افزایش صادرات غیر نفتی، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های استان آذربایجان شرقی است که با افزایش آن، تولید و همچنین درآمدهای ارزی نیز افزایش خواهد یافت؛ به همین دلیل کشوری که به دنبال موفقیت در حوزه‌های اقتصادی است باید در صادرات و افزایش آن نیز پیشگام باشد.

رضا کامی، دبیر هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز گفت: آمارهای موجود از صادرات استان در سال‌جاری به صورت نسبی رو به افزایش است.

دبیر هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی به ویژه تبریز، سابقه طولانی مدتی در تجارت دارد، چرا که اتاق بازرگانی تبریز، برای نخستین بار در تبریز تاسیس شده و در طول تاریخ، تبریز به عنوان مرکز تجاری جهانی شناخته شده است. کامی افزود: از این رو بازار بزرگ تبریز و تیمچه‌های موجود در آن یا تجارتی که با وسایل نقلیه موجود در زمان‌های گذشته انجام می‌گرفت نشانگر تاریخ بسیار طولانی تجارت در تبریز بوده است و به همین دلیل، با وجود تمام مشکلات موجود، بار دیگر تبریز توانسته است نقش تجاری خود را حفظ کرده و تجارت جهانی خود را ادامه دهد.

طبق اعلام گمرک استان آذربایجان شرقی، کالاهای صادره از گمرکات استان در چهار ماه سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۸۱ قلم گروه کالایی است که عمده‌ترین آنها شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از آن، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات یا پوست خربزه، فرآورده‌های غلات، آرد نشاسته فکول یا شیر و نان‌های شیرینی، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، قند و شکر و شیرینی، رآکتورهای هسته‌ای دیگ بخار، آبگرم ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آن، سبزی‌ها و نباتات ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی، نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ و آهک است. بر این اساس، مقصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان در سال ۱۴۰۰، به ۹۷ کشور جهان همچون عراق، ترکیه، ارمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، بحرین، کانادا، بنگلادش، آلمان و ایتالیا بوده است، از این رو در سال‌جاری، ۶۸۲ هزار و ۳۶۷ تن کالا به ارزشی بالغ بر ۴۲۰میلیون و ۹۴۱ هزار دلار و در سال ۱۳۹۹ نیز، ۵۱۸هزار و ۱۶۸ تن کالا به ارزشی بالغ بر ۲۵۸میلیون و ۲۲۳هزار دلار صادرات از استان آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

همچنین از گمرک تبریز نیز در همین مدت به میزان ۳۳۰هزار تن کالا به ارزش ۲۲۴میلیون دلار صادرات صورت گرفته به طوری که بیش از نیمی از صادرات گمرکات استان از این گمرک انجام گرفته است.