اعتبار مالی برای طرح‌های گلخانه‌ای

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه نشان گوجه فرنگی ایران به همت باغداران منطقه آزاد ارس در بازار روسیه پررنگ شده است که جای تقدیر دارد.  وی ادامه داد: در مباحث کنترل اقلیم، تهویه و انرژی، طرح‌های بسیار خوبی ارائه شده است که برای توسعه صنعت گلخانه‌سازی، کسب‌و‌کارهای متعددی ایجاد شده است. معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی افزود: بانک کشاورزی توجه ویژه به واحدهای گلخانه‌ای دارد تا از طریق ارائه تسهیلات مربوط، از مشکلات گلخانه‌داران کاسته و امکان فعالیت تقاضامحور این مراکز فراهم شود. طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها برای کاهش مصرف آب در کشور ضروری است، تصریح کرد: می‌توان بیش از ۷۰ درصد تولید گوجه فرنگی کشور را در گلخانه‌ها انجام داد. وی اظهار کرد: با فرهنگ‌سازی صورت گرفته در سال‌های اخیر، مشخص شد اقلام تولیدی گلخانه‌ای بسیار سالم بوده و عناصر طبیعی آن کنترل شده‌اند در حالی که در گذشته، تولیدات سمی قلمداد می‌شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کارآفرینان کوچک می‌توانند به تولیدکنندگان بزرگ تبدیل شوند و باید بر سر راه آنها فرش قرمز پهن کرد.

۴۰۴ واحد گلخانه‌ای

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: اکنون ۴۰۴ واحد گلخانه‌ای به وسعت ۲۱۹ هکتار در استان فعال است در حالی که در سال ۹۵ تنها ۶۲ هکتار گلخانه در استان وجود داشت. علی رخ‌افروز ادامه داد: حدود ۱۴۴ هکتار گلخانه بزرگ‌مقیاس و ۳۵ هکتار گلخانه کوچک‌مقیاس وجود دارد که در مجموع ۱۷۹ هکتار گلخانه در مناطق مختلف آذربایجان شرقی در حال فعالیت است. وی با بیان اینکه در ۶ سایت شهرک گلخانه‌ای استان به وسعت ۲۷۹ هکتار، در حال واگذاری و اجرای سازه‌های گلخانه‌ای هستیم، اضافه کرد: اگر همه طرح‌های در حال اجرا و واگذاری گلخانه‌ای عملیاتی شوند، شاهد تولید محصولاتی معادل تولید ۳۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی خواهیم بود.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری گلخانه‌های ارس

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفت: در اوج تحریم‌ها و در چند ماه اخیر ۱۶ شرکت واردکننده به تولیدکننده تبدیل شدند و اکنون محصولات وارداتی سابق، در ارس تولید و به کشورهای مختلف صادر می‌شود. محسن نریمان افزود: افتخار می‌کنیم که در شرایط حساس کشور، بیشتر واردکننده‌های دیروز ارس، این روزها درحال تولید و صادرات هستند. وی با اشاره به اینکه بهره‌برداران اقلیم منطقه آزاد ارس کشورهای همسایه هستند، تاکید کرد: مدیران بخش کشاورزی و فعالان بخش خصوصی کشور از ظرفیت‌های بالقوه ارس غافل نباشند. نریمان ادامه حیات اقتصادی کشور را به توسعه فعالیت بخش خصوصی مرتبط دانست و اظهار کرد: در بخش تولید صیفی گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس موفق به بهره‌برداری از ۱۰۰ هکتار مجموعه گلخانه‌ای با تولید ۱۹ هزار تن و صادرات ۱۵ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیون دلار به کشورهای هدف شده‌ایم. وی افزود: تا پایان امسال اراضی گلخانه‌ای بهره‌برداری شده به ۱۳۰ هکتار و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۶۵ هکتار افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: در حال احیای مسیر ریلی بین‌المللی سابق با گستره دسترسی به شبکه‌های ترانزیت ریلی آسیایی و اروپایی هستیم. نریمان گفت: دسترسی ارس به زیرساخت‌های ترانزیت زمینی و هوایی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری ویژه و معافیت‌های مالیاتی و عوارض گمرکی موجب جلب نظر‌ سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف شده است. وی افزود: وجود اقلیم مناسب و زیرساخت‌های تولید و صادرات موجب شده استقبال برای احداث واحدهای کوچک و بزرگ گلخانه‌ای افزایش یافته و به حد اتمام اراضی فعلی و قابل‌واگذاری برسد. نریمان تاکید کرد: رودخانه ارس دِبی آب ۲۵۰ مترمکعبی دارد و باید از سهم مشترک کشورمان به خوبی استفاده کنیم؛ به‌طوری‌که در پنج سال اخیر برای ایجاد شبکه آبی در منطقه آزاد ارس پنج هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.