ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: به‌‌منظور حمایت از کارخانجات فولاد و افزایش تولید فولاد، ستاد فولاد در کشور تشکیل شد. دکتر محمد‌مسعود سمیعی‌نژاد، معاون وزیر صنایع و معادن در بخش معدن و صنایع معدنی در مراسم کلنگ‌زنی دو کارخانه معدنی در شهرستان آمل با بیان مطلب فوق افزود: جهت حمایت از کارخانجات فولاد و افزایش تولید، این ستاد در کشور شکل گرفت و مقرر شد تا سال ۱۳۹۲ تولید فولاد خام کشور، ۴۲میلیون تن و محصولات فولادی به ۳۲میلیون تن برسد. همچنین تولید کنسانتره زغال‌سنگ نیز به ۲میلیون تن خواهد رسید. وی متذکر شد: مواد اولیه کارخانجات فولاد زغال‌سنگ و سنگ‌آهن است که به فراوانی در کشور یافت می‌شود.

سمیعی‌نژاد همچنین از تدوین قانون پیشنهادی جدید معادن خبر داد که مراحل بررسی نهایی آن در وزارتخانه متبوع در حال انجام است.

معاون وزیر یادآور شد: دولت حامی معدنکاران و سرمایه‌گذاران معدنی بخش خصوصی است و مشخصه آن نیز افزایش ندادن حقوق دولتی معادن طی سه سال گذشته است.وی خطاب به بانک‌ها عنوان کرد: به‌تازگی در هیات‌دولت مصوب شده است که بانک‌ها موظف و مکلف هستند پروانه معادن را به عنوان وثیقه بپذیرند.سمیعی‌نژاد از تصمیم وزارت صنایع و معادن مبنی بر واگذاری بخش بازرسی معادن به سازمان نظام مهندسی خبر داد و افزود: در مورد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش معادن و پیشرفت‌های حاصله در این بخش باید گفت که کشور در بخش سنگ‌های ساختمانی مقام دوم جهان را دارا است و در فرآوری معادن نیز از تکنولوژی بالایی بهره می‌گیریم. براساس این گزارش، در این مراسم کلنگ‌ ساخت کارخانه معدنی سنگواره کربن البرز و شرکت آهن آلیاژ طبرستان در شهرستان آمل به زمین زده شد.مصطفی نائیجی، سرمایه‌گذار طرح‌های فوق طی گزارشی در مراسم کلنگ‌زنی طرح‌ها گفت: کارخانه سنگواره کربن زغال‌سنگ سومین تولیدکننده کنسانتره زغال سنگ در استان خواهد بود و کارخانه معدنی آهن آلیاژ طبرستان نیز سومین تولیدکننده فروسیلیس کشور است که در استان راه‌اندازی می‌شود.وی افزود: این دو شرکت به‌دلیل نزدیکی به معادن بهترین موقعیت مکانی را دارا هستند.نائیجی محصولات شرکت سنگواره کربن البرز را شامل سنگ حرارتی و کک‌شو دانست که پس از تغلیظ و فرآوری محصول کنسانتره به ترتیب برای صنایع و آلیاژها و ذوب‌آهن اصفهان ارسال و مازاد برنیاز آن نیز به خارج از کشور صادر خواهد شد. وی مزیت تولید فروسیلیس را نیز بی‌نیازی کشور از واردات این محصول با راه‌اندازی کارخانه مذکور اعلام کرد.