تابلوفرش‌های دستباف سردرود به‌عنوان هنر- صنعت خانگی مردم این شهر سه هزار‌ساله اغلب در قالب پرتره، نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن هستند که در واقع با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.

ارزآوری صادرات تابلوفرش توسط سردرودی‌ها به کشورهای اروپایی، آمریکا و شرق آسیا برابر با صادرات یک میلیون بشکه نفت‌خام در سال برآورد می‌شود.

کاظم صحتی گفت: خوشبختانه تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود در نمایشگاه بین‌المللی فرش ایران که بزرگ‌ترین رویداد حوزه فرش جهان است حضور یافته و هنرمندان این شهر یک سالن ویژه را برای عرضه محصولات و تولیدات خود اختصاص دادند و پس از آن در سال ۹۶ تابلو فرش سردرود ثبت جهانی شد و توانستیم این موفقیت را به فال نیک بگیریم.

موسس اتحادیه تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود اظهار کرد: در یک گشت گذرا در کوچه پس‌کوچه‌های سردرود می‌توان به‌طور حتم اثری از تابلوفرش‌های منطقه مشاهده کرد و این درحالی است که این شهر ۳۵ هزار نفری توانسته کارهای بزرگی را انجام دهد و نرخ بیکاری را به حدود صفر درصد برسانند.

صحتی اظهار کرد: تولیدکنندگان تابلوفرش سردرود توانسته‌اند برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

مدیرعامل شرکت تعاونی تابلوفرش سردرود افزود: در سردرود حدود ۸۰۰ کارگاه تابلوفرش وجود دارد که به‌صورت متمرکز و غیرمتمرکز به فعالیت می‌پردازند و در برخی از آنها حدود سه هزار دار قالی وجود دارد که طراحی و رنگرزی آنها توسط متخصصان سردرودی انجام می‌گیرد.

وی آینده تابلوفرش سردرود را بسیار روشن ارزیابی کرد و افزود: اکنون روزانه ۵۰۰ قطعه تابلوفرش در سردرود توسط فعالان این حوزه تولید می‌شود. صحتی با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون قطعه تابلوفرش در سردرود بافته شده است، گفت: برای ۵۰ میلیون قطعه دیگر نیز بازار هدف تنها در داخل کشور وجود دارد و در صورت بهبود شرایط، صادرات آنها جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. اکنون ۲۰ درصد صادرات فرش را تابلوفرش‌های سردرود به خود اختصاص داده است.

وی در مورد احداث مرکز تجارت جهانی تابلوفرش سردرود هم گفت: اجرای این طرح بیش از ۱۵ سال است که ادامه داشته و باید پیش از این به اتمام می‌رسید اما به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بتوان به عرضه و معرفی تنها شهر تابلوفرش‌دار جهان پرداخت.