محیط زیست مانعی برای توسعه نیست

محل دفن پسماندهای صنعتی در ۳۰ استان کشور شناسایی شده ولی دفن، حل موقتی مساله است مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پسماندهای ویژه صنعتی، مدیریت نمی‌شوند.

فاطمه واعظ جوادی در همایش مدیران کل محیط زیست در هتل پارس مشهد با بیان اینکه آمار و اطلاعات دقیقی در رابطه با پسماندهای ویژه خطرناک در کشور وجود ندارد، گفت: مدیران استانی امسال و سال آینده با تعامل با صنایع به تهیه فهرستی از حجم و ترکیب پسماندهای ویژه صنایع بپردازند.

وی بر لزوم به کارگیری فناوری‌های نانو و بیوتکنولوژی برای حذف پسماندهای ویژه خطرناک تاکید کرد و گفت: مکان دفن پسماندها در ۳۰ استان کشور شناسایی و معرفی شده ولی دفن، حل موقتی مساله است و با توجه به ارزش ویژه خاک نباید پسماندها را دفن کرد.

وی با اشاره به نگاه ویژه صنایع به مسائل زیست‌محیطی گفت: در سال ۸۴، تعداد ۳۵ شهرک صنعتی تصفیه‌خانه فاضلاب داشت که درحال حاضر این رقم به ۷۵ شهرک افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه محیط زیست دیگر مشکل و مانع توسعه نیست. ضمن ابراز رضایت از مدیران استانی محیط زیست گفت: محیط زیست در حال رسیدن به نقطه‌ای است که بتواند برای همه امور توسعه‌ای کشور راهکار ارائه کند. وی استقرار سامانه GIS را از اقدامات موثر این سازمان برای کسب نقشه و اطلاعات ذکر کرد و افزود: اطلاعات حاصل از این سامانه باید در اختیار صنایع، بخش کشاورزی، مدیران و استانداری‌ها قرار بگیرد.

وی انجام کارهای عمرانی، افزایش تعداد پاسگاه‌ها در مناطق، استفاده از انرژی پاک در پاسگاه‌های محیط‌بانی و ساخت موزه‌های تاریخ طبیعی و حیات وحش را از جمله اقدامات مثبت انجام شده در ادارات محیط زیست استان‌ها برشمرد.

دکتر واعظ جوادی با اشاره به خشکسالی در کشور، حل مشکل منابع آب و خشکسالی را با آبخیزداری و آبخان‌داری میسر دانست و گفت: میزان متوسط بارش در ایران یک‌چهارم بارش جهانی است و سدها تنها بخشی از مشکلات آب را می‌توانند حل کنند. وی ادامه داد: ۷ درصد مساحت کشور و بسیاری از نقاط بکر در اختیار مدیران محیط زیست است و مدیران باید با بخش آبخیزداری جهاد کشاورزی همکاری کرده تا حداقل خود محیط زیست دچار مشکل آب و علوفه نباشد.

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: در فرهنگ‌سازی در زمینه ضوابط و قوانین حفظ محیط زیست دچار مشکل هستیم.

سعید حسین‌پور افزود: تنها ۳۰درصد پساب تولیدی در مشهد به تصفیه‌خانه‌ها هدایت شده و پساب تولید شده که ۸۰۰لیتر در ثانیه است برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این استان در زمره ۱۴ استان خشکسال قرار دارد، گفت: مجلس ۲۵۰۰میلیارد ریال اعتبار را برای مقابله با خشکسالی و سرمازدگی اختصاص داده که جای محیط زیست در بهره‌مندی از این اعتبار خالی است. وی افزود: باید قبل از توزیع نهایی این اعتبار موضوع از طریق ستاد حوادث کشور پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰درصد هدررفت آب در مشهد به دلیل فرسوده بودن تاسیسات آب و فاضلاب است، گفت: ۵۰۰ روستای این استان نیز با کمبود شدید آب مواجهند که با تانکرهای ثابت و سیار آبرسانی می‌شوند.