مدیریت چهاربعدی بحران خوزستان

 سیدعلی بحرینی مقدم اظهار کرد: به دلیل پهنه سیلاب در سراسر استان و درگیر شدن بخش‌های مختلف، با مراحل چهارگانه مدیریت بحران در استان مواجه هستیم و از این رو هر چهار مرحله مدیریت بحران را پیگیری و برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم شرایط را به بهترین شکل مدیریت کنیم.  وی با اعلام اینکه متاسفانه با توجه به حجم بالای آب ورودی در استان، شرایط دشوار است افزود: سازماندهی تجهیزات و امکانات برای خدمت‌رسانی و عملکرد در هر چهار مرحله مدیریت بحران به‌صورت همزمان کار بسیار دشوار و سختی است به شکلی که در یک نقطه باید به فکر بازسازی و در نقطه‌ای به دنبال پیشگیری باشیم. رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان تصریح کرد: پیگیری مشکلات مردم برای بازگشت به منازل، بررسی نیازهای مردم در بخش‌های مختلف، خدمات‌رسانی و پیشگیری از وقوع حوادث در برخی از مناطق گستردگی و تنوع کارها را زیاد کرده است، اما تا به امروز همه اطلاعات را دسته‌بندی کرده‌ایم و توانسته‌ایم شرایط را تحت مدیریت خود کنترل کنیم.

بحرینی مقدم ادامه داد: در روزهای ابتدایی وقوع سیلاب در خوزستان نرم‌افزار جامعی برای دریافت اطلاعات مناطق نداشتیم اما اکنون این کار به‌صورت فیزیکی در حال انجام است به شکلی که روزانه اطلاعات جمع‌آوری و در آن زمینه تصمیم‌گیری و کار اجرایی می‌شود.  وی اظهار کرد: باید روزانه در جریان اطلاعات اردوگاه‌های اسکان اضطراری باشیم تا بتوانیم نیازهای همه این اردوگاه‌ها را در زمینه‌های مختلف تامین کنیم. این اطلاعات به‌صورت روزانه پس از دریافت در اختیار سازمان‌های مسوول قرار داده می‌شود تا آنها بتوانند نسبت به خدمت‌رسانی مناسب اقدام کنند. رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان گفت:  شهرهای متاثر از سیلاب در خوزستان ۲۶شهر هستند که در آنها نسبت به خدمات‌رسانی و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط اقدام می‌شود. همچنین ۱۴۴ روستا در خوزستان در محاصره سیل قرار دارند و دچار آبگرفتگی شده‌اند. بحرینی مقدم اظهار کرد: اردوگاه‌هایی که سیل‌زدگان در آنها ساکن هستند، اردوگاه‌های کاروان راهیان نور، ورزشگاه‌ها، مدارس و اردوگاه‌های هلال‌احمر است که ظرفیت اسکان بیش از ۵۰ هزار نفر در آنها وجود دارد و تاکنون۲۲ هزار نفر در آنها ساکن شده‌اند.

بحرینی مقدم ادامه داد: توزیع بیش از۱۱۲هزار قوطی کنسرو، ۹هزار و ۱۰۹ کیلوگرم نایلون، ۹۹هزار و ۵۶۰ بسته نان، ۲۴هزار و ۳۱۲کیلوگرم برنج و یک میلیون و ۵۰۰هزار بطری آب معدنی برخی از اقلام توزیع‌شده میان سیل‌زدگان خوزستان است. رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل‌زدگان خوزستان با اشاره به اینکه در استان با هر ۴مرحله مدیریت بحران به‌صورت همزمان مواجه هستیم، گفت: با دستور وزیر کشور ۵ استان به‌عنوان استان‌های معین خوزستان معرفی شده‌اند تا نسبت به رفع نیازهای ما اقدام کنند و خوشبختانه هر کدام به بخش‌هایی که برای آنها تعریف شده است خدمات لازم را ارائه کرده‌اند. بحرینی مقدم با بیان اینکه مجموعه ماشین‌آلاتی که در سراسر استان مشغول به کار هستند، بیش از ۱۳۰۰دستگاه است، اظهار کرد: استان‌های معین تا به امروز ۵۹۰ دستگاه ماشین‌آلات و بیش از ۲۰۶هزار قلم کالا و خدمات را وارد استان کرده‌اند. وی گفت: با توجه به اخطارهایی که برای برخی از مناطق اهواز ارائه شد، ۱۱۵ مدرسه را برای اسکان مردم آماده کردیم و تقسیم کار لازم صورت گرفت تا در صورت نیاز مردم در این مدارس و اردوگاه‌ها مستقر شوند اما تا به امروز هیچ فردی در مدارس و اردوگاه‌های اهواز مستقر نشده است.