بودجه عمرانی مناطق نفتی

بیژن نامدارزنگنه افزود: بخشی از اقدامات مربوط به استان خوزستان و اندیمشک دستور داده شده و پیگیری می‌شود.وی با بیان اینکه دستور لازم برای گازرسانی روستایی در مناطق کوهستانی خوزستان داده شده است، گفت: تولید نفت، ایجاد اشتغال و امید بخشی به جامعه از اولویت‌های این وزارتخانه هستند که البته گام‌های ارزنده‌ای در این زمینه برداشته شده است.وزیر نفت با اشاره به موقعیت راهبردی شهرستان اندیمشک اظهار کرد: برای توسعه و تغییر در زندگی نیازمند تقویت صنعت هستیم و تلاش برای بردن اندیمشک به سمت صنعت یک اقدام ارزنده است.وی با اشاره به نیازهای طرح‌شده توسط مسوولان ارشد اندیمشک افزود: برای رفع مشکلات در زمینه موانع سد بالارود، احداث جایگاه سی‌ان‌جی و سایر موارد مرتبط با وزارت نفت همکاری لازم صورت می‌گیرد.

 اجرای ۵/ ۶ میلیارد دلار طرح

زنگنه در ادامه از اجرای ۵/ ۶ میلیارد دلار طرح در صنعت نفت خبر داد و گفت: در این شرایط ۵/ ۶ میلیارد دلار طرح در صنعت نفت را اجرا می‌کنیم که همه منابع مالی آن و همچنین اصل تجهیزات آن از داخل کشور تأمین می‌شود. هدف من هم تولید نفت و هم اشتغال‌زایی بوده است.وی افزود: نزدیک ۵/ ۶ میلیارد دلار برای عمران مناطق نفتی صرف خواهد شد که نزدیک به پنج میلیارد دلار آن متعلق به خوزستان است.

 پتروشیمی در آستانه تحول

وزیر نفت با بیان اینکه پتروشیمی ایران در آستانه یک تحول بزرگ قرار دارد، اظهار کرد: سال آینده بیش از نیاز کشور خوراک تولید می‌شود. کل تولید پتروشیمی اکنون ۳۰ میلیون تن و به ارزش ۲۰میلیارد دلار است که این میزان ظرف دو سال با اتمام طرح‌های نیمه‌تمام به ۴۵ میلیون تن محصول خالص برای عرضه به بازار می‌رسد.

 فرصت جمع‌آوری گازهای همراه

زنگنه با تاکید بر اینکه گازهای همراه تا پایان دولت جمع‌آوری خواهند شد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری از وزارت نفت خواستند جمع‌آوری گازهای همراه بود.وزیر نفت خاطرنشان کرد: میزان تولید نفت در غرب کارون در سال ۱۳۹۲، ۷۰ هزار بشکه بود که این میزان اکنون ۳۰۰ هزار بشکه است و به‌زودی به ۱۵۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. همچنین میزان تولید از میدان آذر از ۳۰ هزار بشکه به ۶۰ هزار بشکه تا پایان سال ۱۳۹۸ خواهد رسید.

 همکاری وزارت نفت و خوزستان

استاندار خوزستان نیز گفت: همکاری‌های بین‌بخشی میان خوزستان و وزارت نفت به توسعه متوازن استان کمک می‌کند.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه نفت ایجاد شده و محور توسعه خوزستان با تکیه بر این ظرفیت‌ها به حرکت درآمده است.وی افزود: اکنون تعامل خوب و هماهنگی میان وزارت نفت و مسوولان خوزستان برقرار است که این تعامل توسعه همه‌جانبه و سریع‌تر میدان‌های نفتی را به دنبال داشته و همچنین مسوولیت‌های وزارت نفت در استان به‌خوبی اجرا می‌شود.استاندار خوزستان گفت: در مناطق الوار گرمسیری نیز طرح‌های خوبی در حوزه نفت تعریف شده که امید است به توسعه منطقه منجر شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در فصل زمستان از دغدغه‌های اصلی ما به‌شمار می‌رود گازرسانی به مناطق سخت‌گذر و سردسیر است. شریعتی گفت: گازرسانی به این مناطق می‌تواند تحول عظیمی در زندگی، رفاه و آسایش مردم به‌وجود آورد. وی ادامه داد: همچنین توسعه مخازن نفتی نیز با حمایت‌های وزارت نفت، شرکت‌های نفتی استان و سایر همکاران در کمیسیون انرژی به سرانجام رسید و برای نخستین‌بار ۴ درصد از اصلاح طرح‌ها به مسوولیت‌های اجتماعی اختصاص داده شد.وی ادامه داد: همچنین در آینده قرار است طرح‌هایی بین وزارت نفت و شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود تا در مسیر توسعه خوزستان ناهماهنگی صورت نگیرد و این همکاری بین بخشی به توسعه متوازن کمک می‌کند.شریعتی گفت: وزارت نفت در خوزستان خارج از وظایف قانونی خود مسوولیت‌های اجتماعی را بر عهده دارد که بسیاری از مردم از این اقدامات بی‌اطلاع هستند.

وی افزود: این بی‌اطلاعی فاصله زیادی را بین مردم و وزارت نفت ایجاد کرده است اما نیاز است که مردم از خدمات نفت در خوزستان مطلع شوند. استاندار خوزستان تصریح کرد: بحث فاضلاب و آبرسانی به مناطق محروم تنها دو مورد از اقدامات وزارت نفت در خوزستان است.وی گفت: همچنین یکی دیگر از اقدامات مهم در روزهای اخیر بحث پتروشیمی در اندیمشک بود که با عنایت وزارت نفت و همراهی مدیریت شهرستان آغاز شد و بی‌شک این طرح‌ها به توسعه این شهرستان کمک می‌کند.شریعتی تصریح کرد: همچنین اکنون توافقی بین فولاد خوزستان و گل‌گهر صورت گرفته تا یک واحد فولادسازی در اندیمشک راه‌اندازی کنیم.وی تصریح کرد: اکنون شرایط برای توسعه صنعتی شهرستان اندیمشک فراهم است و باید از ظرفیت‌های موجود به‌خوبی استفاده کنیم.استاندار خوزستان یادآور شد: برای آغاز عملیات اجرایی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر نیز آمادگی داریم که پس از رفع مشکلات محیط‌زیستی این منطقه آن را در مساحت ۵۰۰ تا یک هزار هکتار احداث کنیم.

 اجرای ۶ بسته قراردادی در مسجدسلیمان

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: ۶ بسته قراردادی با ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اجرا می‌شود. احمد محمدی اظهار کرد: این میزان اعتبار، در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت موسوم به ۲۷ مخزن و در یک بازه زمانی ۲ ساله هزینه خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب افزود: از این میزان اعتبار ۱۱۰۰ میلیارد تومان در محدوده شهرستان اندیمشک و حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان در حوزه شهرستان مسجدسلیمان هزینه می‌شود که محل مصرف آن، طرح‌های توسعه مخازن لالی آسماری، لالی بنگستان و زیلایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ۴ درصد از کل اعتبارات طرح نگهداشت و افزایش تولید صرف طرح‌های عام‌المنفعه و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی می‌شود، تاکید کرد: با تعامل و همکاری سه‌جانبه میان مسوولان شهری و استانی، صنعت نفت و بخش خصوصی و پیمانکاری، این طرح در بازه زمانی تعیین شده، به سرانجام رسیده و این منطقه، از عواید و منافع آن بهره‌مند می‌شود.محمدی با اشاره به دیگر طرح‌های در حال اجرای این شرکت در گستره عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجد‌سلیمان، گفت: با اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و با تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی، بخشی از زنجیره ارزش صنعت نیز تکمیل می‌شود.مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه با یادآوری جایگاه مسجدسلیمان در توسعه اقتصادی کشور و نقش پیشگامی آن در زمینه اکتشاف نفت و بسیاری از ابعاد و زمینه‌های دیگر از جمله نظام‌های اداری، شهری و اجتماعی، اظهار امیدواری کرد با اجرای مجموعه این طرح‌ها و با وجود حمایت‌های موثر وزارت نفت، شاهد توسعه پایدار و رونق دوباره شهر اولین‌ها باشیم.