دنیای اقتصاد- خراسان رضوی- فاطمه رمارم: سرپرست اداره کل صنایع و معادن خراسان رضوی گفت: یک هزارو۴۵۷میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان خراسان رضوی طی سال گذشته انجام شده است. راضیه علیرضایی افزود: طی ۱۰ سال اخیر این روند رشد سرمایه‌گذاری‌ها در استان وجود داشته و امسال از این محل ۹ هزار و ۴۲۰ اشتغال ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: روند اشتغال بخش صنعت استان به صورت خاص نمی‌تواند تابعی از سرمایه‌گذاری‌ها باشد، زیرا تکنولوژی‌ها به روزتر و نیاز به کارگر در آنها کمتر است.

علیرضایی با اشاره به اینکه آنچه امروز به عنوان جهاد اقتصادی پیش روی ما است نمونه عینی یک جهاد است، گفت: امروز تحریم‌ها، بحران اقتصادی جهانی، بیمه بین‌المللی، حمل و نقل، یارانه‌ها و مانند آن بخش صنعت و تولید ما را متاثر کرده است و در این شرایط باید کمک‌ها به صنعت منطقی و بسترسازانه باشد.

وی درادامه گفت: با افزایش این هزینه‌ها، بخشی از هزینه‌ها که انتظار می‌رفت کنترل شود، سربار شد و همچنان صنعت و معدن هزینه زیادی را از این محل تحمل می‌کند.

علیرضایی بابیان اینکه ریزش و تعدیل نیرو در این بخش نسبت به سال گذشته در همین زمان شرایط غیر عادی ندارد، افزود: بر اساس آمار اداره کل کار و امور اجتماعی میزان اشتغال دوماه نخست امسال نسبت به سال گذشته در همین زمان ۳۱/۱ درصد کاهش داشته است، اما در آمار سازمان صنایع و معادن در قالب بررسی‌ها و بازدیدها این تغییرات اشتغال ۸۱/۰ درصد مثبت است و افزایش دارد.

رییس خانه صنعت ومعدن نیز در ادامه این جلسه گفت: اصلاح اقتصاد کشور تنها معطوف به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیست، وبنابر فرمایشات مقام معظم رهبری این بحث دارای دو پیش نیاز جدی و ضروری بود.

شرکا افزود: با این حال بخش تولید و صنعت کشور تمام فشارهای ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را به دلیل تحقق عملیات و آرمان‌های آن تاکنون تحمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات صنعت در اجرا است، تصریح کرد: فشارمشکلات ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها ومشکلات عدیده دیگری مثل تحریم‌ها و قفل بودن بانک‌ها در طول سالیان گذشته از مشکلات اجرایی صنعت است.

شرکا تصریح کرد: آمارهای موجود افزایش سرمایه‌گذاری در کشور کاملا درست بوده اما نمی‌توان قیمت ارز را با گذشته قیاس کرد.

وی در پایان از، تراز منفی اشتغال کشور خبر داد و گفت: اصول مبنای شاخص‌ها و آمارهای بسیاری از مراکز ذی‌صلاح داخل کشور دارای مشکلات زیاد است.

رییس خانه صنعت و معدن خراسان رضوی آمارهای متعدد موجود را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: هم‌اکنون بدنه صنعت به شدت با مشکلات این چنینی مواجه است.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز گفت: با اجرای قانون هدفمندی هزینه‌های تولید ۳ تا ۶ درصد افزایش یافته است.قنبری افزود: در حالی قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد که شرایط محیطی و جانبی برای چنین تغییراتی آماده نبود و همین امر موجب وارد شدن فشار مالی بیشتر به واحدهای صنفی شد.

وی ادامه داد: متاسفانه بخش عمده‌ای از منابع اختصاص یافته به بخش صنعت در سال قبل در بخش واسطه‌گری پرداخت شد و تدبیر مدیران صنایع در زنده نگهداشتن صنعت قابل‌تحسین است.