم که سرمایه‌گذاری در کرمانشاه سودآور است.

او کرمانشاه را بهشت سرمایه‌گذاری در ایران معرفی کرد و گفت: تمام شرایط اکنون برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در این استان فراهم است. او گریزی به ظرفیت‌های کرمانشاه به استناد آمار و ارقام زد و گفت: ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک، ۳ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های این استان است.به گفته بازوند، از فروردین تا آبان امسال ماهانه ۲۸ هزار کامیون از این مرزها تردد کرده‌اند و صادرات نیز در این مدت ۵۴درصد رشد داشته است.  استاندار کرمانشاه در ادامه صنعت را از دیگر بخش‌های با ظرفیت فراوان در کرمانشاه دانست و گفت: یک هزار و ۳۶ واحد صنعتی در استان فعال است و سه واحد پتروشیمی نیز مشغول به کار است و استان در این بخش جزو قطب‌های کشور محسوب می‌شود. او شهرک‌های صنعتی کرمانشاه  را با مساحت یک هزار هکتار از دیگر ظرفیت‌های استان دانست و افزود: با قیمت مناسب، زمین را در این شهرک‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.

 بازوند فرودگاه بین‌المللی کرمانشاه با هفته‌ای ۱۲۰ پرواز، راه آهن و جاده‌ها را به‌عنوان دیگر ظرفیت‌های مهم این استان نام برد و گفت: اتصال قطار کرمانشاه با خسروی نیز اکنون در حال اجراست. استاندار کرمانشاه در ادامه این استان را مرکز ثقل غرب کشور دانست و گفت: در کمتر از ۲ ساعت می‌توانیم به مردم استان‌های همجوار خدمات ارائه دهیم. بازوند گردشگری را از ظرفیت‌های مهم دیگر استان دانست و افزود: وجود چهار هزار اثر تاریخی و جاذبه‌های طبیعی فراوان می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری کمک کند.وی به ۱۶ سد در حال اجرا و ۹ سد بهره‌برداری شده نیز اشاره کرد و افزود: این سدها می‌تواند به رونق بخش کشاورزی و گردشگری کمک کند.وی زمین‌های کشاورزی استان کرمانشاه را ۹۵۰هزار هکتار با تولید سالانه ۴ میلیون تن انواع محصولات اعلام کرد و گفت: طرح گرمسیری به منظور تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی در غرب استان اکنون در حال اجراست.وی از طرح گرمسیری به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی استان بعد از انقلاب نام برد و تصریح کرد: برای این طرح بیش از ۸هزار میلیارد تومان هزینه شده و در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.