به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته بخشی از مشکلات به‌ویژه مشکلات کم‌آبی با توجه به افزایش جمعیت تبریز، محدودیت منابع آبی همچنان باقی است. بر این اساس مسوولان استانی و کشوری با ساخت سد و از طرفی استفاده از حقابه رودخانه آب ارس به رفع مشکل کم‌آبی استان به‌خصوص کلانشهر تبریز به‌صورت مقطعی قانع نشده و به‌دنبال رفع مشکلات به‌صورت ریشه‌ای هستند. انتقال آب ارس به تبریز که چشم‌انداز ۲۰ساله دارد و ساخت سدهای قیزقلعه‌سی، حاجیلار چای، کلقان‌چای و خداآفرین و همچنین ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز از اقدامات ملی و بین‌المللی برای تامین دائمی آب آذربایجان‌شرقی و کلانشهر تبریز است. تامین اعتبارات لازم، همت مسوولان در مدت باقی‌مانده دولت و استمرار تلاش‌ها در دولت آینده، مطالبه مردمی و پیگیری مسوولان از عواملی است که می‌تواند در تحقق اهداف تامین آب مورد‌نیاز آذربایجان‌شرقی کارساز باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در این مورد با اشاره به افتتاح سدهای مختلف در دولت تدبیر و امید در استان، اظهار کرد: سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی اردیبهشت سال آینده با حضور روسای‌جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد. محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد آب تبریز از زرینه‌رود تامین می‌شود، گفت: خط انتقال قدیمی یک کانال بتنی است که مرتب دچار مشکل می‌شود و اکنون خط جایگزین با لوله‌های فولادی به طول ۱۰۰ کیلومتر اجرا شده است. وی اضافه کرد: یکی از طرح‌های مهم استان در حوزه آب، انتقال آب ارس است که ۳۵ کیلومتر آن از محل اعتبارات آب‌های مرزی اجرا شده و پمپاژ آن تا هرزندات مرند انجام شده و قرارداد ۱۰۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز به‌زودی منعقد خواهد شد.

پورمحمدی افزود: در بخش فاضلاب نیز مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز در مراحل نهایی است و نصب برخی از تجهیزات باقی‌مانده‌ که آن را تا پایان دولت به پایان می‌رسانیم. استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات انجام‌یافته در حوضه احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: اصلی‌ترین طرحی که در این دولت انجام شد، انتقال آب از رودخانه زاب است که ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تنها ۸۰۰ متر از طول این کانال باقی‌مانده که تا قبل از پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی نیز گفت: دولت تدبیر و امید در اجرای طرح‌های توسعه منابع آب، استفاده از حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران و رودخانه‌های مرزی در سال‌های اخیر اهتمام ویژه‌ای داشته که از این طرح‌ها می‌توان به طرح توسعه بهره‌برداری ارس، سد حاجیلر‌چای و ‌سد کلقان اشاره کرد.  یوسف غفارزاده هدف اصلی از اجرای طرح توسعه بهره‌برداری ارس را استفاده حداکثری از ظرفیت آبی رودخانه مرزی‌ ‌ارس و تامین آب ‌در این طرح به‌صورت پمپاژ از بخش کشاورزی به مساحت هفت‌هزار ۵۳۰ هکتار از دشت گلفرج و هشت‌هزار و ۶۴۰ هکتار از دشت‌های یکانات و هرزندات اعلام کرد. وی افزود: نحوه تامین آب در این طرح به‌صورت پمپاژ از رودخانه و به ظرفیت ۶مترمکعب در ثانیه و ذخیره آب مازاد در فصول غیر‌زراعی در سدهای گلفرج، گردیان و هرزندات با مجموع حجم آب قابل برنامه‌ریزی به میزان ۱۰۲‌میلیون متر‌مکعب است. وی همچنین از طرح‌های پمپاژ آب ارس در ایستگاه‌های ابراهیم‌سمیع، کلاله و دارانا به‌عنوان زیر‌طرح‌های این طرح یاد کرد و گفت: اکنون طرح پمپاژ آب در ابراهیم سمیع ۸۵درصد، در کلاله و دارانا ۶۵ درصد و در دشت یکانات نیز ۹۷ درصد پیشرفت دارد. وی افزود: پیشرفت کل طرح توسعه بهره‌برداری از ارس ۸۵ درصد و کل اعتبار صرف شده تاکنون هفت هزار میلیارد ریال است که ۵۵۰۰ میلیارد ریال آن در دولت تدبیر و امید اختصاص یافته است.