10 هزار شغل جدید با تسهیلات بانکی در خوزستان ایجاد می‌شود

سیدنور محمدپور اظهار کرد: اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی را از نیمه دوم سال ۹۶ شروع کردیم که در این زمینه ۵۰ درصد اعتبار اولیه به ما تخصیص داده شده است.وی افزود: جلسات مختلفی در این خصوص برگزار شد. همایش‌هایی نیز با حضور مسوولان استان برگزار کردیم. بررسی طرح‌ها در جلساتی با حضور دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران بررسی و کل اعتبار تخصیصی که به استان ابلاغ شد جذب شد.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: در این زمینه مجموع طرح‌های ارسال شده به بانک ۳ هزار و ۸۹۸ طرح به ارزش ۷۲۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. اشتغال جدیدی که این طرح‌ها ایجاد می‌کنند نیز ۱۰ هزار شغل است. ۲ هزار و ۷۷ طرح در بانک‌ها مصوب شده‌اند که برای ۵ هزار و ۸۸ نفر اشتغال ایجاد می‌کردند. یک هزار و ۷۴۵ طرح پرداخت شده در بانک داریم که به اشتغال‌زایی ۳هزار و ۸۵۲ نفر منجر می‌شوند.  

محمدپور گفت: درخصوص طرح اشتغال فراگیر هزار و ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده است. در این زمینه ۵۲۳ طرح به ارزش ۸۵۸ میلیارد تومان به بانک‌ها ارسال کردیم که اشتغال‌زایی ۷ هزار و ۳۳۵ نفر را در پی دارند و در این زمینه ۲۴۵ طرح مصوب شد. در نهایت مبلغ ۵۵ میلیارد تومان به ۱۳۴ طرح پرداخت شد که ۹۱۶ نفر اشتغال‌زایی داشت. با توجه به اعتبارات ابلاغی برای طرح فراگیر، مبلغ جذب شده مقدار کمی است دلیل این مساله نیز می‌تواند سود بانکی بالا، عدم اطمینان از تامین یارانه، بدهی متقاضیان به بانک‌ها و چک برگشتی باشد.وی درباره تسهیلات مشاغل خانگی در استان نیز خاطرنشان کرد: کل اعتبارات ابلاغ شده به استان در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۹۷، ۳۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. در زمینه تخصیص اعتبارات بانک ملت به تعهدات خود عمل نکرده است که انتظار داریم این کار را انجام دهد. در نهایت نیز کل سهمیه تخصیصی برای استان ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلون تومان بوده است.

 رتبه دوم بیکاری مربوط به خوزستان

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز با اشاره به رتبه دوم خوزستان در کشور از نظر نرخ بیکاری گفت: در برنامه‌های حمایتی حوزه اشتغال، ما در حوزه بحث‌های حمایتی یک خطای استراتژیک مرتکب شده‌ایم آن هم این است که حمایت ما با محوریت ایجاد اشتغال در حال انجام است یعنی فراموش می‌کنیم که اشتغال پایدار، اشتغال تولید محور است. تولید پایدار نیز تولیدی بازار محور است.وی افزود: در استانی مانند خوزستان که ساختارش به شکلی است که مزیت‌های آن عمدتا در صنایع بزرگ است سرمایه‌گذاری‌ها هیچ تناسبی با حوزه اختیارات بانکی در استان ندارد. ما حتی امکان این را نداریم که منابع خودمان را در حوزه مزیت‌هایمان جهت‌دهی کنیم تا از طریق مزیت‌های پایدار در استان بتوانیم به تولید پایدار و نهایتا اشتغال پایدار در وضع موجود برسیم.حاجتی تصریح کرد: سال‌ها است این مساله را می‌گوییم اما هیچ تمرکززدایی از مرکز صورت نمی‌گیرد و حتی برعکس نیز عمل می‌کنند و در برخی حوزه‌ها شاهد این هستیم که اختیارات کمتر می‌شوند. انتظار چندانی نباید از مدیران استانی داشته باشید تا بتوانند در راستای برنامه‌های تولید اشتغال ملی حرکت کنند.

وی افزود: گفته شد خوزستان از نظر تولید ناخالص دومین استان کشور است. این دوم بودن هیچ تناسبی با وضعیت بیکاری استان ندارد چراکه تمام ماموریت‌هایی که در استان دنبال می‌کنیم همه در جهت مشکلات ملی است و کمتر به مشکلات استانی توجه می‌کنیم. گفته شد اقتصاد ما بیشتر دولتی است این نیز نشان می‌دهد هر وقت دولت دچار مشکل شده است مشکلات استان به شدت افزایش داشته است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: طبق آمار رسمی در سال ۹۶ رتبه سوم بیکاری کشور را پیدا کردیم. در سال ۹۷ براساس طرح آمارگیری اشتغال فصلی در تابستان رتبه ما رتبه دوم کشور بود. اگر به همین منوال پیش برویم رتبه یکم را کسب می‌کنیم.حاجتی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های شادگان و مسجدسلیمان جزو شهرستان‌هایی هستند که بالاترین نرخ بیکاری را دارند.  وی افزود: در کنار برنامه‌های روتین کشور برای شهرستان‌هایی که شرایط ویژه‌ای دارند و دارای نرخ بیکاری بالای ۴۰ درصد هستند باید برنامه ویژه‌ای دیده شود.

 خصوصی‌سازی در رکود انجام نمی‌شود

نماینده اهواز در مجلس نیز گفت: هیچ کشوری به تنهایی نتوانسته است مشکل اشتغال جوانان خود را حل کند. در این زمینه باید با حفظ منافع نظام به بازارهای جهانی متصل شویم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی و همچنین بحث اشتغال کشور را حل کنیم.  همایون یوسفی با اشاره به خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی اظهار کرد: تعجیلی در موضوع خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلف کشور مشاهده می‌کنیم در صورتی که با بررسی تجارب کشورهای مختلف در می‌یابیم که خصوصی‌سازی در دوران رکود انجام نمی‌شود. وی افزود: خصوصی‌سازی در کشورهای پیشرفته و موفق دنیا در زمان رشد اقتصادی انجام می‌گیرد و واگذاری کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی نیز با رقم صفر و بدون دریافت هزینه و فقط با دریافت تضامین مدیریتی انجام می‌شود.

 نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: اکنون که شرایط کشور یک شرایط رکودی است، واگذاری‌ها متناسب با شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور نیست و مصداق این موضوع نیز مشکلات به وجود آمده در بحث خصوصی‌سازی شرکت‌های نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد ایران است که در خوزستان اتفاق افتاده است.وی با انتقاد از هدف‌گذاری‌های انجام گرفته از سوی دولت در ایجاد شغل ادامه داد: در برنامه بودجه سال ۹۸، ایجاد یک میلیون و ۷۷ هزار شغل پیش‌بینی شده است. در این زمینه براساس قوانین علمی به ازای هر ۵/ ۲ درصد رشد اقتصادی، نرخ بیکاری ۸/ ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند اما اکنون چنین شرایطی را در کشور نداریم.نماینده اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: این مسائل و هدف‌گذاری‌های نادرست باعث می‌شود تا بسیاری از قول‌هایی که در دوره‌های مختلف از سوی دولت و مجلس در ایجاد اشتغال داده می‌شود، نادرست باشد و اجرایی نشود.