برندسازی با هدف بازارسازی

دنیای اقتصاد- محمد قربانی: دومین نشست هیات امنای شورای ملی زعفران ایران درخراسان جنوبی با حضور استاندار این استان، جمعی از نمایندگان شهرهای استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در مجلس شورای اسلامی، مسوولان اقتصادی و کشاورزی این دو استان و اعضای شورا در مجتمع گردشگری بیرجند برگزار شد. استاندار خراسان جنوبی در این نشست عمده‌ترین مشکل دست‌اندرکاران زعفران کشور را فقدان برند ملی زعفران دانست و گفت: تصویب برند ملی به لحاظ آنکه بار حقوقی برای زعفران ایران به وجود می‌آورد، زمینه‌های ثبت انحصاری و جهانی آن را به نام ایران نیز به دنبال خواهد داشت.

قهرمان رشید با انتقاد از وضعیت کنونی زعفران، اظهار داشت: متاسفانه در شرایط کنونی سود نهایی تنها نصیب دلالان می‌شود، زیرا حاصل دست‌رنج کشاورزان را به راحتی از آنها می‌گیرند و به جیب خود سر ریز می‌کنند. نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: خرید تضمینی زعفران از سوی دولت، لازمه تداوم حیات اقتصادی این محصول است.

محمدعلی رضایی افزود: برای تحقق این موضوع با وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی مکاتباتی داشتم که پاسخ آنها منفی بود. وی گفت: در عین حال به این پاسخ قانع نشده و

هم اکنون با ریاست جمهور نیز، در حال مکاتبه هستم، زیرا معتقدم زعفران حیثیت جهانی ایران را به همراه دارد و باید نسبت به خرید تضمینی آن اقدام شود یا اینکه دولت راهکار دیگری را در پیش گیرد.

نماینده مردم قائن در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: مسوولان دستگاه‌های اجرایی به تعهداتی که در زمینه زعفران داده بودند، عمل نکردند.

موسی قربانی افزود: تهیه طرح جامع زعفران تا نیمه خرداد ۸۹، تاسیس صندوق غیر دولتی توسعه زعفران ایران تا پنجم خرداد ماه ۸۹، ثبت ژنتیک زعفران ایران تا پایان شهریور ماه ۸۹، ثبت برند زعفران در مجامع بین‌المللی، تاسیس آزمایشگاه اکرودیته تا پایان اردیبهشت ۹۰ و تهیه برنامه‌های ترویجی زعفران در بازار هدف بخشی از تصمیماتی است که برای ساماندهی زعفران در جلسه شورای ملی اتخاذ شده است.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست تاکید کرد که عزم جدی برای پیگیری مصوبات شورای ملی زعفران ایران وجود ندارد. محمد رضا خباز افزود: تا زمانی که عزم جدی برای حل مشکلات و پیگیری مصوبات در کشور وجود نداشته باشد ما به نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

خباز یکی از مشکلات عرصه زعفران ایران را نبود زبان مشترک بین مسوولان بخش‌های مربوط با این محصول عنوان کرد و گفت: ما زبان مشترکی بین مسوولان مربوط نمی‌بینیم و می‌توان گفت که اختلاف نظر کارشناسی در این عرصه وجود دارد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رقابت‌‌های ناسالم سبب سوء‌استفاده‌های اسپانیایی‌ها می‌شود و باید در این راستا یک رفاقت ریشه‌ای بین صادرکنندگان ایجاد شود. وی با بیان اینکه ما باید به دنبال بازارهای جهانی جدیدی باشیم، تصریح کرد: پیدا کردن بازار جدید برای فروش زعفران ایران برای حل مشکلات این محصول ضروری است.

نایب رییس شورای ملی زعفران ایران دیگر سخنران این مراسم بود که از تلاش بی‌وقفه این شورا برای حفظ سهم ۹۳ درصدی خود در بازارهای جهانی خبر داد.

احتشام خاطرنشان کرد که اراده قوی و راسخ برای حل مشکلات موجود و رسیدن به وضع مطلوب مشاهده نمی‌گردد.

نائب رییس دوم شورای ملی زعفران ایران نیز خواستار اجرایی شدن استاندارد اجباری زعفران کشور برای رفع مشکلات داخلی و صادراتی این محصول شد. غلامرضا میری دراین نشست افزود: به رغم اینکه استاندارد اجباری زعفران در کمیسیون کشاورزی مجلس و شورای ملی زعفران و جلسات متعدد دیگر به تصویب رسیده، اما هنوز اجرایی نشده است.

عضو هیات رییسه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و گیاهان دارویی خراسان جنوبی هم دراین نشست گفت: اگر بتوانیم زعفران را با محور و قابلیت صادراتی تولید کنیم در آن صورت می‌توانیم بگوییم که بخش عمده ای از ارزش افزوده آن باید به جیب ما برگردد.

«علی حسینی» افزود: در شرایط فعلی که محصول زعفران ما به صورت صادراتی تولید نمی‌شود و بعضا غش‌هایی در آن یافت می‌شود، بخش عمده‌ای از ارزش افزوده آن به جیب خارجی‌ها می‌رود.

علی شریعتی مقدم رییس صندوق توسعه صادرات زعفران ایران نیز گفت: با توجه به اینکه تولید ۹۶ درصد این محصول متعلق به کشور ما است زعفران کشور ما باید الگو باشد.

دبیر شورای ملی زعفران ایران هم دراین نشست ضمن تاکید بر ضرورت معرفی برند ملی زعفران ایرانی تحقق آن را مستلزم تامین ۳۸ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری دانست.

فرشید منوچهری افزود: با وجودی که ۹۶ درصد تولید و ۹۳ درصد صادرات جهانی را به عهده داریم، اما متاسفانه هیچ‌گونه کنترلی بر این بازار از سوی ما وجود ندارد و بسیاری از کشورها زعفران ما را بعد از خرید با بسته‌بندی خودشان می‌فروشند.