دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند مقررات‌زدایی راگام نخست درتوسعه صادرات کشور برشمرد وگفت: توسعه اقتصادی در کشور و استان با حمایت از صادرات محقق می‌شود. مهندس محسن احتشام در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات استان و تجلیل از صادر کنندگان نمونه خراسان جنوبی در بیرجند اظهار کرد: برخی از مقررات دست‌وپاگیر موجب کندی روند صادرات می‌شود که باید بازنگری شوند.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی به رغم حمایت‌های دولت و اقدامات صورت گرفته هنوز جزو استان‌های توسعه نیافته و محروم است و باید قوانین ویژه ای برای استان وضع شود. وی بیان کرد: قوانین وحمایت‌های ویژه نباید به صورت متمرکز تدوین شود بلکه باید بر اساس شرایط استانی و منطقه ای ایجاد و مصوب شود. وی بیان کرد: اعمال ‌نظرات بخش خصوصی که در فرآیند اجرا قراردارند به خصوص اتاق‌های بازرگانی وتشکل‌های بخش خصوصی می‌تواند کمک شایان توجهی به تصمیم‌گیری‌های موثر و کارآی مسوولان داشته باشد تا اهداف توسعه اقتصادی وتوسعه صادرات غیر‌نفتی در برنامه پنجم توسعه اقتصادی محقق شود. وی ادامه داد: توسعه استان و کشور و حل مشکلات اقتصادی تنها از مسیر حمایت از صادرات محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق این مهم، راهی جز حمایت دولت از تشکل‌های خصوصی صادرکننده وجود ندارد، گفت: در حال حاضر سربازان این عرصه با وجود تلاش‌های صادقانه، اما از پشتوانه‌های محکمی در زمینه صادرات باید بهره‌مند باشند که با تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی باید نسبت به رفع موازی کاری‌ها و بخشنامه‌های دست و پاگیر صادراتی از سوی مسوولان امر اقدام شود. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بیرجند تسریع در تسویه تسهیلات ریالی در قالب ارزی با نرخ مرجع زمان قرارداد وتسویه آن با نرخ مرجع، افزایش اختیارات مدیران بانک‌ها در حل و فصل مشکلات صادرکنندگان، اختصاص بودجه از صندوق توسعه ملی برای سرمایه در گردش صادرکنندگان و پرداخت مشوق‌های صادراتی سال گذشته، حذف تعهدنامه فروش ارز صادرکنندگان استان در اتاق مبادلات ارزی با توجه به اینکه بخش اعظم صادرات استان به کشور افغانستان ریالی است و همچنین تجدید نظر در تعرفه واردات را از انتظارات صادرکنندگان استان اعلام کرد.