دفن زباله در جنگل‌های شمال را متوقف کنید

ساری - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: به اعتقاد جمعی از کارشناسان محیط زیست در غرب مازندران، انباشت زباله در جنگل‌های شمال، نوعی تلاش آگاهانه برای تخریب محیط زیست است و تداوم بی‌توجهی به این مهم، پیامدهای زیانباری دارد.

به باور این کارشناسان، انباشت زباله در جنگل‌های شمال موجب خشک شدن گونه‌های درختی، نفوذ شیرابه‌ها، فرسایش خاک، آلودگی مخازن آب‌های زیرزمینی و نابودی حیات وحش می‌شود.اکنون حدود ۵۰ واحد دفع زباله به وسعت ۳۰۰ هکتار در جنگل‌های شمال وجود دارد که روزانه به طور میانگین بیش از ۳ هزار تن زباله در آن دپو و دفن می‌شود.

انباشت زباله در کنار عواملی مانند چرای بی‌رویه دام، تجاوز و تخریب و آتش‌سوزی هر سال، باعث از بین رفتن و کم شدن سطح جنگل‌های شمال شده است.

بر اساس این گزارش، جنگل‌های شمال ۸/۱ میلیون هکتار وسعت دارد.

علی کیا، کارشناس محیط زیست شهرستان چالوس در این باره گفت: دفع زباله در جنگل باعث تخریب آن و آلودگی خاک و آب می‌شود.

وی اظهار کرد: با اینکه سال‌ها درباره تبعات انباشت زباله هشدار داده می‌شود، ولی روند انباشت آن در جنگل ادامه دارد.وی با بیان اینکه تحقیقات در بخش زباله ضعیف است و طرح مناسبی برای رفع این معضل وجود ندارد، گفت: نهادهای مربوط باید با تشکیل اتاق فکر برای دفع این بحران در جنگل، برنامه‌ریزی کنند.

وی ۸۰ درصد زباله‌های استان‌های شمالی را شامل مواد فسادپذیر دانست و اضافه کرد: با رونق صنعت و ایجاد کارخانه کمپوست می‌توان به خوبی از این مواد بهره گرفت.

یک استاد رشته محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس نیز با بیان اینکه زباله در بسیاری از کشورها به عنوان منبع تولید است و بسیاری از مواد آن دوباره مورد استفاده و بازیافت می‌شود، اما تصریح کرد: چون زباله در کشور ما از مبدا تفکیک نمی‌شود، بسیار برای محیط زیست مضر است.

مسلم اکبرنیا، بوی بد، نفوذ شیرابه‌ها، بروز آتش‌سوزی و از بین رفتن وحوش را از جمله پیامدهای زیست‌محیطی انباشت زباله جنگل عنوان کرد.وی اظهار کرد: به دلیل اهمیت جنگل‌های خزری و وجود گونه‌های ارزشمند درختی و جانوری برای صیانت از این عرصه‌ها باید برنامه‌ریزی شود.سیدمحسن حسینی، معاون آموزشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس نیز بخشی از مشکل انباشت را ناشی از ورود مسافر و گردشگران به مناطق جنگلی دانست.

وی افزود: در مورد سفر فرهنگ‌سازی شده است ولی درباره لزوم حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از انباشت زباله در این عرصه‌ها کاری انجام نگرفته است.

حسینی اضافه کرد: دپوی زباله در مناطق جنگلی مانند جنگل عباس‌آباد تنکابن یا سروان رشت چهره این مناطق زیبا را زشت و زننده و پیامدهای زیست‌محیطی را افزایش داده است.

وی سرانه تولید زباله را در کشور به ازای هر فرد روزانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم اعلام کرد و این میزان را بیش از استاندارد جهانی دانست.

معاون آموزشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: در زمینه تفکیک زباله در کشور ضعیف عمل شده و فقط ۸ درصد زباله‌های شهری بازیافت و بقیه نیز به صورت غیر بهداشتی دفع می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد جایگاه‌های انباشت موجود در کشور غیر بهداشتی است و مشکلات زیادی دارد.

وی تصریح کرد: برای تولید هر تن کاغذ ۱۵درخت قطور باید قطع شود در حالی که با بازیافت زباله از تخریب سطح وسیعی از عرصه‌های جنگلی جلوگیری می‌شود.

این استاد منابع طبیعی ادامه داد: همچنین هر تن زباله بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر شیرابه خطرناک و ۴۰۰ متر مکعب گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.

وی در ادامه بر لزوم فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله در کشور تاکید کرد و گفت: در گذشته میزان تولید زباله در روستاها بسیار کم بود ولی امروز نقش روستاها در تولید زباله افزایش چشمگیری یافته است.

حسینی ادامه داد: زباله طلایی است که اگر درست بازیافت شود ارزش اقتصادی زیادی برای کشور دارد.

وی آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم و نقش مطبوعات و صدا و سیما و نهادهای آموزشی را در فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدا ضروری دانست.

بهزاد انگورج، مدیر کل منابع طبیعی غرب مازندران نیز در ادامه با بیان اینکه در مجموع بیش از یکصد هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه زباله انباشته می‌شود، تسریع در ساخت کارخانه بازیافت را ضروری اعلام کرد.