مهاجرت معکوس در آذربایجان‌شرقی

 وی در ادامه با اشاره به جایگاه بالای این استان در صنعت مرغ و طیور کشور گفت: از آنجا که ۸۰ درصد نهاده‌های صنعت طیور وارداتی است، نوسانات و سیاست‌های ارزی مهم‌ترین چالش این بخش در سال آینده خواهد بود. اکبر فتحی گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کشاورزی آذربایجان‌شرقی است که ۸۰۰ هزار هکتار آن، سطح زیر کشت دیمی، ۴۰۰ هزار هکتار به‌صورت آبی و نیمه آبی، ۲۰۰ هزار هکتار سطح باغی و ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی در این استان وجود دارد. فتحی با بیان اینکه ۵ میلیون تن کل تولیدات کشاورزی استان است، افزود: از نظر تولید یکسری محصولات در جایگاه اول قرار داریم، به‌عنوان مثال در تولید عدس رتبه اول کشوری، سیب و زردآلو رتبه دوم و گوشت قرمز رتبه ۵ کشوری را داریم، در کل از نظر تولید در رده پنجم، ششم کشوری قرار داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از افزایش تولید محصول نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: افزایش بهره‌وری تولید در واحد سطح با عملیات به زراعی و به‌نژادی از عوامل موثر در افزایش تولید بوده است. وی با بیان اینکه امکان افزایش سطح زیر کشت وجود ندارد و برای تولید بیشتر باید عملکرد در واحد سطح را بهبود ببخشیم، ادامه داد: مشکلات آبی نیز محدود‌کننده هستند، ما سه حوضه آبریز داریم که عملا حوضه دریاچه ارومیه را از دست می‌دهیم و این در حالی است که ۵۷ درصد تولیدات کشاورزی در منطقه ما در این حوضه تولید می‌شد. به همین منظور با استفاده از علم روز به دنبال بالا بردن شاخص بهره‌وری آب و خاک هستیم. فتحی یادآور شد: در سال ۹۶، سطح گلخانه‌ها حدود ۶۰ هکتار بود که این سطح در سال ۹۷ به ۱۶۰ هکتار رسید، افزایش سطح گلخانه‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های روز در زمینه آبیاری و ادوات کشاورزی به‌روز منجر به افزایش تولید می‌شود. وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ظرفیت اجرای آبیاری تحت فشار و سیستم‌های مدرن را دارد که ۳۰ درصد از این سطح یعنی ۶۵ هزار هکتار به آن مجهز شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه کل سطح زیر کشت چغندر در آذربایجان‌شرقی حدود ۲۰۰ هکتار است، گفت: این میزان از کشت بسیار پایین است. رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه درخصوص سلامت و ایمنی محصولات کشاورزی گفت: در سال‌های اخیر حساسیت عمومی نسبت به این مساله افزایش پیدا کرده است، ولی میزان مصرف کود و سم در محصولات کشاورزی پایش می‌شود و جای نگرانی ندارد. وی خاطرنشان کرد: کل سهمیه کود در آذربایجان‌شرقی، ۲۰۰ هزار تن است که ۴۰ تا ۵۰هزار تن از این مقدار، کمتر مصرف می‌شود، به همین دلیل توجه به تغذیه گیاهی در باغات و مزارع جزو اولویت‌های سازمان است. فتحی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی در استان، دیم هستند که سم و کود در آنها استفاده نمی‌شود و می‌توان گفت این محصولات ارگانیک هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی همچنین به قاچاق دام از استان اشاره کرد و گفت: نوسانات ارزی بر روند خرید و فروش محصولات دامی تاثیرگذار بود، در ۶ ماه اخیر، تعداد دام بیشتری به سمت استان‌های مرزی انتقال داده شد، به‌عنوان مثال این روند از استان آذربایجان‌شرقی به سمت آذربایجان‌غربی اتفاق افتاد، میزان مصرف این استان از استان آذربایجان‌شرقی که بیشتر نیست، پس واقعیت همان قاچاق دام است که خوشبختانه با شیوه‌نامه‌ای که تدوین شد، مقرر شد دام به هر شکلی از استان خارج نشود.