فصل مقررات‌زدایی از صنعت

سید رسول خلیفه سلطانی در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی فولاد، متالورژی، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته افزود: در سال میلادی جاری دهمین تولیدکننده فولاد جهان شدیم و این در حالی است که در سال میلادی قبل سه رتبه در زمینه فولاد روبه‌جلو حرکت کردیم. وی اظهار کرد: کشورهایی که از منظر فولاد از ایران جلوتر هستند چین، آمریکا، روسیه، هند به لحاظ اقلیمی و وسعت و امکانات معدنی هستند، همچنین تنها با ۴ کشور کره جنوبی، آلمان، ژاپن و برزیل می‌توانیم رقابت کنیم. وی اضافه کرد: فراتر از فولادهای ساختمانی در عمل باید گام‌هایی را برداریم که متوسط سهم کشورهای پیشرفته از فولاد آلیاژی حدود ۳ درصد است که در این زمینه باید اقداماتی صورت بگیرد. خلیفه سلطانی ادامه داد: مسوولان دولتی، سیاست‌گذاران و تصمیم سازان باید بدانند فصل توسعه صادرات و مقررات‌زدایی برای توسعه فولاد است که این موضوع باید شعار اصلی فولادی‌ها باشد. وی خاطرنشان کرد: به‌شدت در وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار مرتب در جلسات گذشته و آینده این مفهوم را پیگیری می‌کنیم که به‌شدت مقررات‌زدایی شود و پایبست‌ها برای صادرات باید باز شود.

عمده فولاد از اصفهان به فروش می‌رود

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت: عمده فولاد کشور از این استان به فروش می‌رود و از همه مهم‌تر تنوع تولید و استراتژیک بودن محصولات در استان اصفهان است. منصور یزدی‌زاده افزود: درزمینه بومی‌سازی رتبه نخست را از منظر تولید قطعات در صنعت فولاد، اصفهان به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: نکته مهم این است که فولاد خوشبختانه به‌عنوان صنعت مهم کشور شناخته می‌شود و در این صنعت از ابتدای پیروزی انقلاب به ۲۶ میلیون تن ظرفیت واقعی دست پیدا کردیم که در هیچ صنعتی به این اندازه رشد را شاهد نبوده‌ایم. مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن ادامه داد: خوشبختانه علاوه‌بر تولید فولاد در این حجم تولید قطعات خوبی را شاهد بودیم. وی اظهار کرد: اکنون در ذوب‌آهن بیش از ۸۰ درصد قطعات موردنیاز را خود می‌سازد و حدود ۱۵ درصد تولیدکننده قطعات فولادی در کشور و حدود ۵ درصد هم قطعاتی هستند که حکم قطعات استاندارد داشته که ساخت آنها اقتصادی نیست.

عزم برای توسعه اقتصادی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های اصفهان نیز با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی طرح بزرگ نمایشگاه اصفهان، گفت: برپایی نمایشگاه فولاد در زمان تحریم نشان از عزم خود برای توسعه اقتصادی است. علی یارمحمدیان در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری ماشین‌آلات و صنایع وابسته، اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگ در اصفهان برگزار شد و این افتتاحیه نشانگر آن است که در زمان تحریم عزم خود را برای توسعه اقتصادی گسترش داده‌ایم. وی افزود: درست است که در شرایط تحریم برگزاری چنین نمایشگاهی دشوار است، اما با تمام تلاش این نمایشگاه را برگزار کرده‌ایم.

در ادامه مجری برگزارکننده نمایشگاه فولاد نیز در این مراسم اظهار کرد: سال گذشته شعار نمایشگاه «اینجا چراغی روشن است» بود و امسال نیز امیدوارم تا چهلچراغی روشن کنیم؛ چراکه قلب صنعت ایران در اصفهان می‌تپد. محمود بندرچی با بیان اینکه اگر بگوییم سربازان اقتصادی صنعتگران هستند، اغراق نکرده‌ایم، افزود: ۱۴۴ شرکت داخلی و حدود ۱۵ کمپانی از کشورهای دیگر و همچنین دیگر دوستان برای تعاملات در این نمایشگاه حضور دارند. بر اساس این گزارش بیش از ۱۲۰شرکت بزرگ فعال در حوزه فولاد و متالورژی از سراسر کشور طی چهار روز میهمان یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان هستند.