رشد تجارت در بندر امام خمینی (ره)

فرهاد دژپسند اضافه کرد: در بندر امام‌خمینی (ره) حدود ۷۸ درصد رشد داشتیم، به این معنی که وارادات کالای اساسی نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد داشته است، این موضوع برای ما امیدبخش است و این برای تامین کالای اساسی اطمینان ایجاد می‌کند. وی در ادامه با اشاره به روانی فرآیند تخلیه و ترخیص در بندرامام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: این بندر از بنادر بسیار پیشرفته و نسل سوم کشور به شمار می‌رود، در کنار فعالیت‌های بندری که برای واردات و صادرات انجام می‌شود، خوشبختانه واحدهای صنعتی مهمی نیز احداث شده است و با اهتمام ویژه‌ای در حال فعالیت هستند. وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: از مسوولان گمرکی انتظار می‌رود، تلاش مضاعفی برای جلوگیری از رسوب کالا در بندر داشته باشند، گاهی اوقات هر موجودی در بنادر را نمی‌توان رسوب کالا تلقی کرد، در صورتی که رسوب بعد از اظهار صورت می‌گیرد، اما اگر ماندگاری بعد از اظهار در بندر صورت بگیرد، به‌عنوان یک پدیده منفی شناخته می‌شود.

دژپسند اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از این بندر، شرایط نگران‌کننده نیست، کالاهای اساسی با جان مردم سر و کار دارد، از این رو ضرورت مباحث کنترل کیفیت کالای اساسی باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. لازم است سازمان استاندارد، ارزیابی‌ها را اعلام کند،در این صورت می‌توان گفت فعالیت‌های بندری و گمرکی در بندرامام خمینی (ره) به نحو مطلوبی در حال انجام است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز اظهار کرد: در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر ۷ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی(ره) تخلیه و بارگیری شده که ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. محمد راستاد افزود: از این میزان ۴ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۷۸ درصدی در میزان فعالیت منطقه ویژه اقتصادی به همراه داشته است. وی اظهار کرد: بررسی فرآیند عملیات بندری، ترخیص و نگهداری کالا و به‌صورت ویژه کالاهای اساسی از اهداف وزیر امور اقتصادی و دارایی به بندر امام خمینی(ره) به شمار می‌رود.

وی افزود: تمام اسکله و تجهیزات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) در حال فعالیت شبانه‌روزی برای تخلیه کالاهای اساسی هستند و همزمان محموله‌های صادراتی در حال بارگیری بوده و کشتی‌ها هم به‌طور طبیعی در نوبت ورود به بندر امام خمینی(ره) هستند. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز با اظهار اینکه باید تجارت مسوول و متولی داشته باشد تا سایر دستگاه‌های فعال در حوزه تجارت تحت نظارت آن قرار گیرند، گفت: نیروی انسانی با حداکثر توان در حال کار است اما به علت اینکه مقررات با هم متناقض و دستگاه‌ها در مقابل یکدیگر قرار دارند برای انجام فعالیت‌های تجاری مانع همدیگر می‌شوند. وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود که رئیس مجوز داده اما واحد دیگر ممانعت می‌کند درصورتی‌که امضای مدیرکل نیز وجود دارد. استاندار خوزستان با اشاره به کشورهای موفق در حوزه تجارت اظهار کرد: در کشورهای دیگر همچون سنگاپورو دبی معجزه نمی‌شود، بلکه قوانین و مقررات با جدیت اجرا شده و هیچ مشکلی در حوزه سلامت برای افراد به‌وجود نمی‌آید.

وی در زمینه مشکلات آزمایشگاه‌های مرجع گفت: گاهی دستگاه‌های مختلف روی یک محموله‌ آزمایش انجام می‌دهند اما نتایج مختلفی حاصل می‌شود و این کار را پیچیده می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال دامپزشکی و اداره استاندارد بر یک محصول ذرت آزمایش انجام می‌دهند اما یکی آن را تایید و دیگری رد می‌کند.علی گلمرادی، نماینده ماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه «به‌رغم شرایط خاص منطقه با بی‌مهری وزرای اقتصادی مواجه هستیم»، اظهار کرد: شرایط بحرانی کشور در حوزه اقتصادی را می‌توان با حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بهبود بخشید. وی افزود: اداره‌ها و سازمان‌ها نباید به‌‌جای حل کردن مشکلات تولیدکنندگان اصراری بر نقش‌آفرینی در تولید داشته باشند و به‌گونه‌ای عمل کنند که مانعی بر سر راه تولیدکنندگان باشند، بلکه باید دررفع آن بکوشند.