زمستان امسال بدون انار ساوه

۱۰۰درصد درختان انار، ۹۰درصد درختان زیتون، ۶۰درصد سایر درختان باغی و ۳۰درصد محصولات گندم، جو و کلزای استان مرکزی در خشکسالی و سرمازدگی سال گذشته از بین رفتند. اراک- خبرنگار دنیای اقتصاد: گر چه زمستان سال گذشته سرد و به ظاهر پربرف بود، اما کاهش ۳۷درصدی بارندگی امسال بنا به اظهار اداره هواشناسی اراک نسبت به مدت مشابه سال گذشته خسارت سنگینی را به کشاورزان و باغداران استان مرکزی وارد آورده به طوری که صد در صد درختان انار، ۹۰درصد درختان زیتون و ۶۰ تا صد درصد سایر درختان باغی، هم چنین ۳۰درصد محصولات گندم، جو و کلزا در خشکسالی سنگین و سرمازدگی سال گذشته از بین رفته‌اند. این در حالی است که میزان بارش بهاره تا پایان فروردین نزدیک به صفر و حجم بارش رگباری چند روز اخیر حتی نتوانست خاک تشنه را نمناک کند.

گندم‌های یک وجبی به خوشه نشسته‌اند

بهروز نجمی، معاون مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی در تشریح ابعاد تلخ خسارت سنگین خشکسالی به خبرنگار ما گفت: ۸۵ تا ۹۰درصد مزارع دیم استان خسارت دیده‌اند ومزارع آبی نیز با کاهش ۱۰ تا ۳۰درصدی عملکرد نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستند. وی با بیان این که محصول گندم دیم امسال هنوز یک وجب قد نکشیده به خوشه نشسته است با تاسف گفت: محصولات به دلیل آنکه با کمباین قابل برداشت نیست فقط قابلیت چرا دارد و عملا محصول دیم کشاورزان از بین رفته است. وی آسیب‌دیدگی را در محصولات جو، عدس، ودیگر محصولات دیمی هماهنگ دانسته و افزود: با توجه به افزایش نرخ جهانی گندم و خشکسالی جهانی چون میزان تقاضا بیش از عرضه است برای جبران خسارت کشاورزان بایدنرخ خرید تضمینی گندم آبی افزایش یابد.

محرومیت باغداران از برداشت انار

ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان انار ساوه با اشاره به خشک شدن صد درصدی باغات انار ساوه گفت: همه درختان خاک بر شده‌اند. تنها برخی از ریشه‌ها سالم مانده و امیدواریم جوانه بزند. وی که یکی از تولیدکنندگان انارهای معروف صادراتی است با بیان اینکه درختان چند ساله باغات انار را به دلیل خشک شدن بریده و آتش زده‌ایم افزود:هر درخت مثل یک بچه است که از زمان نهال تا باردهی که ۵ سال طول می‌کشد نیاز به توجه و مراقبت دارد و از این رو مرگ دسته جمعی آنها خیلی برایمان دردناک است. او در رابطه با میزان خسارت گفت: عمق فاجعه خیلی زیاد است و نمی‌توان آن را محاسبه کرد؛ اما به جز خسارت محرومیت از برداشت انار، حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار تومان برای هر هکتار از باغات صرف بریدن و آتش زدن و خالی کردن اطراف درختان شده است. ابراهیمی با بیان اینکه درختان کهنسال انار سوخته و زغال شدند و درختان کوچک‌تر را کارخانجات نئوپان خریدند، گفت: این تنها عایدی ما از باغات انار در سال جاری خواهد بود. وی افزود: خسارت ناشی از سرما و یخبندان و خشکسالی را باغداران باید تا ۵سال تحمل کنند زیرا انار بعد از ۵سال به بار می‌نشیند و باید تا آن زمان را ازجیب بخوریم.

۳۴۰۰میلیارد ریال خسارت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در بیان میزان خسارت وارده به محصولات کشاورزی گفت: کاهش میزان بارندگی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته در همین زمان در استان مرکزی همچون بسیاری از نقاط کشور خسارات جدی وارد آورده است به طوری که تمامی درختان انار،‌ ۹۰درصد درختان زیتون و ۶۰ تا صددرصد محصولات باغی مثل زردآلو، آلو و گیلاس و ... دچار سرمازدگی شدید و خشک شده‌اند. وی با اشاره به خسارت ۳۰درصدی محصولات زراعی بر لزوم حمایت از کشاورزان و باغداران تاکید و برآورد خسارت وارده به باغداران و کشاورزان را در استان ۳۴۰۰میلیارد ریال عنوان کرد. براساس این گزارش، کاهش ۳۷درصدی میزان بارندگی در سال‌جاری علاوه‌بر تلفات سنگین سرمازدگی به باغ‌ها و مزارع باعث حاکم شدن خشکسالی در استان شده است. حجم بالای خسارت در صورت ادامه نحسی آسمان بر زمین بر عمق فاجعه خواهد افزود و در این میان نه تنها کشاورزان و باغداران که دامداران نیز برای تعلیف دام‌ها با مشکل مواجه خواهند شد. در این میان در حالی که برخی کارشناسان کشوری بارورسازی ابرها، مهار آب‌های مرزی و انتقال آب را سه راه‌حل قابل‌پیگیری برای جبران کاهش بارندگی امسال پیشنهاد می‌کنند، هیات‌دولت از تشکیل ستاد ویژه‌ای متشکل از سازمان جهاد کشاورزی، هواشناسی، منابع طبیعی و بانک کشاورزی برای جبران خسارت کشاورزان و باغداران خبر می‌دهد و این در حالی است که هنوز حتی یک ریال به باغدارانی که درختان خشکیده را خاک‌بر کردند و کشاورزانی که محصول دیم خود را خوراک دام‌ها می‌کنند در کشور پرداخت نشده است. راهکار جبران خسارت و پیگیری کاهش بارندگی هرچه که باشد بهتر است پیش از آنکه دل‌های دردمند کشاورزان و دامداران چون زخم‌های دستشان خون شود از حرف خارج و عملیاتی شود.