نیاز سالانه بازار مسکن تبریز

اسحقی‌نژاد اظهار کرد: از سال ۹۰ تا ۹۵ متوسط رشد سالانه جمعیت در استان ۹۷/ ۰ درصد است. وی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی در استان گفت: در سال ۱۳۵۵، ۳۸۸ هزار و ۹۵ واحد، در سال ۱۳۶۵، ۵۱۴ هزار و ۱۱۳ واحد، در سال ۱۳۷۵، ۵۹۹ هزار و ۲۵۶ واحد، در سال ۱۳۸۵، ۷۹۹ هزار و ۶۰۱ واحد، در سال ۱۳۹۰، یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد و در سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در استان وجود داشت. اسحقی‌نژاد با اشاره به اینکه متوسط افزایش تعداد واحدهای مسکونی در دوره سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۹۵، ۱۹ هزار و ۲۷۶ واحد مسکونی است، گفت: متوسط سالانه افزایش تعداد واحدها در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵، ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد، در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵، هشت هزار و ۵۰۰ واحد، در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵، ۲۰ هزار و ۵۰ واحد، در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، ۴۴ هزار و ۳۶۰ واحد و در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، ۲۷ هزار و ۷۵۵ واحد مسکونی بوده است. وی اضافه کرد: نتایج سرشماری نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه تولید مسکن در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ در استان بوده که این روند در پنج سال بعد سیر نزولی داشته است. به گفته وی، تعداد واحدهای مسکونی شهری در استان، براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ به تعداد ۷۳۷ هزار و ۷۵۰ واحد و در سرشماری سال ۱۳۹۵ به تعداد ۸۵۴ هزار و ۱۱۰ واحد بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۱۶ هزار و ۳۶۰ واحد مسکونی شهری طی پنج سال است.

اسحقی‌نژاد گفت: براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارهای شهری ۸۸۷ هزار و ۱۴۳ خانوار بوده و در نتیجه تراکم خانوار در واحد مسکونی معادل ۰۴/ ۱ است.  وی خاطرنشان کرد: براساس اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. از این رو دولت موظف است با رعایت اولویت برای افرادی که نیازمندتر هستند به خصوص روستاییان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. اسحقی‌نژاد با اشاره به سیاست‌های کلی دولت در قالب طرح جامع مسکن اظهار کرد: برنامه تامین مسکن خانوارهای کم‌درآمد، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نابسامان شهری، اصلاحات در سیاست‌های زمین با تاکید بر نظام برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، تقویت کارآمدی صنعت ساختمان، کسب مجوز تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان از سازمان بورس به منظور بهبود و توسعه نظام تامین مالی مسکن، پرداخت وام مسکن روستایی و توسعه بازار استیجار از سیاست‌های کلی دولت در قالب طرح جامع مسکن هستند.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان متذکر شد: با بررسی پروانه‌های صادر شده به‌طور کلی شاهد یک روند نزولی چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ مساحت و زیربنای طبقات هستیم؛ چنان که در ۶ سال اخیر تعداد پروانه‌های صادر شده ۱۴/ ۵۶ درصد و مساحت زمین ۶۲/ ۵۹ درصد و مساحت زیربنایی طبقات ۲۱/ ۵۸ درصد کاهش یافته است. وی گفت: در سال ۹۵ یک هزار و ۸۷۳ پروانه ساختمانی به متراژ یک میلیون و ۶۰۰ مترمربع در تبریز صادر شده است که این آمار تقریبا با سال ۹۷ برابر است. وی اظهار کرد: هر سال باید ۹۰۰ هزار واحد مسکن در کشور تولید می‌شد که با توجه به جمعیت تبریز این آمار سالانه تقریبا ۱۷ هزار واحد است.وی با بیان اینکه ۱۶ هزار پروانه ساختمانی در سال ۹۷ در تبریز صادر شده است، تصریح کرد: همچنین سال گذشته در تبریز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع پروانه صادر شده است؛ با وجود اینکه این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد؛ ولی براساس نیاز جمعیت، مسکن تولید می‌شود. وی افزود: یکی از سیاست‌های طرح مسکن، تامین مسکن خانوارهای کم‌درآمد است؛ در حالی که شاهدیم مسکن بدون متقاضی در تبریز آمار چشمگیری دارد که این نشان‌دهنده این است که قیمت‌های مسکن با متقاضیان تناسب ندارد.

اسحقی‌نژاد با اشاره به اینکه ۹۵ هزار و ۱۳۲ واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی ساخته شده است، گفت: از این تعداد ۸۹ هزار و ۸۴۸ واحد تحویل داده شده و حدود پنج هزار و ۳۰۰ واحد باقی مانده است که از این تعداد سه هزار واحد دارای مشکلاتی هستند.  وی اظهار کرد: زمانی که مسکن مهر به بخش تعاونی واگذار شده بود با مشکلات جدی مواجه بودند؛ ولی با تلاش انبوه‌سازان این مشکلات رفع شده است.