واکنش صنایع به قطع برق

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز در این نشست با اشاره به قطع ناگهانی برق و آسیب‌های وارد شده طی آن به واحدهای صنعتی گفت: صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی در فصل تابستان اقدام به مراعات وضع موجود کرده و گاه به‌خاطر کمبود برق، فعالیت خطوط تولیدی خود را قطع یا محدود کردند. وی ادامه داد: حالا در وسط فصل زمستان انتظار داریم حداقل قبل از قطع برق، اطلاع کوچکی به صنایع داده شود تا شاهد خسارت‌های سنگین این واحدها و خرابی دستگاه و ماشین‌آلات آنان نباشیم. رئیس اتاق تبریز ادامه داد: باید اجازه تولید، انتقال و فروش برق برای فعالان بخش‌خصوصی صادر شده و دولت بستر لازم برای فعالیت این بخش را فراهم کند. وی افزود: اگر بتوانیم تولید برق را در شهرک‌ها انجام دهیم، واحدهای تولیدی همان شهرک‌ها نیز مصرف‌کننده برق تولیدی بوده و جلوی هرگونه هدررفت برق در فاصله بین تولید و مصرف گرفته می‌شود. ژائله با اشاره به اینکه مشکلات مربوط به برق واحدهای تولیدی و صنعتی مختص زمان حاضر نیست، گفت: باید شاهد تکمیل زیرساخت واحدهای تولیدی به‌خصوص در شهرک‌ها باشیم. سرمایه‌گذارانی که با هر زحمتی وام و تسهیلات گرفته و ماشین‌آلات خود را در محل نصب می‌کنند، به‌دلیل مشکلات برق، در آستانه ورشکسته شدن هستند.

رئیس اتاق تبریز درخصوص پیشنهاد تشکیل دادگاه‌های تجاری در استان نیز گفت: انتخاب هیات‌های داوری با عاملیت اتاق بازرگانی برای حل بسیاری از شکایات و دعاوی تجاری می‌تواند کارگشا بوده و میزان مراجعات به دادگاه‌ها را کمتر کند. محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان گفت: مقرر شد روند اجرای مصوبات و توافق‌های صورت گرفته در این سفر بعد از یک ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود که لازم است مسوولان در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند. وی افزود: ایجاد خط تولید خودرو و تحقق طرح‌های مربوط به صنعت مس و نفلین سینیت، مهم‌ترین مصوبات در این سفر بودند که این سه طرح مهم باید از سوی مسوولان دولتی مربوط و فعالان بخش‌خصوصی مورد پیگیری قرار گیرند. پورمحمدی همچنین با اشاره به سپردن مسوولیت توسعه ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه به آذربایجان‌شرقی گفت: توسعه همکاری‌های منطقه‌ای جزو اولویت‌های استان است و باید از این فرصتی که در اختیار استان قرار گرفته است، استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از همراهی دستگاه قضایی با بخش صنعت و تولید استان قدردانی کرد و گفت: در سایه این همراهی و اهتمام سایر دستگاه‌های مسوول و بخش‌خصوصی، آذربایجان‌شرقی در مسیر توسعه قرار گرفته و روند پیشرفت استان به‌رغم تمام مشکلات متوقف نشده است. استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از این جلسه به مشکل کمبود برق در کشور اشاره کرد و گفت: تا حدودی این مشکل رفع شده و پیشنهادهایی که در این زمینه به وزارت نیرو داده بودیم، مورد موافقت قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد: اکنون قطعی برنامه‌ریزی ‌شده برق در استان نداریم و در صورت ضرورت و نیاز برای قطع برق صنایع و واحدهای تولیدی، باید اطلاع‌رسانی لازم قبل از قطعی صورت گیرد. موسی خلیل‌اللهی، رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: به‌عنوان کارگزاران دستگاه قضایی در استان «اقتدار، تدبیر و مهربانی» را در این سیستم اجرایی می‌کنیم که حمایت از تولید و صنعت و سرمایه‌گذاری در دستگاه قضایی مورد تاکید است.