789 طرح عمرانی در آذربایجان شرقی

 وی در ادامه به بخشی از ظرفیت‌های جغرافیایی، اقتصادی و صنعتی استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی از استان‌های مهم و حساس کشور است که همواره در مسیر توسعه و شکوفایی کشور، موثر و نقش‌آفرین بوده است. وی با اشاره به تحول و توسعه در بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: مساحت اراضی زیرکشت گلخانه‌ای در استان به ۳۲۰ هزار هکتار رسیده و روند توسعه آن نیز ادامه دارد و بر همین اساس، آذربایجان شرقی یکی از استان‌های برتر کشور در این حوزه محسوب می‌شود. پورمحمدی همچنین به مزایای صنعت گردشگری به‌عنوان یک صنعت پاک و سودده اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود ۱۸۰۰ اثر ثبت شده ملی و بین‌المللی در استان، توسعه گردشگری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت استان است و خوشبختانه شاهد افزایش ۸۷ درصدی گردشگران داخلی و ۳۷ درصدی گردشگران خارجی به استان در ۴ ماه نخست امسال بودیم. استاندار آذربایجان شرقی در ادامه بر ضرورت شناخت ظرفیت‌ها و مشکلات استان تاکید کرد و گفت: همه افراد به مشورت با انسان‌های باتجربه نیاز دارند و بر این اساس از بدو مسوولیت در جایگاه مدیریت ارشد استان، با تشکیل گروه مشورتی با حضور مسوولان، شخصیت‌های موثر و نخبه دانشگاهی و متخصصان حوزه‌های مختلف، برنامه‌ریزی برای توسعه استان و رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفته است.

پورمحمدی، اشتغال جوانان را اصلی‌ترین دغدغه مسوولان و مردم اعلام کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار در استان، برنامه‌های بلندمدتی طراحی شده است که یک نمونه از آن، راه‌اندازی کارخانه ذوب در مجتمع مس سونگون است که مراحل اجرایی آن آغاز شده و با بهره‌برداری کامل از این طرح، علاوه‌بر اینکه از خام‌فروشی کنسانتره مس در این معدن جلوگیری می‌شود، هزاران نفر از جوانان نیز صاحب شغل خواهند شد. وی از انتقال حساب‌های مالی مس سونگون به استان خبر داد و افزود: گردش مالی این مجموعه در سال، مبلغی بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان است که با انتقال این حساب‌ها به استان، زمینه بهره‌مندی از منابع مالی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های معدنی نیز فراهم خواهد شد. پورمحمدی همچنین از وجود بیش از ۵ میلیارد تن ذخیره شناسایی شده در معدن نفلین‌سینیت سراب خبر داد و گفت: آلومینا از مواد اولیه تحریمی است که در صنایع دفاعی و نظامی و پزشکی کاربرد فراوانی دارد. از سال‌های گذشته به این طرح مهم، توجه چندانی نشده و در برخی موارد، آلومینای مورد نیاز کشور از کشورهای آفریقایی وارد می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به جلسات مختلف با مسوولان کشور در خصوص این طرح افزود: قراردادی سه جانبه میان یک شرکت خارجی و شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو منعقد شده که مراحل خوبی را طی می‌کند. بهره‌برداری از این طرح ۱۰ هزار نفر از جوانان جویای کار را صاحب شغل خواهد کرد. پورمحمدی همچنین از اهتمام مدیریت ارشد استان برای تبدیل استان به قطب سوم خودروسازی کشور و راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی خبر داد و اظهار کرد: دکتر پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه حمایت‌ها و پیگیری‌های ارزشمندی انجام داده‌اند که امیدواریم به‌زودی بتوانیم در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.