دنیای اقتصاد - مشهد - ‌هانیه نهرین: به منظور گسترش و استحکام روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان؛ تفاهمنامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و وزارت رشد اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان منعقد شد. علی سلیمانی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی به عنوان امضاکننده این تفاهمنامه و نماینده تام‌الاختیار این سازمان در این باره گفت: این تفاهمنامه همکاری در زمینه توسعه صنعتی و رشد جمهوری تاجیکستان میان واحدهای صنعتی؛ تولیدی و تجاری دو کشور به مدت سه سال و طبق توافق طرفین قابل تمدید و به امضا رسید.

وی افزود: تاجیکستان از طرح احداث شهرک‌های صنعتی با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این کشور استقبال و حمایت‌های لازم برای واگذاری امتیازات ویژه برای راه‌اندازی آن را به عمل خواهد آورد.

وی اظهار کرد: به منظور اجرایی شدن این تفاهمنامه همکاری دو کشور باید مجری صلاحیت دار را برای اقدامات اجرایی بعدی حداکثر ظرف مدت ۳ ماه معرفی کنند و چنانچه مجری تعیین شده به هر دلیل موفق به انجام تعهدات خود نگردد این سازمان آمادگی دارد تا در صورت تامین اعتبارات لازم از طریق منابع بین‌المللی نسبت به راه‌اندازی شهرک یاد شده اقدام کند. سلیمانی در خصوص معافیت و پرداخت سود و عوارض گمرکی تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت‌های ایرانی نیز گفت: شرکت‌های ایرانی برای اجرای طرح‌های تولیدی و صنعتی در محل شهرک‌های صنعتی تاجیکستان از پرداخت هرگونه سود و عوارض گمرکی و سایر تعرفه‌ها معاف خواهند بود.